A formação de centros de excelência no setor automobilístico brasileiro

The objective of this project is to verify which factors influence the formation of Centers of Excellence (COEs) in the Brazilian automotive industry. Specifically, the influence of the Innovation, the Business Network, the Technical Network, the Business Context as well as the Acquisition of Techno...

Nível de Acesso:openAccess
Publication Date:2012
Main Author: Zorovich, Marcelo Rocha e Silva lattes
Orientador/a: Amatucci, Marcos lattes
Banca: Borini, Felipe Mendes lattes, Consoni, Flávia Luciane lattes
Format: Dissertação
Language:por
Published: Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing
Programa: Programa de Mestrado em Administração da ESPM
Department: Gestão Internacional
Assuntos em Português:
Assuntos em Inglês:
Áreas de Conhecimento:
Online Access:http://tede2.espm.br/handle/tede/59
Citação:ZOROVICH, Marcelo Rocha e Silva. The formation of centers of excellence in Brazilian automotive sector. 2012. 203 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Internacional) - Associação Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2012.
Resumo Português:O objetivo deste trabalho é verificar quais fatores influenciam a formação de Centros de Excelência na indústria automobilística brasileira. Especificamente, verificou-se a influência da Inovação, da Rede de Negócios, da Rede Técnica, do Contexto de Negócios bem como da Aquisição de Tecnologia. A metodologia proposta teve como base o método de pesquisa quantitativo, do tipo Survey, com aplicação junto aos fornecedores da indústria automobilística. Utilizou-se a técnica estatística de Regressão Linear Múltipla para a análise de dados, tendo os Centros de Excelência (COEs) como variável dependente. Com 91 questionários respondidos, o estudo conclui que as atividades ligadas à Inovação, à Aquisição de Tecnologia e à Rede de Negócios contribuem para a formação de COEs, rejeitando-se as hipóteses ligadas à Rede Técnica e ao Contexto de Negócios em que as subsidiárias estão inseridas.
Resumo inglês:The objective of this project is to verify which factors influence the formation of Centers of Excellence (COEs) in the Brazilian automotive industry. Specifically, the influence of the Innovation, the Business Network, the Technical Network, the Business Context as well as the Acquisition of Technology were analyzed. The proposed methodology was based on a quantitative research, through the application of a Survey along with the suppliers of the automotive industry. The statistical technique of Multiple Linear Regression model was used for data analysis by having the COEs as the dependent variable. Based on 91 questionnaires answered, the results conclude that the activities related to innovation, as well as the Acquisition of Technology and the Business Context contribute to the formation of COEs, rejecting the hypothesis related to the Technical Network and the Business Context in which the companies are inserted in.