Vida: os caminhos e descaminhos de uma aprendizagem

The present study aims at investigating and understanding responsible factors by the process of self- education and constitution of teachers`knowledge. Differently from traditional research paradigms, it was carried out using Narrative Inquiry methodology, with stories of lived experience. Through t...

Nível de Acesso:openAccess
Publication Date:2003
Main Author: Lui, Mirian
Orientador/a: Silva, Jair Militão da lattes
Banca: Jardilino, José Rubens lattes, Furlanetto, Ecleide Cunico lattes
Format: Dissertação
Language:por
Published: Universidade Nove de Julho
Programa: Programa de Pós-Graduação em Educação
Department: Educação
Assuntos em Português:
Assuntos em Inglês:
Áreas de Conhecimento:
Online Access:https://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/963
Resumo Português:O presente estudo teve como objetivo, investigar e compreender os fatores responsáveis pelos processos de auto-formação e constituição dos saberes docentes. Diferente dos paradigmas tradicionais de pesquisa, este estudo utilizou uma metodologia de pesquisa narrativa, a história de vida. Por meio de relatos de experiências da professora pesquisadora, buscou-se na subjetividade do professor, a constituição de sua identidade, centrada na perspectiva do vir-a-ser, ou seja, do aperfeiçoamento constante da pessoa e do profissional com vistas à transformação de sua prática de sala de aula, e possivelmente da escola e da sociedade.
Resumo inglês:The present study aims at investigating and understanding responsible factors by the process of self- education and constitution of teachers`knowledge. Differently from traditional research paradigms, it was carried out using Narrative Inquiry methodology, with stories of lived experience. Through teacher and researches`narrative of experiences, it searched in the teacher subjective, her identity constitution, focusing in the perspective of vir- a –ser, that is, people and professional continuous education in order to transform teacher practice, and probably school and society.