Ideologia e autonomia estética em TH. Adorno
Ano de defesa: | 2012 |
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Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
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Departamento: |
Não Informado pela instituição
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País: |
Não Informado pela instituição
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Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-B7CGEK |
Resumo: | This study seeks to understand the relationship between ideology and aesthetic autonomy in the thought of Th. Adorno. Initially, we analyze the development of the concept of ideology in the Marxian theory of alienation, where the products appear as autonomous from the reality that originated them. The next chapter discusses Adorno's perspective, according to which, in late capitalism, the concept of ideology relates more to the lack of autonomy of the spiritual products than to the sheer independence from them. In the last chapter, we demonstrate how the autonomy of bourgeois art is presented as a condition for the critic of this new kind of ideology reproduced by the products of the culture industry. |
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Ideologia e autonomia estética em TH. AdornoAdornoIdeologiaIndústria CulturalArteAutonomiaFilosofiaIdeologiaAdorno, Theodor W, 1903-1969ArteEstéticaThis study seeks to understand the relationship between ideology and aesthetic autonomy in the thought of Th. Adorno. Initially, we analyze the development of the concept of ideology in the Marxian theory of alienation, where the products appear as autonomous from the reality that originated them. The next chapter discusses Adorno's perspective, according to which, in late capitalism, the concept of ideology relates more to the lack of autonomy of the spiritual products than to the sheer independence from them. In the last chapter, we demonstrate how the autonomy of bourgeois art is presented as a condition for the critic of this new kind of ideology reproduced by the products of the culture industry.O presente estudo procura compreender a relação entre ideologia e autonomia estética no pensamento de Th. Adorno. Inicialmente analisamos o desenvolvimento do conceito de ideologia na teoria da alienação marxiana, onde os produtos espirituais aparecem como que autônomos frente à realidade que lhes deu origem. O capítulo seguinte aborda a perspectiva adorniana, segundo a qual, no capitalismo tardio, o conceito de ideologia se liga mais à falta de autonomia dos produtos espirituais do que à pura e simples autonomia dos mesmos. No último capítulo, procuramos demonstrar como a autonomia da arte burguesa se apresenta como condição para a crítica desse novo tipo de ideologia reproduzida pelos produtos da indústria cultural.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGVerlaine FreitasRodrigo Antonio de Paiva DuarteRicardo José Corrêa BarbosaMarco Antonio Poubel Ministerio Filho2019-08-11T12:50:47Z2019-08-11T12:50:47Z2012-08-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-B7CGEKinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T08:10:18Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-B7CGEKRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T08:10:18Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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This study seeks to understand the relationship between ideology and aesthetic autonomy in the thought of Th. Adorno. Initially, we analyze the development of the concept of ideology in the Marxian theory of alienation, where the products appear as autonomous from the reality that originated them. The next chapter discusses Adorno's perspective, according to which, in late capitalism, the concept of ideology relates more to the lack of autonomy of the spiritual products than to the sheer independence from them. In the last chapter, we demonstrate how the autonomy of bourgeois art is presented as a condition for the critic of this new kind of ideology reproduced by the products of the culture industry. |
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