O ensino de inglês na sala de aula do 7º ano de uma escola estadual inclusiva de Goiânia
Ano de defesa: | 2010 |
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Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Goiás
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Programa de Pós-Graduação: |
Mestrado em Letras e Linguística
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Departamento: |
Lingüística, Letras e Artes
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País: |
BR
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Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2377 |
Resumo: | The present ethnographic study aims to investigate a particular classroom of English learners in a public inclusive school located at the central area of Goiania. The school firstly comprised deaf students; however, due to the present policy of inclusion, the school now admits students who are listeners and students with other kinds of special needs. That is the reason why it has been called reverse inclusive school . Focusing on this context it has been tried to comprehend: (i) the expectations of the school director, some teachers and other community members towards English language teaching and learning in a special educational context, that is, in a school that provides education to students with special needs; (ii) how the English classes usually happen in the 7th grade of this school; (iii) what sort of activities encourage the participation of the students with special needs in the English classes. In order to reach these goals, education ethnographic methods have been adopted along with sociocultural vygotskyan theory. Data suggests the status swift from special school to reverse inclusive school lead community to search for new pedagogic practices and orientation as a strategy to adapt to a new reality. It is important to highlight the lack of interaction in this 7th grade group in which copping appears to be the main teaching-learning activity. Apart from that, in the classroom, games aiming to develop vocabulary can change reality of English teaching in this very context once there are enough conditions to offer changes in these students mental behavior and enable learning process. |
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Focusing on this context it has been tried to comprehend: (i) the expectations of the school director, some teachers and other community members towards English language teaching and learning in a special educational context, that is, in a school that provides education to students with special needs; (ii) how the English classes usually happen in the 7th grade of this school; (iii) what sort of activities encourage the participation of the students with special needs in the English classes. In order to reach these goals, education ethnographic methods have been adopted along with sociocultural vygotskyan theory. Data suggests the status swift from special school to reverse inclusive school lead community to search for new pedagogic practices and orientation as a strategy to adapt to a new reality. It is important to highlight the lack of interaction in this 7th grade group in which copping appears to be the main teaching-learning activity. Apart from that, in the classroom, games aiming to develop vocabulary can change reality of English teaching in this very context once there are enough conditions to offer changes in these students mental behavior and enable learning process.Este estudo, de natureza etnográfica, investiga uma sala de aula de inglês de uma escola estadual inclusiva localizada na região central de Goiânia. Inicialmente, a escola funcionava como escola especial para surdos, mas, com o advento da política atual de inclusão, passou recentemente a acolher também alunos ouvintes e com outras necessidades especiais, razão pela qual tem sido denominada escola inclusiva ao inverso . Tendo em vista esse contexto, buscou-se compreender: (i) as expectativas da direção, de alguns professores e de outros membros da comunidade em relação ao ensino de inglês; (ii) como as aulas de inglês acontecem regularmente na turma do 7º ano nesta escola; (iii) quais atividades favorecem a participação dos alunos com necessidades especiais nas aulas de inglês. Para tais objetivos, foram adotados os princípios metodológicos da etnografia educacional e a teoria sociocultural vygotskyana. Os dados sugerem que a passagem de escola especial para a escola inclusiva ao inverso tem levado a comunidade a buscar novas orientações e práticas pedagógicas, considerando a necessidade de adaptação a essa nova realidade. Outro fato constatado é o de que as aulas de inglês dessa turma do 7º ano acontecem geralmente sem muita interação e a cópia é a atividade de ensino-aprendizagem mais recorrente nessa sala de aula. Observou-se ainda, em sala de aula, que os jogos com vistas à aprendizagem de vocabulário são atividades que podem mudar a realidade do ensino desse idioma nesse contexto, por conterem as condições necessárias para proporcionar movimentos no comportamento mental desses alunos e favorecer a aprendizagem.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:18:59Z (GMT). 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