Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PB

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2021
Autor(a) principal: Luna, Edno Paulino de
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
EJA
Link de acesso: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22564
Resumo: This study is focused on the dialogue on the process of youthization of Youth and Adult Education (EJA) in the early decades of the millennium (2000 to 2019), with the public school system of the municipality of Sobrado, in the Zona da Mata paraibana and the respective students of elementary school II of the EJA modality as subjects of the research. To this end, we set the following objectives: to outline a critical analysis of the history of the EJA in the Brazilian context; to list the data collected in the minutes of the Joaquim Braz Pereira School (EJBP), Elementary School II in the last 20 years (2000-2019) and, finally, to make considerations about the actions of the municipal management of the EJA. Taking as a reference to perform and analyze this study the theoretical- and comprehensive contributions of popular education in Brazil In this direction, we present a case study inserted in the frame of reference of Marxian critical theory, with documentary approach from the reading of the minutes of the school referenced as an essential sample of a context, also directed by the objectives. Even facing the difficulties caused by the COVID-19 pandemic, this research demonstrated that the whole process of juvenilization that occurred in the EJA comprises a phenomenon that permeates historical moments, conjunctures, with strong influences of what we can call local social conditions that we can highlight: demand, housing, income and work.
id UFPB_062a7a0f9aca05c566c472b253435fcb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/22564
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PBJuvenilizaçãoEJAEducação popularSobrado/PBJuvenilizationPopular educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis study is focused on the dialogue on the process of youthization of Youth and Adult Education (EJA) in the early decades of the millennium (2000 to 2019), with the public school system of the municipality of Sobrado, in the Zona da Mata paraibana and the respective students of elementary school II of the EJA modality as subjects of the research. To this end, we set the following objectives: to outline a critical analysis of the history of the EJA in the Brazilian context; to list the data collected in the minutes of the Joaquim Braz Pereira School (EJBP), Elementary School II in the last 20 years (2000-2019) and, finally, to make considerations about the actions of the municipal management of the EJA. Taking as a reference to perform and analyze this study the theoretical- and comprehensive contributions of popular education in Brazil In this direction, we present a case study inserted in the frame of reference of Marxian critical theory, with documentary approach from the reading of the minutes of the school referenced as an essential sample of a context, also directed by the objectives. Even facing the difficulties caused by the COVID-19 pandemic, this research demonstrated that the whole process of juvenilization that occurred in the EJA comprises a phenomenon that permeates historical moments, conjunctures, with strong influences of what we can call local social conditions that we can highlight: demand, housing, income and work.NenhumaO presente estudo está voltado para o diálogo sobre o processo de juvenilização da Educação de Jovens e Adultos (EJA) nas décadas iniciais do milênio (2000 a 2019), tendo como panorama o sistema escolar público do município de Sobrado, na Zona da Mata paraibana e os respectivos alunos do Ensino Fundamental II da modalidade EJA como sujeitos da pesquisa. Para tal, traçamos como objetivos: delinear uma análise crítica da história da EJA no contexto brasileiro; elencar os dados colhidos nas atas da Escola Joaquim Braz Pereira (EJBP), Ensino Fundamental II nos últimos 20 anos (2000-2019) e, por fim, tecer considerações acerca das ações da gestão municipal da EJA. Tomando como referencial para realizar e analisar este estudo as contribuições teórico-metodológicas da educação popular no Brasil Nesse rumo, apresentamos um estudo de caso inserido no marco referencial da teoria crítica marxiana, com abordagem documental a partir da leitura das atas da escola referenciada como amostra essencial de um contexto, também direcionada pelos objetivos. Mesmo enfrentando as dificuldades ocasionadas pela pandemia do COVID 19, esta pesquisa veio demonstrar que todo o processo de juvenilização ocorrido na EJA compreende um fenômeno que perpassa momentos históricos, conjunturais, com fortes influências do que podemos chamar de condições sociais locais das quais podemos salientar: demanda, moradia, renda e trabalho.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBSilva, Severino Bezerra dahttp://lattes.cnpq.br/8286905684399911Luna, Edno Paulino de2022-03-25T18:21:32Z2021-10-112022-03-25T18:21:32Z2021-08-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22564porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-04-04T17:40:35Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/22564Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-04-04T17:40:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PB
title Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PB
spellingShingle Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PB
Luna, Edno Paulino de
Juvenilização
EJA
Educação popular
Sobrado/PB
Juvenilization
Popular education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PB
title_full Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PB
title_fullStr Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PB
title_full_unstemmed Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PB
title_sort Processo de juvenilização da educação de jovens e adultos entre os anos de 2000 e 2019: um estudo na Escola Joaquim Braz Pereira - município de Sobrado/PB
author Luna, Edno Paulino de
author_facet Luna, Edno Paulino de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Severino Bezerra da
http://lattes.cnpq.br/8286905684399911
dc.contributor.author.fl_str_mv Luna, Edno Paulino de
dc.subject.por.fl_str_mv Juvenilização
EJA
Educação popular
Sobrado/PB
Juvenilization
Popular education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Juvenilização
EJA
Educação popular
Sobrado/PB
Juvenilization
Popular education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study is focused on the dialogue on the process of youthization of Youth and Adult Education (EJA) in the early decades of the millennium (2000 to 2019), with the public school system of the municipality of Sobrado, in the Zona da Mata paraibana and the respective students of elementary school II of the EJA modality as subjects of the research. To this end, we set the following objectives: to outline a critical analysis of the history of the EJA in the Brazilian context; to list the data collected in the minutes of the Joaquim Braz Pereira School (EJBP), Elementary School II in the last 20 years (2000-2019) and, finally, to make considerations about the actions of the municipal management of the EJA. Taking as a reference to perform and analyze this study the theoretical- and comprehensive contributions of popular education in Brazil In this direction, we present a case study inserted in the frame of reference of Marxian critical theory, with documentary approach from the reading of the minutes of the school referenced as an essential sample of a context, also directed by the objectives. Even facing the difficulties caused by the COVID-19 pandemic, this research demonstrated that the whole process of juvenilization that occurred in the EJA comprises a phenomenon that permeates historical moments, conjunctures, with strong influences of what we can call local social conditions that we can highlight: demand, housing, income and work.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-11
2021-08-19
2022-03-25T18:21:32Z
2022-03-25T18:21:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22564
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22564
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801843201743519744