Educação em direitos humanos para além das grades: cartas pedagógicas em prisões
Ano de defesa: | 2023 |
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Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso embargado |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal da Paraíba
Brasil Cidadania e Direitos Humanos Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos, Cidadania e Políticas Públicas UFPB |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
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Departamento: |
Não Informado pela instituição
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País: |
Não Informado pela instituição
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Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/28009 |
Resumo: | The prison, created as a device of enclosure and social control, is also a place of rights violations. The field of human rights has developed studies and research that have guided reports-denunciations at the same time that it has proposed humanizing policies for prison administration. The challenges in the field of Human Rights Education have ensured, in the spaces of deprivation and restriction of freedom, the construction of knowledge and educational practices directed to a liberating perspective. The research adopted a critical perspective of human rights and prison education based on Freirean references, as a way to unveil in the gaps the possibilities of an emancipating education beyond the bars. The present study is the result of a decade of experience as an educator in prison education in the State of Paraíba, finding and building spaces of creation and resistance. The research aims to understand the contribution of education in prisons from the point of view of human rights, from the analysis of pedagogical productions created in the prison classroom, focusing the investigator's look on the cognitive process experienced by the students in the enclosed classes, valuing their meanings and forms of expression. To this end, we carried out a qualitative research that focused on the content analysis of the pedagogical letters. It is hoped that this research work will contribute to the understanding of the crossing of Human Rights in Education in Prisons (DHEP). |
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Educação em direitos humanos para além das grades: cartas pedagógicas em prisõesEducação em direitos humanosEducação em prisõesCartas pedagógicasCárcereHuman rights educationEducation in prisonsPedagogical lettersPrisonCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe prison, created as a device of enclosure and social control, is also a place of rights violations. The field of human rights has developed studies and research that have guided reports-denunciations at the same time that it has proposed humanizing policies for prison administration. The challenges in the field of Human Rights Education have ensured, in the spaces of deprivation and restriction of freedom, the construction of knowledge and educational practices directed to a liberating perspective. The research adopted a critical perspective of human rights and prison education based on Freirean references, as a way to unveil in the gaps the possibilities of an emancipating education beyond the bars. The present study is the result of a decade of experience as an educator in prison education in the State of Paraíba, finding and building spaces of creation and resistance. The research aims to understand the contribution of education in prisons from the point of view of human rights, from the analysis of pedagogical productions created in the prison classroom, focusing the investigator's look on the cognitive process experienced by the students in the enclosed classes, valuing their meanings and forms of expression. To this end, we carried out a qualitative research that focused on the content analysis of the pedagogical letters. It is hoped that this research work will contribute to the understanding of the crossing of Human Rights in Education in Prisons (DHEP).NenhumaA prisão, criada como mecanismo de enclausuramento e controle social é, também, lugar de violações dos direitos. O campo dos direitos humanos tem desenvolvido estudos e pesquisas que têm norteado relatórios-denúncias ao mesmo tempo em que tem proposto políticas humanizadoras para a administração penitenciária. Os desafios no campo da Educação em Direitos Humanos têm garantido nos espaços de privação e restrição de liberdade a construção de saberes e práticas educativas direcionadas para uma perspectiva libertadora. A pesquisa adotou uma concepção crítica de educação, direitos humanos e educação em e para os direitos humanos (BITTAR, 2011; BRANDÃO, 2002; LOURENÇO; ONOFRE, 2012; BETTO, 1990a, 1990b), Sistema Prisional (FOUCAULT, 1987, 1979, 2014, 2021; WACQUANT, 2001) e educação em prisões (POEL, 1979, 1981, 2018; FREIRE, 1996), como forma de desvelar nas brechas as possibilidades de uma educação emancipadora para além das grades. O presente estudo é fruto de uma década de experiência como educadora em prisões no Estado da Paraíba, encontrando e construindo espaços de criação e resistência. A pesquisa pretende compreender a contribuição da educação em prisões na ótica dos direitos humanos, a partir da análise documental das produções pedagógicas criadas em sala-cela de aula no cárcere, focando o olhar da investigadora no processo cognitivo experienciado pelos(as) educandos(as) nas aulas enclausuradas, valorizando os sentidos e as formas de expressão deles(as). Para tanto, realizamos uma pesquisa qualitativa que teve como centralidade a narrativa autobiográfica e a análise de conteúdo das cartas pedagógicas. Espera-se com o trabalho de pesquisa contribuir para o entendimento do atravessamento dos Direitos Humanos na Educação em Prisões (DHEP).Universidade Federal da ParaíbaBrasilCidadania e Direitos HumanosPrograma de Pós-Graduação em Direitos Humanos, Cidadania e Políticas PúblicasUFPBZenaide, Maria de Nazaré Tavareshttp://lattes.cnpq.br/4387707447158984Santos, Cira Maia Ciniglio dos2023-08-24T11:35:29Z2024-06-122023-08-24T11:35:29Z2023-03-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/28009porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2023-08-25T06:05:02Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/28009Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2023-08-25T06:05:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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