Perspectivas e propostas de inserção de bioquerosene de aviação no transporte aéreo de passageiros no Brasil
Ano de defesa: | 2018 |
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Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia Programa de Pós-graduação em Planejamento Energético UFRJ |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
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Departamento: |
Não Informado pela instituição
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País: |
Não Informado pela instituição
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Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | http://hdl.handle.net/11422/12266 |
Resumo: | The global aviation industry has emitted 859 million tons of CO2, around 2% of all human-induced CO2 emissions, in 2017. Sector associations have set ambitious targets to face the challenges posed by climate change, and in order to achieve them, a basket of measures has been identified, which include aircraft-related technology development, alternative fuels, improving of air traffic management and infrastructure use, and marketbased measures. Sustainable aviation fuels present an opportunity to reduce aviation CO2 emissions without restricting demand, and Brazil has the potential to be a high-level producer of this biofuel. Amongst constraints for the creation of a biokerosene industry in Brazil, we can mention the feedstock availability and the need for a supply chain establishment, and the high production costs and investments involved, especially in the industry initial development phase. Besides that, airline companies are in a struggling position in Brazil, since they have operated with negative profit margins from 2011 to 2016. Fuels costs are the main cost element in the airline operational costs and any increase reflects directly in the airlines’ financial results. In this sense, the development of a SAF industry relies on political measures. In this work, five policy instruments suggestions for the introduction of biokerosene in air transport in Brazil were prepared, focusing in the development of a, aviation biofuel industry in Brazil. |
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Perspectivas e propostas de inserção de bioquerosene de aviação no transporte aéreo de passageiros no BrasilBiocombustível de aviaçãoTransporte aéreoCNPQ::ENGENHARIASThe global aviation industry has emitted 859 million tons of CO2, around 2% of all human-induced CO2 emissions, in 2017. Sector associations have set ambitious targets to face the challenges posed by climate change, and in order to achieve them, a basket of measures has been identified, which include aircraft-related technology development, alternative fuels, improving of air traffic management and infrastructure use, and marketbased measures. Sustainable aviation fuels present an opportunity to reduce aviation CO2 emissions without restricting demand, and Brazil has the potential to be a high-level producer of this biofuel. Amongst constraints for the creation of a biokerosene industry in Brazil, we can mention the feedstock availability and the need for a supply chain establishment, and the high production costs and investments involved, especially in the industry initial development phase. Besides that, airline companies are in a struggling position in Brazil, since they have operated with negative profit margins from 2011 to 2016. Fuels costs are the main cost element in the airline operational costs and any increase reflects directly in the airlines’ financial results. In this sense, the development of a SAF industry relies on political measures. In this work, five policy instruments suggestions for the introduction of biokerosene in air transport in Brazil were prepared, focusing in the development of a, aviation biofuel industry in Brazil.A indústria aérea mundial emitiu 859 milhões de toneladas de CO2, o equivalente a, aproximadamente, 2% das emissões provocadas pela ação humana, em 2017. Associações do setor aéreo estabeleceram metas ambiciosas para mitigar os efeitos climáticos provocados pela aviação internacional e, para alcançá-las, foi proposto um conjunto de medidas, que inclui o desenvolvimento tecnológico de aeronaves, a melhoria da gestão e infraestrutura de tráfego aéreo, o uso de combustíveis sustentáveis, e a implantação de medidas baseadas em mercado. Os combustíveis sustentáveis de aviação representam uma oportunidade de redução de emissões sem restringir a demanda por transporte aéreo, e o Brasil tem potencial para ser um importante produtor deste biocombustível. Entre os desafios para a criação de uma indústria de bioquerosene no Brasil estão a disponibilidade de matérias-primas sustentáveis e a necessidade de criação de uma cadeia de suprimento destas, além dos altos custos e investimentos envolvidos, principalmente, no estágio inicial de desenvolvimento da indústria. Ainda, as companhias aéreas encontram-se em uma posição delicada, uma vez que operaram com margens de lucro negativas de 2011 a 2016. Os combustíveis representam a maior parcela dos custos operacionais das companhias e qualquer aumento deste custo reflete diretamente nos seus resultados financeiros. Nesse sentido, o desenvolvimento de uma indústria de bioquerosene no país depende da adoção de medidas de incentivo. Neste trabalho, foram elaboradas cinco propostas de políticas públicas voltadas para a introdução do bioquerosene no transporte aéreo de passageiros no Brasil, com foco no desenvolvimento de uma indústria deste biocombustível no país.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-graduação em Planejamento EnergéticoUFRJSzklo, Alexandre Salemhttp://lattes.cnpq.br/5314056414907898http://lattes.cnpq.br/8427668316443202Lucena, André Frossard Pereira deHoffmann, Bettina SusanneRoitman, Tamar2020-05-18T01:55:27Z2023-12-21T03:07:07Z2018-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/12266porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:07:07Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/12266Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:07:07Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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