Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba
Ano de defesa: | 2017 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal da Paraíba
Brasil Educação Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação UFPB |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9328 |
Resumo: | The objective of the research was to analyze the Programa de Educação Tutorial (Tutorial Education Program) - PET at the Universidade Federal da Paraíba (Federal University of Paraíba), with emphasis on the study of the rooting process of this Program at the local level. PET is an educational policy aimed at the qualification of undergraduate courses, and that happens in institutions of higher education in the form of learning tutorial groups. Among the main characteristics of the project, is the work developed in the spaces of extracurricular action, with a horizontal relationship between teaching, research and extension. The period analyzed in the research was the expansion of the Program in the UFPB between 2010 and 2015, which time the institution increased from three to eight groups working in the undergraduate. In methodological terms, the study adopted a qualitative approach, using a technical procedure in bibliographical and documentary research, performing semi-structured interviews with the management actors of the Program at the UFPB. As results of the research, we observe a fragile rooting of the Program in the Institution, especially in institutional terms. Thus, we analyze the rooting process between the PET and the UFPB, highlighting the fragilities and strengths of this relationship, giving conditions to the proposition of possible actions that contribute to its management or to other similar educational policies, in order to qualify practices of execution of educational policies in the local instances. |
id |
UFPB_3cabff2d2cd11afbb6145645724312fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/9328 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da ParaíbaPolíticas Públicas da Educação SuperiorPrograma de Educação TutorialEnraizamentoPublic Policies of Higher EducationTutorial Education ProgramRootingPOLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONALThe objective of the research was to analyze the Programa de Educação Tutorial (Tutorial Education Program) - PET at the Universidade Federal da Paraíba (Federal University of Paraíba), with emphasis on the study of the rooting process of this Program at the local level. PET is an educational policy aimed at the qualification of undergraduate courses, and that happens in institutions of higher education in the form of learning tutorial groups. Among the main characteristics of the project, is the work developed in the spaces of extracurricular action, with a horizontal relationship between teaching, research and extension. The period analyzed in the research was the expansion of the Program in the UFPB between 2010 and 2015, which time the institution increased from three to eight groups working in the undergraduate. In methodological terms, the study adopted a qualitative approach, using a technical procedure in bibliographical and documentary research, performing semi-structured interviews with the management actors of the Program at the UFPB. As results of the research, we observe a fragile rooting of the Program in the Institution, especially in institutional terms. Thus, we analyze the rooting process between the PET and the UFPB, highlighting the fragilities and strengths of this relationship, giving conditions to the proposition of possible actions that contribute to its management or to other similar educational policies, in order to qualify practices of execution of educational policies in the local instances.A pesquisa teve como objetivo a análise do Programa de Educação Tutorial - PET na Universidade Federal da Paraíba, com ênfase no estudo do processo de enraizamento deste Programa em âmbito local. O PET é uma política educacional direcionada à qualificação dos cursos de graduação e que acontece em instituições de educação superior no formato de grupos tutoriais de aprendizagem. Dentre as principais características do Programa está o trabalho desenvolvido nos espaços de ação extracurriculares, estabelecendo uma relação horizontal com a tríade ensino, pesquisa e extensão. O recorte temporal de investigação foi a expansão do Programa na UFPB entre 2010 e 2015, em que a instituição passou de três para oito grupos atuando na graduação. O estudo adotou em termos metodológicos uma abordagem qualitativa, utilizando como procedimentos técnicos uma pesquisa bibliográfica e documental, juntamente com a realização de entrevistas semiestruturadas com os atores da gestão do Programa na UFPB. Como resultados da pesquisa, observamos um frágil enraizamento do Programa na instituição, especialmente em termos institucionais. Assim, apontamos para o processo de enraizamento entre o PET e a UFPB, com destaque para as fragilidades e pontos fortes dessa relação, dando condições à proposição de possíveis ações que contribuam com sua gestão ou de outras políticas educacionais semelhantes, no sentido de qualificar práticas de execução de políticas educacionais nacionais nas instâncias locais.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoMestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da EducaçãoUFPBSoares, Swamy de Paula Limahttp://lattes.cnpq.br/4965245681713092Borba, Flávia Paloma Cabral2017-08-29T12:21:42Z2018-07-21T00:36:01Z2018-07-21T00:36:01Z2017-02-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPolíticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba. 2017. 129 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação)-Universidade Federal da Paraíba, João pessoa, 2017.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9328porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:08:53Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9328Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:08:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba |
title |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba |
spellingShingle |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba Borba, Flávia Paloma Cabral Políticas Públicas da Educação Superior Programa de Educação Tutorial Enraizamento Public Policies of Higher Education Tutorial Education Program Rooting POLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONAL |
title_short |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba |
title_full |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba |
title_fullStr |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba |
title_full_unstemmed |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba |
title_sort |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba |
author |
Borba, Flávia Paloma Cabral |
author_facet |
Borba, Flávia Paloma Cabral |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Soares, Swamy de Paula Lima http://lattes.cnpq.br/4965245681713092 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borba, Flávia Paloma Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Públicas da Educação Superior Programa de Educação Tutorial Enraizamento Public Policies of Higher Education Tutorial Education Program Rooting POLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONAL |
topic |
Políticas Públicas da Educação Superior Programa de Educação Tutorial Enraizamento Public Policies of Higher Education Tutorial Education Program Rooting POLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONAL |
description |
The objective of the research was to analyze the Programa de Educação Tutorial (Tutorial Education Program) - PET at the Universidade Federal da Paraíba (Federal University of Paraíba), with emphasis on the study of the rooting process of this Program at the local level. PET is an educational policy aimed at the qualification of undergraduate courses, and that happens in institutions of higher education in the form of learning tutorial groups. Among the main characteristics of the project, is the work developed in the spaces of extracurricular action, with a horizontal relationship between teaching, research and extension. The period analyzed in the research was the expansion of the Program in the UFPB between 2010 and 2015, which time the institution increased from three to eight groups working in the undergraduate. In methodological terms, the study adopted a qualitative approach, using a technical procedure in bibliographical and documentary research, performing semi-structured interviews with the management actors of the Program at the UFPB. As results of the research, we observe a fragile rooting of the Program in the Institution, especially in institutional terms. Thus, we analyze the rooting process between the PET and the UFPB, highlighting the fragilities and strengths of this relationship, giving conditions to the proposition of possible actions that contribute to its management or to other similar educational policies, in order to qualify practices of execution of educational policies in the local instances. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-29T12:21:42Z 2017-02-17 2018-07-21T00:36:01Z 2018-07-21T00:36:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba. 2017. 129 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação)-Universidade Federal da Paraíba, João pessoa, 2017. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9328 |
identifier_str_mv |
Políticas da Educação Superior e o enraizamento local: o Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal da Paraíba. 2017. 129 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação)-Universidade Federal da Paraíba, João pessoa, 2017. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9328 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801843153363271680 |