Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical
Ano de defesa: | 2017 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal da Paraíba
Brasil Música Programa de Pós-Graduação em Música UFPB |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11340 |
Resumo: | This research had as objective, understand how occur of the music teaching and learning of the disabled people in a not formal space of special education. By mean of your specific objectives, we look to understand the school’s pedagogical proposal where we did this work; to characterize the pedagogical practices established; identify the of teaching rout training; understand how fathers and teachers understand the actions that are developed in this music education space and identify your objectives together with the practices established. For this, we did use of observations, interviews and document analysis, as a collections tool for a data. The case studied was composed by three teachers, five students and their responsible, involving different modalities of education (violin, cello and musicalization) and situations of different development and learning, with the participation of students with Down Syndrome, intellectual Deficiency and Autism. In our theoretical reference, we search understand about people with deficiency, today and in others history moments, about the different space and possibilities of education this people, as well as the delimitation of the action of special music education. The of data analysis shown us that of the pedagogical actions observed has dialog with the proposal musical education emerged during century XX and the understanding and the respect the human plurality. |
id |
UFPB_c3877cbd070386b4cedfa4bacec64a47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:123456789/11340 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musicalPessoa com deficiênciaEducação especialEducação musical especialEducação musical não formalPeople with deficiencySpecial educationSpecial musical educationNon formal music educationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAThis research had as objective, understand how occur of the music teaching and learning of the disabled people in a not formal space of special education. By mean of your specific objectives, we look to understand the school’s pedagogical proposal where we did this work; to characterize the pedagogical practices established; identify the of teaching rout training; understand how fathers and teachers understand the actions that are developed in this music education space and identify your objectives together with the practices established. For this, we did use of observations, interviews and document analysis, as a collections tool for a data. The case studied was composed by three teachers, five students and their responsible, involving different modalities of education (violin, cello and musicalization) and situations of different development and learning, with the participation of students with Down Syndrome, intellectual Deficiency and Autism. In our theoretical reference, we search understand about people with deficiency, today and in others history moments, about the different space and possibilities of education this people, as well as the delimitation of the action of special music education. The of data analysis shown us that of the pedagogical actions observed has dialog with the proposal musical education emerged during century XX and the understanding and the respect the human plurality.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa teve como objetivo entender como ocorrem os processos de ensino e aprendizagem musical da pessoa com deficiência em um espaço não formal de educação especial. Por meio de seus objetivos específicos, procuramos compreender a proposta pedagógica da escola onde realizamos este trabalho; caracterizar as práticas pedagógicas estabelecidas; identificar o percurso de formação dos professores; entender como pais e professores compreendem as ações que são desenvolvidas nesse espaço de educação musical e identificar seus objetivos junto às práticas que se estabelecem. Para isso, fizemos o uso de observações, entrevistas e análise de documentos como ferramentas de coletas de dados. O caso estudado foi composto por três professores, cinco alunos e seus responsáveis, envolvendo diferentes modalidades de ensino (violino, violoncelo e musicalização) e situações de desenvolvimento e aprendizagem distintas, diante da participação de alunos com Síndrome de Down, Deficiência Intelectual e Autismo. Em nosso referencial teórico, trouxemos entendimentos sobre as pessoas com deficiência, hoje e em outros momentos históricos, sobre os diferentes espaços e possibilidades de educação dessas pessoas, assim como a delimitação das ações da educação musical especial. A análise dos dados nos mostrou que as ações pedagógicas observadas têm dialogado com as propostas de educação musical surgidas durante o século XX, assim como a compreensão e o respeito à pluralidade humana.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMúsicaPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFPBAlmeida, Cristiane Maria Galdino dehttp://lattes.cnpq.br/7567236180576595Souza, Leonnardo Limongi de2018-08-22T18:27:50Z2018-08-222018-08-22T18:27:50Z2017-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11340porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:02:31Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/11340Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:02:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical |
title |
Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical |
spellingShingle |
Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical Souza, Leonnardo Limongi de Pessoa com deficiência Educação especial Educação musical especial Educação musical não formal People with deficiency Special education Special musical education Non formal music education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
title_short |
Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical |
title_full |
Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical |
title_fullStr |
Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical |
title_full_unstemmed |
Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical |
title_sort |
Música e deficiência: Processos de ensino e aprendizagem em um espaço não formal de educação musical |
author |
Souza, Leonnardo Limongi de |
author_facet |
Souza, Leonnardo Limongi de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Almeida, Cristiane Maria Galdino de http://lattes.cnpq.br/7567236180576595 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Leonnardo Limongi de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pessoa com deficiência Educação especial Educação musical especial Educação musical não formal People with deficiency Special education Special musical education Non formal music education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
topic |
Pessoa com deficiência Educação especial Educação musical especial Educação musical não formal People with deficiency Special education Special musical education Non formal music education CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
description |
This research had as objective, understand how occur of the music teaching and learning of the disabled people in a not formal space of special education. By mean of your specific objectives, we look to understand the school’s pedagogical proposal where we did this work; to characterize the pedagogical practices established; identify the of teaching rout training; understand how fathers and teachers understand the actions that are developed in this music education space and identify your objectives together with the practices established. For this, we did use of observations, interviews and document analysis, as a collections tool for a data. The case studied was composed by three teachers, five students and their responsible, involving different modalities of education (violin, cello and musicalization) and situations of different development and learning, with the participation of students with Down Syndrome, intellectual Deficiency and Autism. In our theoretical reference, we search understand about people with deficiency, today and in others history moments, about the different space and possibilities of education this people, as well as the delimitation of the action of special music education. The of data analysis shown us that of the pedagogical actions observed has dialog with the proposal musical education emerged during century XX and the understanding and the respect the human plurality. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-15 2018-08-22T18:27:50Z 2018-08-22 2018-08-22T18:27:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11340 |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/11340 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Música Programa de Pós-Graduação em Música UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Música Programa de Pós-Graduação em Música UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1801843157106688000 |