Fanzine: expressão cultural de jovens em uma escola da periferia de São Paulo

This research was done in a public school located in the outskirts of São Paulo city. The social individuals studied were young studants involved with Fanzines production. These Fanzines were analyzed as a culture expressions by young students who found a special place at school, where they can orga...

Nível de Acesso:openAccess
Publication Date:2005
Main Author: Penteado, Hildebrando Cesario
Orientador/a: Freitas, Marcos Cezar de
Format: Dissertação
Language:por
Published: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política Sociedade
Department: Educação
Assuntos em Portugês:
Áreas de Conhecimento:
Online Access:https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10503
Citação:Penteado, Hildebrando Cesario. Fanzine: expressão cultural de jovens em uma escola da periferia de São Paulo. 2005. 265 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
Resumo Português:Esta pesquisa foi feita numa escola da periferia da grande São Paulo. O sujeitos sociais estudados foram os jovens envolvidos com a produção de Fanzines. Estes Fanzines foram analisados como expressões culturais de jovens que encontraram na escola um lugar especial para a organização, a produção e a disseminação de seus pontos de vista. O acervo teórico que fundamentou a investigação foi construído com referenciais da antropologia e também com a recuperação de alguns clássicos da sociologia da juventude. Para além da condição de suporte material para a manifestação cultural dos alunos em questão os Fanzines foram estudados também como impressos , observados em suas particularidades de forma e conteúdo.
Resumo inglês:This research was done in a public school located in the outskirts of São Paulo city. The social individuals studied were young studants involved with Fanzines production. These Fanzines were analyzed as a culture expressions by young students who found a special place at school, where they can organize the prodution and publish their points of view. The investigation was substantiated trough references of anthropology and also recovering some classics of youth sociology. As well as the condition of material support to the students culture manifestation, the Fanzines were studied also printouts , watching their particularities of form and contents