Processo de recontextualização da política de democratização da gestão: os olhares das equipes gestoras de duas escolas públicas municipais de Jaguarão

The study aims at analyzing how the management staff from two public schools, named respectively as Innovation and Tradition, recontextualizes the policy of management democratization, established by the Municipal Secretary of Education (SME) of Jaguarão, in 2009. Initially, it presents historical a...

Nível de Acesso:openAccess
Publication Date:2011
Main Author: Faria, Mariângela Faria de
Orientador/a: Leite, Maria Cecilia Lorea
Format: Dissertação
Language:por
Published: Universidade Federal de Pelotas
Programa: Programa de Pós-Graduação em Educação
Department: Educação
Assuntos em Português:
Assuntos em Inglês:
Áreas de Conhecimento:
Online Access:http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1607
Citação:FARIA, Mariângela Faria de. Recontextualization process in the policy of democratization of management: management staff‟s representations in two public schools in Jaguarão. 2011. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011.
Resumo Português:O estudo tem por objetivo analisar como as equipes gestoras de duas escolas municipais, designadas, respectivamente, como Inovação e Tradição, recontextualizam a política de democratização da gestão, instituída pela Secretaria Municipal de Educação de Jaguarão, no ano de 2009. Inicialmente, apresentamos o município de Jaguarão e o resgate realizado acerca da história recente do trabalho da respectiva Secretaria Municipal de Educação, de forma a contribuir para entender o contexto local ao qual se vinculam as duas escolas eleitas para a pesquisa. Em um segundo momento, abordamos o tema da gestão democrática, com apoio em estudos de pesquisadores brasileiros, como Vitor Paro e Naura Ferreira, bem como o processo de recontextualização, inspirado na teoria sociológica de Bernstein, e o ciclo das políticas, a partir das contribuições de Stephen Ball. Enfocamos, neste sentido, a participação e a autonomia como eixos condutores da democratização da gestão escolar. Na sequencia, focalizamos o processo de recontextualização da política da Secretaria Municipal de Educação, no âmbito das duas escolas da rede. Para realizar esta investigação, de abordagem qualitativa e caráter descritivo, adotamos a metodologia de estudo de caso. Como técnicas de pesquisa, utilizamos a análise documental, observações em duas escolas municipais da cidade de Jaguarão e entrevistas com os diretores, vice-diretores e supervisores pedagógicos, orientadores educacionais, professores, funcionários e pais. Ao final, fica evidenciado que as escolas recontextualizam de forma diferente a política de democratização da gestão proposta pela Secretaria de Educação. A Escola Inovação mostra não ter resistências aparentes ao texto da SME, realizando um tipo de leitura em sintonia com os interesses da comunidade escolar, na busca de um modo de gestão democrático; diferentemente, a Escola Tradição demonstra distancia-se daquilo que, de acordo com a SME, significa, na prática, democratizar a gestão, uma vez que nessa instituição predominam valores pouco democráticos, enraizados na historia do município, muito próximos de uma gestão tradicional
Resumo inglês:The study aims at analyzing how the management staff from two public schools, named respectively as Innovation and Tradition, recontextualizes the policy of management democratization, established by the Municipal Secretary of Education (SME) of Jaguarão, in 2009. Initially, it presents historical aspects of Jaguarão City showing the recent history of the Municipal Secretary of Education, in order to understand the local context of the two schools investigate. Secondly, the theme of school research. In a second moment, we approach the theme of democratic management, supported by studies of Brazilian researchers, as Vitor Paro and Naura Ferreira, as well as the process of recontextualization inspired by the sociological theory of Bernstein, and the policy cycle, as of contributions of Stephen Ball. We focus, in this sense, the participation and the autonomy as conductor shafts of democratization of school management. In the sequence, we focus on the process of policy recontextualization of the Municipal Education, two schools within the network. To accomplish this research of qualitative approach and descriptive character, we have adopted the methodology of case study. We used as research techniques, document analysis, observations in two public schools in the city of Jaguarão and interviews with directors, vice-directors and pedagogical supervisors, educational counselors, teachers, staff and parents. At the end, it is clear that schools recontextualize in different way the politics of democratization of management proposed by the Education Department. The Innovation School shows have no apparent resistance to the text of the SME, performing a kind of reading in line with the interests of the school community, in search of a way of democratic management, differently, the Tradition School demonstrates resistence to the politics in focus and so in its process of recontextualization distances itself from that, according to the SME, it means, in pratice, democratize the management, once th in this institution predominate values little democratic, rooted in the history of the city, very close to a traditional management