As leituras pedagógicas de Sílvio Romero
Ano de defesa: | 2006 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Sergipe
|
Programa de Pós-Graduação: |
Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/4629 |
Resumo: | This work has as general objective to analyze the pedagogic readings undertaken by Sílvio Romero. The specific objectives are: to analyze the competences and practices of reading of the intellectual, to trace a profile of Sílvio Romero's Pedagogic Library and to understand as he appropriated of Herbert Spencer, Edmond Demolins, Paul Rousiers, Henri de Tourville and Vacher de Lapouge's readings. It uses as sources: its Library, especially, the Pedagogic Library, the works that wrote, the letters sent to the friends, the epoch literature and the literature about the epoch. Inspired by the New Cultural History it uses the indiciary method of Carlo Ginzburg, the document/ monument notion of Jacques Le Goff, the appropriation, reading competences, reading practices, oral reading, silent reading, materiality and representation notions of Roger Chartier, intellectual field, social capital and cultural capital concepts of Pierre Bourdieu. It concludes that the competences that he acquired as in the formal education as in the informal he became a critical reader of the national and foreign letters and he appropriated of that books in an active way, appropriating of the representations that allowed to think it the Brazilian education and rejecting the others. |
id |
UFS-2_f24d09e0d8d75206b0bd59576d75aa07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/4629 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Souza, Cristiane Vitório dehttp://lattes.cnpq.br/1545911375120314Nascimento, Jorge Carvalho dohttp://lattes.cnpq.br/28294179967885072017-09-26T17:47:48Z2017-09-26T17:47:48Z2006-09-28SOUZA, Cristiane Vitório de. As leituras pedagógicas de Sílvio Romero. 2006. 233 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2006.https://ri.ufs.br/handle/riufs/4629This work has as general objective to analyze the pedagogic readings undertaken by Sílvio Romero. The specific objectives are: to analyze the competences and practices of reading of the intellectual, to trace a profile of Sílvio Romero's Pedagogic Library and to understand as he appropriated of Herbert Spencer, Edmond Demolins, Paul Rousiers, Henri de Tourville and Vacher de Lapouge's readings. It uses as sources: its Library, especially, the Pedagogic Library, the works that wrote, the letters sent to the friends, the epoch literature and the literature about the epoch. Inspired by the New Cultural History it uses the indiciary method of Carlo Ginzburg, the document/ monument notion of Jacques Le Goff, the appropriation, reading competences, reading practices, oral reading, silent reading, materiality and representation notions of Roger Chartier, intellectual field, social capital and cultural capital concepts of Pierre Bourdieu. It concludes that the competences that he acquired as in the formal education as in the informal he became a critical reader of the national and foreign letters and he appropriated of that books in an active way, appropriating of the representations that allowed to think it the Brazilian education and rejecting the others.Este trabalho tem como objetivo geral analisar as leituras pedagógicas empreendidas por Sílvio Romero. Esse objetivo geral desdobra-se em três objetivos específicos: analisar as competências e práticas de leitura do intelectual sergipano, traçar um perfil da Biblioteca Pedagógica e compreender como se apropriou das leituras de Herbert Spencer, Edmond Demolins, Paul Rousiers, Henri de Tourville e Vacher de Lapouge. Utiliza como fontes: a sua Biblioteca, especialmente, a Biblioteca Pedagógica, as obras que escreveu, as cartas enviadas aos amigos, a literatura de época e a literatura sobre a época. Inspirado na Nova História Cultural utiliza o método indiciário, de Carlo Ginzburg, a noção de documento/ monumento, de Jacques Le Goff, as noções de apropriação, competências e práticas de leitura, leitura silenciosa e oralizada, leitura extensiva e intensiva, materialidade e representação de Roger Chartier, os conceitos de campo intelectual, capital social e capital cultural de Pierre Bourdieu. Conclui que a partir das competências que adquiriu tanto na educação formal quanto na informal tornou-se um leitor crítico das letras nacionais e estrangeiras e apropriouse dos livros analisados de modo ativo, apropriando-se das representações que lhe permitiam pensar a educação brasileira e rejeitando as demais.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em EducaçãoUFSBRHistória da EducaçãoHistória da LeituraSílvio RomeroHistory of EducationHistory of ReadingSílvio RomeroCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAs leituras pedagógicas de Sílvio Romeroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALCRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdfapplication/pdf6926792https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4629/1/CRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf91d96ed860d94809085a654a414da5b1MD51TEXTCRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf.txtCRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf.txtExtracted texttext/plain504183https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4629/2/CRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf.txt161e79303bfc188b4854f4c513a5a489MD52THUMBNAILCRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf.jpgCRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1242https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4629/3/CRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf.jpg76e78a19a4d14dee36f2f1f147cdc505MD53riufs/46292017-11-24 19:46:50.534oai:ufs.br:riufs/4629Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:46:50Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As leituras pedagógicas de Sílvio Romero |
title |
As leituras pedagógicas de Sílvio Romero |
spellingShingle |
As leituras pedagógicas de Sílvio Romero Souza, Cristiane Vitório de História da Educação História da Leitura Sílvio Romero History of Education History of Reading Sílvio Romero CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
As leituras pedagógicas de Sílvio Romero |
title_full |
As leituras pedagógicas de Sílvio Romero |
title_fullStr |
As leituras pedagógicas de Sílvio Romero |
title_full_unstemmed |
As leituras pedagógicas de Sílvio Romero |
title_sort |
As leituras pedagógicas de Sílvio Romero |
author |
Souza, Cristiane Vitório de |
author_facet |
Souza, Cristiane Vitório de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Cristiane Vitório de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1545911375120314 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Nascimento, Jorge Carvalho do |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2829417996788507 |
contributor_str_mv |
Nascimento, Jorge Carvalho do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação História da Leitura Sílvio Romero |
topic |
História da Educação História da Leitura Sílvio Romero History of Education History of Reading Sílvio Romero CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History of Education History of Reading Sílvio Romero |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work has as general objective to analyze the pedagogic readings undertaken by Sílvio Romero. The specific objectives are: to analyze the competences and practices of reading of the intellectual, to trace a profile of Sílvio Romero's Pedagogic Library and to understand as he appropriated of Herbert Spencer, Edmond Demolins, Paul Rousiers, Henri de Tourville and Vacher de Lapouge's readings. It uses as sources: its Library, especially, the Pedagogic Library, the works that wrote, the letters sent to the friends, the epoch literature and the literature about the epoch. Inspired by the New Cultural History it uses the indiciary method of Carlo Ginzburg, the document/ monument notion of Jacques Le Goff, the appropriation, reading competences, reading practices, oral reading, silent reading, materiality and representation notions of Roger Chartier, intellectual field, social capital and cultural capital concepts of Pierre Bourdieu. It concludes that the competences that he acquired as in the formal education as in the informal he became a critical reader of the national and foreign letters and he appropriated of that books in an active way, appropriating of the representations that allowed to think it the Brazilian education and rejecting the others. |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-09-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T17:47:48Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T17:47:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUZA, Cristiane Vitório de. As leituras pedagógicas de Sílvio Romero. 2006. 233 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4629 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Cristiane Vitório de. As leituras pedagógicas de Sílvio Romero. 2006. 233 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2006. |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4629 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4629/1/CRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4629/2/CRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4629/3/CRISTIANE_VITORIO_SOUZA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
91d96ed860d94809085a654a414da5b1 161e79303bfc188b4854f4c513a5a489 76e78a19a4d14dee36f2f1f147cdc505 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802111091298271232 |