A complexa trama da pixar: cinema e condição humana

The present doctoral thesis, entitled The Complex Plot of Pixar: Cinema and the Human Condition, aims to make reflections on the films produced by Pixar Animation Studios in the period between 1995 and 2011. In total, 12 films are analyzed: Toy Story, 1995; A Bug s Life, 1998; Toy Story 2, 1999; Mon...

Nível de Acesso:openAccess
Publication Date:2013
Main Author: Silva, Clayton Antonio Santos da lattes
Orientador/a: Carvalho, Edgard de Assis
Format: Tese
Language:por
Published: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa: Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais
Department: Ciências Sociais
Assuntos em Portugês:
Assuntos em Inglês:
Áreas de Conhecimento:
Online Access:https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3527
Citação:Silva, Clayton Antonio Santos da. The complex plot of pixar: cinema and the human condition. 2013. 137 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
Resumo Português:Esta tese de doutorado, intitulada A Complexa Trama da Pixar: Cinema e Condição Humana, procura fazer reflexões sobre os filmes produzidos pelo Pixar Animation Studios no período situado entre 1995 e 2011. Ao todo são analisados 12 filmes, a saber: Toy Story (Toy Story, 1995); Vida de Inseto (A Bug s Life, 1998); Toy Story 2 (Toy Story 2, 1999); Monstros S.A (Monsters, Inc., 2001); Procurando Nemo (Finding Nemo, 2003); Os Incríveis (The Incredibles, 2004); Carros (Cars, 2006); Ratatouille (Ratatouille, 2007); Wall-E (Wall-E, 2008); Up Altas Aventuras (Up, 2009); Toy Story 3 (Toy Story 3, 2010) e Carros 2 (Cars 2, 2011). As análises e as reflexões feitas têm como base e guia de orientação teórica e metodológica o Pensamento Complexo, tal qual como formulado por Edgar Morin. O objetivo do estudo é ampliar a compreensão sobre estes filmes, que começaram a ser produzidos em longa escala a partir de 1995, apresentando-os como veículos de narrativas que ajudam a construir o imaginário do homem contemporâneo, levando-se em consideração o potencial de onirismo, duplicação, projeção-identificação e comércio mental que o cinema possui. As análises e reflexões contidas nesta tese são feitas com base em pensadores de diversos campos do conhecimento, em uma perspectiva transdisciplinar. Após uma introdução intitulada Onirismos, a tese se desdobra em três blocos analíticos: em Bravuras, discorremos sobre os atos bravos ou heroicos de Toy Story, Vida de Inseto, Os Incríveis e Carros. Em Saberes, dissertaremos sobre visões do conhecimento, memória ou da tecnociência de Toy Story 2, Monstros S.A., Wall-E e Carros 2. Já em Paroxismos abordamos os momentos de ápice existentes em filmes como Procurando Nemo, Up Altas Aventuras, Toy Story 3 e Ratatouille. Por fim, são apresentadas considerações finais e, como anexo, ficha técnica dos filmes aqui estudados
Resumo inglês:The present doctoral thesis, entitled The Complex Plot of Pixar: Cinema and the Human Condition, aims to make reflections on the films produced by Pixar Animation Studios in the period between 1995 and 2011. In total, 12 films are analyzed: Toy Story, 1995; A Bug s Life, 1998; Toy Story 2, 1999; Monsters, Inc., 2001; Finding Nemo, 2003; The Incredibles, 2004; Cars, 2006; Ratatouille, 2007; Wall-E, 2008; Up, 2009; Toy Story 3, 2010 and Cars 2, 2011. The basis and methodological and theoretical orientation guide of the analyses and reflections is the Complex Thought, as formulated by Edgar Morin. The study aims to expand the understanding on these films, which began to be produced in large scale from 1995, introducing them as vehicles of narratives that help in building the imaginary of the contemporary man, taking into consideration the potential of onirism, duplication, projection-identification and mental trade that the cinema presents. The analyses and reflections contained in this thesis are based on thinkers from several fields of knowledge in a transdisciplinary perspective. After an introduction entitled Onirisms, the thesis unfolds in three analytical blocks: in Bravery, we discourse about the brave or heroic acts in Toy Story, A Bug s Life, The Incredibles and Cars. In Knowledge, we will discourse about the visions of knowledge, memory or technoscience of Toy Story 2, Monsters, Inc., Wall-E and Cars 2. In Paroxysms, we approach the existing apex moments in films such as Finding Nemo, Up, Toy Story 3 and Ratatouille. Finally, we present the final considerations and, as an annex, the production credits of the films studied herein