“Gente, o que é macumba?”: sentidos e significados construídos acerca das religiões de matrizes africanas

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2020
Autor(a) principal: Silva, Cintia Quina Da [UNIFESP]
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10252712
https://hdl.handle.net/11600/64848
Resumo: Nowadays the issue that involves differences of race and religiosity has gained space in research in the field of education. The school context can be characterized as an important locus of understanding of social relations that occur in racial and religious diversity. In this sense, this study aimed to understand how school interactions occur among girls who are adepts and non-adepts of religions of African origin. Seeking to achieve this goal, the methodology of this qualitative research included participant observation techniques, group interviews with high school girls, in addition to interviews with teachers and managers of a school in a city in the greater São Paulo. Based on an analysis based on historical-cultural theory, the objective was to understand how mediations between these young women and adults occur in line with the positions adopted and the reflections built in facing and fighting ethnic-racial inequalities in school spaces. The analysis showed that part of this process occurs, mainly due to the structural racism that is expressed in different ways and in all areas of social life with the school being an institution with a strong role in this process.
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spelling “Gente, o que é macumba?”: sentidos e significados construídos acerca das religiões de matrizes africanasReligions Of African OriginRacismEducationEthnic-Racial RelationsReligiões De Matrizes AfricanasRacismoEducaçãoRelações Étnico-RaciaisNowadays the issue that involves differences of race and religiosity has gained space in research in the field of education. The school context can be characterized as an important locus of understanding of social relations that occur in racial and religious diversity. In this sense, this study aimed to understand how school interactions occur among girls who are adepts and non-adepts of religions of African origin. Seeking to achieve this goal, the methodology of this qualitative research included participant observation techniques, group interviews with high school girls, in addition to interviews with teachers and managers of a school in a city in the greater São Paulo. Based on an analysis based on historical-cultural theory, the objective was to understand how mediations between these young women and adults occur in line with the positions adopted and the reflections built in facing and fighting ethnic-racial inequalities in school spaces. The analysis showed that part of this process occurs, mainly due to the structural racism that is expressed in different ways and in all areas of social life with the school being an institution with a strong role in this process.Na atualidade, a questão que envolve diferenças de raça e religiosidade tem ganhado espaço nas pesquisas no campo da educação. O contexto da escola pode se caracterizar como um importante lócus de compreensão das relações sociais que ocorrem na diversidade racial e religiosa. Nesse sentido, este trabalho teve como objetivo buscar compreender como ocorrem as interações escolares de meninas adeptas e não adeptas de religiões de matrizes africanas. Buscando atingir tal objetivo, a metodologia dessa pesquisa de caráter qualitativo contou com técnicas de observação participante, entrevistas em grupo com meninas do Ensino Médio, além de entrevistas com os professores e gestores de uma escola de um município da grande São Paulo. A partir de análise fundamentada na teoria histórico-cultural, objetivou-se compreender como ocorrem as mediações entre essas jovens e os adultos, em consonância com os posicionamentos adotados e as reflexões construídas no enfrentamento e combate das desigualdades étnico-raciais nos espaços escolares. A análise apontou que parte desse processo se dá sobretudo por conta do racismo estrutural que se expressa de diversas formas e em todos os âmbitos da vida social, sendo a escola uma instituição com forte atuação nesse processo.Dados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2020)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Martins, Edna [UNIFESP]Universidade Federal de São PauloSilva, Cintia Quina Da [UNIFESP]2022-07-25T12:28:23Z2022-07-25T12:28:23Z2020-10-05info:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion115 p.application/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=10252712CINTIA QUINA DA SILVA.pdfhttps://hdl.handle.net/11600/64848porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-27T04:00:16Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/64848Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-27T04:00:16Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
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