Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileiro
| Ano de defesa: | 2021 |
|---|---|
| Autor(a) principal: | |
| Orientador(a): | |
| Banca de defesa: | |
| Tipo de documento: | Dissertação |
| Tipo de acesso: | Acesso aberto |
| Idioma: | por |
| Instituição de defesa: |
Universidade Federal do Espírito Santo
BR Mestrado em Letras Centro de Ciências Humanas e Naturais UFES Programa de Pós-Graduação em Letras |
| Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
| Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
| País: |
Não Informado pela instituição
|
| Palavras-chave em Português: | |
| Link de acesso: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/15374 |
Resumo: | The present work analyzes the relationship between art and society in which one affects the other. It is in everyday life that art has its inspiration and makes itself present. Through this perspective, the work Vidas secas was analyzed and the Brazilian historical circumstances that this impacting narrative of Velho Graça represents in the field of literary autonomy. The theoretical interlocution, besides the critical fortune on the fictional production of Graciliano Ramos, will take place mainly in interfaçe Thomas Hobbes and Georg Lukács. With the former, the dialogue will be triggered with the category of the State of nature, developed in the work Leviathan (1651). It is not the intention of this researcher, it must be emphasized, to accept Hobbes' arguments; on the contrary, the objective is to appropriate his analyses, having in mind the following challenge: to show how the historical conditions of Brazil - a colonized country that until now has been bled by foreign powers - condemns a good part of its population to the tragic conditions of a historical State of nature. Thus, this research defends the "State of human history" in its interaction with nature. With the latter, in turn, the dialogical interaction will take place in view of the categories of aesthetic realism developed by the Hungarian thinker during much of his life. With this, it is assumed that the literary work of reference of this study is a singular example of Brazilian aesthetic realism. |
| id |
UFES_5cb7d3fa1ccbd78c58503c499c26a6e1 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/15374 |
| network_acronym_str |
UFES |
| network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileirotitle.alternative Artesociedadecotidianoliteraturasubject.br-rjbnLetrasThe present work analyzes the relationship between art and society in which one affects the other. It is in everyday life that art has its inspiration and makes itself present. Through this perspective, the work Vidas secas was analyzed and the Brazilian historical circumstances that this impacting narrative of Velho Graça represents in the field of literary autonomy. The theoretical interlocution, besides the critical fortune on the fictional production of Graciliano Ramos, will take place mainly in interfaçe Thomas Hobbes and Georg Lukács. With the former, the dialogue will be triggered with the category of the State of nature, developed in the work Leviathan (1651). It is not the intention of this researcher, it must be emphasized, to accept Hobbes' arguments; on the contrary, the objective is to appropriate his analyses, having in mind the following challenge: to show how the historical conditions of Brazil - a colonized country that until now has been bled by foreign powers - condemns a good part of its population to the tragic conditions of a historical State of nature. Thus, this research defends the "State of human history" in its interaction with nature. With the latter, in turn, the dialogical interaction will take place in view of the categories of aesthetic realism developed by the Hungarian thinker during much of his life. With this, it is assumed that the literary work of reference of this study is a singular example of Brazilian aesthetic realism.O presente trabalho analisa a relação entre arte e sociedade. É no cotidiano que a arte tem a sua inspiração e se faz presente. Sob essa perspectiva, analisaram-se a obra Vidas secas e as circunstâncias históricas brasileiras que essa impactante narrativa do Velho Graça representa no campo da autonomia literária. A interlocução teórica, além da fortuna crítica sobre a produção ficcional de Graciliano Ramos, será realizada sobretudo a partir de Thomas Hobbes e Georg Lukács. Com o primeiro, o diálogo será acionado por meio da categoria de “estado de natureza”, desenvolvida na obra Leviatã (1651). Não é intenção deste pesquisador, destaque-se, acatar os argumentos de Hobbes; pelo contrário, o objetivo é a apropriação de suas análises, tendo em vista o seguinte desafio: evidenciar como as condições históricas do Brasil – país colonizado que até o presente momento tem sido sangrado por potências estrangeiras – condenam boa parte de sua população às condições trágicas de um histórico estado de natureza. Dessa forma, defende-se, nesta pesquisa, o “estado da história humana” na interação com a natureza. Com o segundo, a interação dialógica será realizada a partir das categorias do “realismo estético”, desenvolvidas pelo pensador húngaro durante boa parte de sua vida. Com isso, parte-se do pressuposto de que o obra literária de referência deste estudo constitui um singular exemplo do realismo estético brasileiro.Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Federal do Espírito SantoBRMestrado em LetrasCentro de Ciências Humanas e NaturaisUFESPrograma de Pós-Graduação em LetrasSoares, Luis Eustaquiohttps://orcid.org/0000-0002-1430-4705http://lattes.cnpq.br/2213072997694353https://orcid.org/0009-0000-0991-2071http://lattes.cnpq.br/7430848087875618Sandrini, Elizabete Gerlânia Caronhttps://orcid.org/0000-0002-3215-5635http://lattes.cnpq.br/9917145433423881Amaral, Sérgio da Fonsecahttps://orcid.org/0009-0009-8382-733Xhttp://lattes.cnpq.br/9383077540938356Gerlin, Caio Gobbi2024-05-30T00:50:25Z2024-05-30T00:50:25Z2021-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTextapplication/pdfhttp://repositorio.ufes.br/handle/10/15374porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFES2025-04-16T10:16:51Zoai:repositorio.ufes.br:10/15374Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestriufes@ufes.bropendoar:21082025-04-16T10:16:51Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileiro title.alternative |
| title |
Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileiro |
| spellingShingle |
Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileiro Gerlin, Caio Gobbi Arte sociedade cotidiano literatura subject.br-rjbn Letras |
| title_short |
Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileiro |
| title_full |
Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileiro |
| title_fullStr |
Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileiro |
| title_full_unstemmed |
Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileiro |
| title_sort |
Estado de natureza em Vidas secas, de Graciliano Ramos: o realismo humanista do cotidiano brasileiro |
| author |
Gerlin, Caio Gobbi |
| author_facet |
Gerlin, Caio Gobbi |
| author_role |
author |
| dc.contributor.none.fl_str_mv |
Soares, Luis Eustaquio https://orcid.org/0000-0002-1430-4705 http://lattes.cnpq.br/2213072997694353 https://orcid.org/0009-0000-0991-2071 http://lattes.cnpq.br/7430848087875618 Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron https://orcid.org/0000-0002-3215-5635 http://lattes.cnpq.br/9917145433423881 Amaral, Sérgio da Fonseca https://orcid.org/0009-0009-8382-733X http://lattes.cnpq.br/9383077540938356 |
| dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gerlin, Caio Gobbi |
| dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte sociedade cotidiano literatura subject.br-rjbn Letras |
| topic |
Arte sociedade cotidiano literatura subject.br-rjbn Letras |
| description |
The present work analyzes the relationship between art and society in which one affects the other. It is in everyday life that art has its inspiration and makes itself present. Through this perspective, the work Vidas secas was analyzed and the Brazilian historical circumstances that this impacting narrative of Velho Graça represents in the field of literary autonomy. The theoretical interlocution, besides the critical fortune on the fictional production of Graciliano Ramos, will take place mainly in interfaçe Thomas Hobbes and Georg Lukács. With the former, the dialogue will be triggered with the category of the State of nature, developed in the work Leviathan (1651). It is not the intention of this researcher, it must be emphasized, to accept Hobbes' arguments; on the contrary, the objective is to appropriate his analyses, having in mind the following challenge: to show how the historical conditions of Brazil - a colonized country that until now has been bled by foreign powers - condemns a good part of its population to the tragic conditions of a historical State of nature. Thus, this research defends the "State of human history" in its interaction with nature. With the latter, in turn, the dialogical interaction will take place in view of the categories of aesthetic realism developed by the Hungarian thinker during much of his life. With this, it is assumed that the literary work of reference of this study is a singular example of Brazilian aesthetic realism. |
| publishDate |
2021 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-29 2024-05-30T00:50:25Z 2024-05-30T00:50:25Z |
| dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
| format |
masterThesis |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/15374 |
| url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/15374 |
| dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
| language |
por |
| dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
Text application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo BR Mestrado em Letras Centro de Ciências Humanas e Naturais UFES Programa de Pós-Graduação em Letras |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo BR Mestrado em Letras Centro de Ciências Humanas e Naturais UFES Programa de Pós-Graduação em Letras |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
| instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
| instacron_str |
UFES |
| institution |
UFES |
| reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
| collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
| repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
| repository.mail.fl_str_mv |
riufes@ufes.br |
| _version_ |
1834479100970926080 |