Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA
Ano de defesa: | 2008 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XQLLR |
Resumo: | The technologies developed for musical applications in the 20th centuryinfluenced directly the expansion of musical genres. Overall in rock, theres a high dependence degree between an artists sonority and the technology used in it. This generates a problem to the maintenance of the same acoustical mark in the various situations of practical music: in rehearsals, in studio and in live performances. As an approach of this issue, the digital technologies (and, mainly, the computer) is a greattool, with its characteristics such as: portability; an easier data storage, maintenance and upgrading; more possibilities in the use of signal processing resources; more possibilities of interaction, and others. The band called SOMBA a pop/rock band considered to cover and research some of the possibilities that the current digital technologies can supply, in a way so it can define itself musically through (amongothers factors) a sonorous mark. This occurs with the elaboration of a patch detailed through this work in Max/MSP, with the dilution of borders between functions in the musical process and with the development of a phonographic and performer work using the designed patch. |
id |
UFMG_0c2b55480785518c98b5e1dbe440d377 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/AAGS-7XQLLR |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBACyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBAComposição musical por computadorRock MúsicaThe technologies developed for musical applications in the 20th centuryinfluenced directly the expansion of musical genres. Overall in rock, theres a high dependence degree between an artists sonority and the technology used in it. This generates a problem to the maintenance of the same acoustical mark in the various situations of practical music: in rehearsals, in studio and in live performances. As an approach of this issue, the digital technologies (and, mainly, the computer) is a greattool, with its characteristics such as: portability; an easier data storage, maintenance and upgrading; more possibilities in the use of signal processing resources; more possibilities of interaction, and others. The band called SOMBA a pop/rock band considered to cover and research some of the possibilities that the current digital technologies can supply, in a way so it can define itself musically through (amongothers factors) a sonorous mark. This occurs with the elaboration of a patch detailed through this work in Max/MSP, with the dilution of borders between functions in the musical process and with the development of a phonographic and performer work using the designed patch.As tecnologias desenvolvidas para aplicações musicais no século XXexerceram influência direta na expansão de gêneros musicais. Sobretudo no rock, o grau de dependência entre a sonoridade de um artista e a tecnologia por ele utilizada é grande, o que gera problemas para uma manutenção de uma mesma marca acústica nas diversas situações de prática musical: no ensaio, no estúdio e na apresentação ao vivo. Para abordar tal problema, as tecnologias digitais (e, principalmente, o computador) servem como uma grande ferramenta por possuírem algumas características, tais como: portabilidade; maior facilidade no armazenamento de dados, manutenção e atualização; maiores possibilidades de uso de recursos provenientes do processamento de sinais; maior possibilidade de interação, entre outras. A banda SOMBA um representante do gênero pop/rock se propôs a percorrer e experimentar algumas dessas possibilidades que as tecnologias digitais atuais podem fornecer, procurando se definir musicalmente através de (entre outros fatores) uma marca sonora. Isso se concretiza com a elaboração de uma programação desenvolvida e detalhada ao longo deste trabalho no ambiente Max/MSP, com a diluição de fronteiras entre funções no processo musical e com o desenvolvimento de um trabalho fonográfico e performático utilizando a programação desenvolvida.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGSergio Freire GarciaJosé Eduardo Ribeiro de PaivaMauricio Alves LoureiroGuilherme Augusto Soares de Castro2019-08-10T09:33:07Z2019-08-10T09:33:07Z2008-04-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XQLLRinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T14:23:37Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/AAGS-7XQLLRRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T14:23:37Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA |
title |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA |
spellingShingle |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA Guilherme Augusto Soares de Castro Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA Composição musical por computador Rock Música |
title_short |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA |
title_full |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA |
title_fullStr |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA |
title_full_unstemmed |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA |
title_sort |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA |
author |
Guilherme Augusto Soares de Castro |
author_facet |
Guilherme Augusto Soares de Castro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sergio Freire Garcia José Eduardo Ribeiro de Paiva Mauricio Alves Loureiro |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guilherme Augusto Soares de Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA Composição musical por computador Rock Música |
topic |
Cyberock: o estúdio como instrumento musical na performance ao vivo da banda SOMBA Composição musical por computador Rock Música |
description |
The technologies developed for musical applications in the 20th centuryinfluenced directly the expansion of musical genres. Overall in rock, theres a high dependence degree between an artists sonority and the technology used in it. This generates a problem to the maintenance of the same acoustical mark in the various situations of practical music: in rehearsals, in studio and in live performances. As an approach of this issue, the digital technologies (and, mainly, the computer) is a greattool, with its characteristics such as: portability; an easier data storage, maintenance and upgrading; more possibilities in the use of signal processing resources; more possibilities of interaction, and others. The band called SOMBA a pop/rock band considered to cover and research some of the possibilities that the current digital technologies can supply, in a way so it can define itself musically through (amongothers factors) a sonorous mark. This occurs with the elaboration of a patch detailed through this work in Max/MSP, with the dilution of borders between functions in the musical process and with the development of a phonographic and performer work using the designed patch. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-04-17 2019-08-10T09:33:07Z 2019-08-10T09:33:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XQLLR |
url |
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XQLLR |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1828929795226861568 |