Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infância

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2015
Autor(a) principal: Viviane Marques Alvim Campi Barbosa
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQHRLN
Resumo: The present research aims to reflect upon the teachers role on small children, from four months to three years old, in institutions of Childhood Education. The psychoanalytic theory was used in order to accomplish this reflection. The theoretical route starts from the process of subjective constitution, highlighting how the symbolic impressions inscribed by the Other in the childs body, in the early days of his life, initiate the subjects trajectory on the path of desire. It is understood that the Other who circumscribe the life of babies and small children is currently pluralized, that is, it is not only constituted of parental figures as it also encompasses, among others, the educators of childhood institutions. The work of the teacher with babies and small children in institutions is considered not to be restricted to the application of techniques or to the execution of prescribed curricula, neither does it consist in solely taking children as a body to be washed, fed and protected. He participates in the early stages of the structuring process of the child, offering support to the work of subjectivation that is performed by the parents. The references and guidelines for childhood education present themselves as a way to regulate and discipline the performance of professionals in this area, so that a comprehensive development is assured to the child. However, this research supports the hypothesis that the role of the educator is to singularize each child instead of subscribing to a universal pattern.
id UFMG_f1b9843911da7ead76b556c603ce938c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-AQHRLN
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infânciaProfessorEducação InfantilPsicanáliseOutroPsicanáliseEducação de criançasPsicologiaThe present research aims to reflect upon the teachers role on small children, from four months to three years old, in institutions of Childhood Education. The psychoanalytic theory was used in order to accomplish this reflection. The theoretical route starts from the process of subjective constitution, highlighting how the symbolic impressions inscribed by the Other in the childs body, in the early days of his life, initiate the subjects trajectory on the path of desire. It is understood that the Other who circumscribe the life of babies and small children is currently pluralized, that is, it is not only constituted of parental figures as it also encompasses, among others, the educators of childhood institutions. The work of the teacher with babies and small children in institutions is considered not to be restricted to the application of techniques or to the execution of prescribed curricula, neither does it consist in solely taking children as a body to be washed, fed and protected. He participates in the early stages of the structuring process of the child, offering support to the work of subjectivation that is performed by the parents. The references and guidelines for childhood education present themselves as a way to regulate and discipline the performance of professionals in this area, so that a comprehensive development is assured to the child. However, this research supports the hypothesis that the role of the educator is to singularize each child instead of subscribing to a universal pattern.A presente pesquisa busca refletir sobre o papel do professor junto às crianças pequenas, de quatro meses a três anos de idade, nas instituições de Educação Infantil. Para fazer esta reflexão, utiliza a teoria psicanalítica. O percurso teórico parte do processo de constituição subjetiva, destacando que as marcas simbólicas inscritas pelo Outro no corpo da criança, nos primórdios da sua vida, inauguram o percurso do sujeito na via do desejo. Compreende-se que o Outro que circunscreve a vida dos bebês e crianças pequenas na atualidade encontra-se pluralizado, ou seja, ele não se compõe apenas das figuras parentais, mas inclui, dentre outros, os educadores das instituições infantis. Considera-se que o trabalho do professor com bebês e crianças pequenas nas instituições não se restringe à aplicação de técnicas ou à execução de currículos prescritos, tampouco consiste em tomar as crianças como um corpo a ser higienizado, alimentado e protegido. Ele participa dos tempos precoces do processo estruturante da criança, fornecendo um apoio ao trabalho de subjetivação agenciado pelos pais. Os referenciais e diretrizes para a educação infantil apresentam-se como uma maneira de regular e disciplinar a atuação dos profissionais da educação infantil, a fim de que seja garantido à criança o seu desenvolvimento integral. Entretanto, esta pesquisa defende a hipótese de que o papel do educador não deveria estar referido a um padrão universal, mas caminhar no sentido da singularização das crianças.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGNadia Laguardia de LimaJacqueline de Oliveira MoreiraAngela Maria Resende VorcaroViviane Marques Alvim Campi Barbosa2019-08-13T03:47:30Z2019-08-13T03:47:30Z2015-06-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQHRLNinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-15T00:05:58Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-AQHRLNRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-15T00:05:58Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infância
title Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infância
spellingShingle Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infância
Viviane Marques Alvim Campi Barbosa
Professor
Educação Infantil
Psicanálise
Outro
Psicanálise
Educação de crianças
Psicologia
title_short Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infância
title_full Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infância
title_fullStr Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infância
title_full_unstemmed Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infância
title_sort Artesão do desejo: a prática educativa na primeira infância
author Viviane Marques Alvim Campi Barbosa
author_facet Viviane Marques Alvim Campi Barbosa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nadia Laguardia de Lima
Jacqueline de Oliveira Moreira
Angela Maria Resende Vorcaro
dc.contributor.author.fl_str_mv Viviane Marques Alvim Campi Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Professor
Educação Infantil
Psicanálise
Outro
Psicanálise
Educação de crianças
Psicologia
topic Professor
Educação Infantil
Psicanálise
Outro
Psicanálise
Educação de crianças
Psicologia
description The present research aims to reflect upon the teachers role on small children, from four months to three years old, in institutions of Childhood Education. The psychoanalytic theory was used in order to accomplish this reflection. The theoretical route starts from the process of subjective constitution, highlighting how the symbolic impressions inscribed by the Other in the childs body, in the early days of his life, initiate the subjects trajectory on the path of desire. It is understood that the Other who circumscribe the life of babies and small children is currently pluralized, that is, it is not only constituted of parental figures as it also encompasses, among others, the educators of childhood institutions. The work of the teacher with babies and small children in institutions is considered not to be restricted to the application of techniques or to the execution of prescribed curricula, neither does it consist in solely taking children as a body to be washed, fed and protected. He participates in the early stages of the structuring process of the child, offering support to the work of subjectivation that is performed by the parents. The references and guidelines for childhood education present themselves as a way to regulate and discipline the performance of professionals in this area, so that a comprehensive development is assured to the child. However, this research supports the hypothesis that the role of the educator is to singularize each child instead of subscribing to a universal pattern.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-25
2019-08-13T03:47:30Z
2019-08-13T03:47:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQHRLN
url http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AQHRLN
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1835273023542788096