O curso de Educação Física da UFG regional Catalão na perspectiva do egresso (1990-2005)

The Physical Education course of the UFG Regional Catalão, narrated from the perspectives of its graduates, besides the perspectives that have only teachers as protagonists, can show that all the subjects are important to narrate the stories of this institution and its formative experiences. Thus, t...

Nível de Acesso:openAccess
Publication Date:2019
Main Author: Silva, Fernanda Gonçalves lattes
Orientador/a: Honório Filho, Wolney lattes
Banca: Honório Filho, Wolney, Erbs, Rita Tatiana Cardoso, Passeggi, Maria da Conceição Ferrer Botelho Sgadari
Format: Dissertação
Language:por
Published: Universidade Federal de Goiás
Programa: Programa de Pós-graduação em Educação (RC)
Department: Regional Catalão (RC)
Assuntos em Português:
Assuntos em Inglês:
Áreas de Conhecimento:
Online Access:http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/9610
Citação:SILVA, Fernanda Gonçalves. O curso de Educação Física da UFG regional Catalão na perspectiva do egresso (1990-2005). 2019. 79 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2019.
Resumo Português:O curso de Educação Física da UFG Regional Catalão, narrado na perspectiva de seus egressos, para além das perspectivas que têm como sujeitos protagonistas apenas os docentes, pode mostrar que todos os sujeitos são importantes para narrar histórias desta instituição e suas experiências formadoras. Assim, não há apenas uma história, ou uma história mais importante que a outra, e sim várias perspectivas que não podem ser desconsideradas. Frente a estas considerações sobre minhas vivências e a oportunidade de conhecer o campo da pesquisa biográfico narrativa em educação, surgiu o seguinte questionamento: como se constitui o curso de Educação Física UFG Regional Catalão na perspectiva dos seus egressos? A partir desta problemática, o objetivo geral da pesquisa foi conhecer o curso de licenciatura em Educação Física Regional – Catalão através das narrativas dos egressos. Como objetivos específicos, buscamos contextualizar a Educação Física com foco na cidade de Catalão com interfaces em Goiás e Brasil; apresentar os narradores da pesquisa e compreender como se constitui o curso de educação física na perspectiva dos egressos. O Curso de Educação Física tem suas características próprias que dá ao mesmo uma identidade semelhante à de uma instituição. Os egressos do curso, ao narrarem suas histórias de vida na organização institucional, reafirmam, segundo Bolívar (2014), tanto suas identidades quanto à da instituição, dando sentido às versões de si na instituição. Conforme Oliveira e Gatti, “ao estabelecer uma relação dialética entre a instituição e sua comunidade, em uma pluralidade de sentidos, emerge (...) a necessidade de um redimensionamento dos planos espaço-temporal” (OLIVEIRA E GATTI, 2002, P.74). É nesse redimensionamento dos planos espaço-temporal, nos documentos escritos e nas narrativas que a historia do curso de Educação Física vai se constituindo. Na abordagem (auto)biográfica tomamos as narrativas dos egressos para constituir o curso de educação física e ao mesmo tempo a constituição do narrador enquanto parte desse processo e parte da organização institucional. O fato de narrar sobre si na instituição, atribui significados e interpretações de si e do curso de Educação Física, ou seja, o poder da narrativa constitui num processo único onde o narrador e o narrado se fundem, fazendo assim parte do mesmo processo. A análise dos dados produzidos foi realizada a partir da análise narrativa proposta por Bolívar, Dominguez e Fernandez (2001) constituída “de modo que se pueda organizar uma secuencia coherente, a partir de unas categorías temáticas, em que unos ejes de coordenadas temporal o temático (BOLÍVAR, DOMINGUEZ E FERNANDEZ, 2001, p. 194). Assim, buscamos decifrar os significados que os egressos trazem em sua história de vida, de forma a “situar os relatos narrativos em um contexto que contribuya a proveer uns estructura em que tome um sentido más amplio (BOLÍVAR, DOMINGUEZ E FERNANDEZ, 2001, p. 201). Nesse sentido, acreditamos que o método de pesquisa (auto)biográfico possibilitou compreender o curso de Educação Física Regional Catalão a partir das singularidades das histórias de vida dos sujeitos narradores, bem como a compreensão da história do curso na perspectiva desses sujeitos.
Resumo inglês:The Physical Education course of the UFG Regional Catalão, narrated from the perspectives of its graduates, besides the perspectives that have only teachers as protagonists, can show that all the subjects are important to narrate the stories of this institution and its formative experiences. Thus, there is not just one story, or one story more important than the other, but several perspectives that can not be disregarded. Faced with these considerations about my experiences and the opportunity to know the field of narrative biographical research in education, the following question arose: How does the physical education course UFG Regional Catalão constitute in the perspective of its graduates? From this problematic, the general objective of the research was to know the licenciatura course in Regional Physical Education - Catalan through the narratives of the graduates. As specific objectives, we seek to contextualize Physical Education focusing on the city of Catalão with interfaces in Goiás and Brazil; to present the narrators of the research and to understand how the physical education course is built from the perspectives of the graduates. The Physical Education Course has its own characteristics that give it an identity similar to that of an institution. The graduates of the course, in narrating their life histories in institutional organization, reaffirm, according to Bolivar (2014), both their identities and that of the institution, giving meaning to the versions of themselves in the institution. According to Oliveira and Gatti, "in establishing a dialectic relationship between the institution and its community, in a plurality of meanings, the need for a resizing of the space-time planes emerges" (OLIVEIRA AND GATTI, 2002, p. 74). It is in this resizing of the space-time planes, in the written documents and in the narratives that the history of the Physical Education course is being constituted. In the (auto) biographical approach we take the narratives of the graduates to constitute the course of physical education and at the same time the constitution of the narrator as part of this process and part of the institutional organization. The fact of narrating about oneself in the institution, attributes meanings and interpretations of oneself and of the course of Physical Education, that is, the power of the narrative constitutes in a unique process where the narrator and narrated fuse, being thus part of the same process. The analysis of the data produced was based on the narrative analysis proposed by Bolivar, Dominguez and Fernandez (2001) constituted "so that a coherent sequence can be organized, based on some thematic categories, in which axes of temporal or thematic coordinates (BOLÍVAR, DOMINGUEZ and FERNANDEZ, 2001, p.194). Thus, we seek to decipher the meanings that the egresses bring in their life history, in order to "situate the narrative narratives in a context that contributes to provide a structure in which it takes on a broader meaning" (BOLÍVAR, DOMINGUEZ & FERNANDEZ, 2001, p. 201). In this sense, we believe that the (auto) biographical research method made it possible to understand the Catalan Regional Physical Education course based on the singularities of the narrator 's life histories, as well as the understanding of the history of the course in the perspective of these subjects.