Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil
Ano de defesa: | 2014 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Faculdades EST
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Teologia
|
Departamento: |
Teologia
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/545 |
Resumo: | The Human Rights Education as an educational principle is the object of analysis in this research, according to the proposals of the National Plan for Human Rights Education - PNEDH, 2007, presented and developed by the Federal Government, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) and with input from researchers and academics. The Pedagogy of Liberation, based on The Pedagogy of Liberation, based on the pedagogy of autonomy was one of the drivers of this work in the quest to study the proposal of Education which has the principle Human Rights as a tool to achieve great multicultural diversity we have today, seeking educational attainment more sensitive to tolerance and peaceful coexistence in society. It has problematized be announced in the PNEDH the aspects relating to human rights, curriculum, multiculturalism, religion, education and society, in order to understand the reasons for this expansion trend that links human rights to education analyzing the current educational policies geared to social inequality. It has presented brief aspects of the historical origin of human rights in Brazil for the construction of citizenship, the importance of religion in the protection of human rights. In the analysis, we used the deductive-inductive scientific method by exploiting dialectically studies of various authors on the theme Human Rights Education. |
id |
EST_e355b2a25d65a586fd9084d4c09d0d84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/545 |
network_acronym_str |
EST |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-07-25T15:40:41Z2015-08-142016-07-25T15:40:41Z2014-08-28SILVA, Claudio Moreira da. Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil. 2014. 138 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2014.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/545The Human Rights Education as an educational principle is the object of analysis in this research, according to the proposals of the National Plan for Human Rights Education - PNEDH, 2007, presented and developed by the Federal Government, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) and with input from researchers and academics. The Pedagogy of Liberation, based on The Pedagogy of Liberation, based on the pedagogy of autonomy was one of the drivers of this work in the quest to study the proposal of Education which has the principle Human Rights as a tool to achieve great multicultural diversity we have today, seeking educational attainment more sensitive to tolerance and peaceful coexistence in society. It has problematized be announced in the PNEDH the aspects relating to human rights, curriculum, multiculturalism, religion, education and society, in order to understand the reasons for this expansion trend that links human rights to education analyzing the current educational policies geared to social inequality. It has presented brief aspects of the historical origin of human rights in Brazil for the construction of citizenship, the importance of religion in the protection of human rights. In the analysis, we used the deductive-inductive scientific method by exploiting dialectically studies of various authors on the theme Human Rights Education.A Educação em Direitos Humanos como princípio educativo é objeto de análise nesta pesquisa, a partir das propostas do Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos - PNEDH, de 2007, apresentado e desenvolvido pelo governo Federal, pela Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO) e contando com a contribuição de pesquisadores e professores universitários. A Pedagogia da Libertação, com base na pedagogia da Autonomia foi uma das molas propulsoras deste trabalho na busca de estudar a proposta de Educação que tenha por princípio os Direitos Humanos como um instrumento para alcançar a grande diversidade multicultural que temos hoje, buscando a formação de um ser humano mais afeto a tolerância e a convivência pacífica em sociedade. Problematizou-se o anunciado no PNEDH nos aspectos relativos aos direitos humanos, currículo, multiculturalidade, religião, educação e sociedade, com o objetivo de compreender as razões de expansão dessa tendência que vincula direitos humanos à educação analisando as atuais políticas educacionais voltadas à desigualdade social. Apresentaram-se breves aspectos da origem histórica dos Direitos Humanos no Brasil para a construção da cidadania, a importância da religião na proteção dos Direitos Humanos. Na análise, utilizou-se o método científico dedutivo-indutivo, explorando-se dialeticamente os estudos de diversos autores relativos à temática Educação em Direitos Humanos.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:40:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 silva_cm_tm295.pdf: 611088 bytes, checksum: 681f7dab3f8b9f6ac9f9dca0e96f3d2d (MD5) Previous issue date: 2014-08-28application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaEducação em Direitos HumanosDesigualdade SocialExclusãoPolíticas EducacionaisRELIGIÃO E EDUCAÇÃOHuman Rights EducationSocial InequalityExclusionEducational PoliciesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAEducação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBrandenburg, Laude Erandihttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525Pauly, Evaldo Luishttp://lattes.cnpq.br/7187415721002122Streck, Gisela Isolde Waechterhttp://lattes.cnpq.br/3906144692619471CPF:72747161072CPF:29054885068CPF:28860071968CPF:63501279515http://lattes.cnpq.br/4235444761581606Silva, Claudio Moreira dainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTsilva_cm_tm295.pdf.txtsilva_cm_tm295.pdf.txtExtracted texttext/plain310299http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/545/2/silva_cm_tm295.pdf.txt04456583db6307a407bb344be58e012fMD52ORIGINALsilva_cm_tm295.pdfapplication/pdf611088http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/545/1/silva_cm_tm295.pdf681f7dab3f8b9f6ac9f9dca0e96f3d2dMD51BR-SlFE/5452016-07-25 13:39:30.679oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/545Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:39:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil |
title |
Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil |
spellingShingle |
Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil Silva, Claudio Moreira da Educação em Direitos Humanos Desigualdade Social Exclusão Políticas Educacionais RELIGIÃO E EDUCAÇÃO Human Rights Education Social Inequality Exclusion Educational Policies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
title_short |
Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil |
title_full |
Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil |
title_fullStr |
Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil |
title_full_unstemmed |
Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil |
title_sort |
Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil |
author |
Silva, Claudio Moreira da |
author_facet |
Silva, Claudio Moreira da |
author_role |
author |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Brandenburg, Laude Erandi |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Pauly, Evaldo Luis |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7187415721002122 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Streck, Gisela Isolde Waechter |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3906144692619471 |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:72747161072 |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:29054885068 |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:28860071968 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:63501279515 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4235444761581606 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Claudio Moreira da |
contributor_str_mv |
Brandenburg, Laude Erandi Pauly, Evaldo Luis Streck, Gisela Isolde Waechter |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Direitos Humanos Desigualdade Social Exclusão Políticas Educacionais RELIGIÃO E EDUCAÇÃO |
topic |
Educação em Direitos Humanos Desigualdade Social Exclusão Políticas Educacionais RELIGIÃO E EDUCAÇÃO Human Rights Education Social Inequality Exclusion Educational Policies CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Human Rights Education Social Inequality Exclusion Educational Policies |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
description |
The Human Rights Education as an educational principle is the object of analysis in this research, according to the proposals of the National Plan for Human Rights Education - PNEDH, 2007, presented and developed by the Federal Government, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) and with input from researchers and academics. The Pedagogy of Liberation, based on The Pedagogy of Liberation, based on the pedagogy of autonomy was one of the drivers of this work in the quest to study the proposal of Education which has the principle Human Rights as a tool to achieve great multicultural diversity we have today, seeking educational attainment more sensitive to tolerance and peaceful coexistence in society. It has problematized be announced in the PNEDH the aspects relating to human rights, curriculum, multiculturalism, religion, education and society, in order to understand the reasons for this expansion trend that links human rights to education analyzing the current educational policies geared to social inequality. It has presented brief aspects of the historical origin of human rights in Brazil for the construction of citizenship, the importance of religion in the protection of human rights. In the analysis, we used the deductive-inductive scientific method by exploiting dialectically studies of various authors on the theme Human Rights Education. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-08-28 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-08-14 2016-07-25T15:40:41Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-07-25T15:40:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Claudio Moreira da. Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil. 2014. 138 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/545 |
identifier_str_mv |
SILVA, Claudio Moreira da. Educação: direitos humanos e prática docente no ensino superior do Brasil. 2014. 138 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2014. |
url |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/545 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Teologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
EST |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Teologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST instname:Faculdades EST instacron:EST |
instname_str |
Faculdades EST |
instacron_str |
EST |
institution |
EST |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/545/2/silva_cm_tm295.pdf.txt http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/545/1/silva_cm_tm295.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
04456583db6307a407bb344be58e012f 681f7dab3f8b9f6ac9f9dca0e96f3d2d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@est.edu.br|| |
_version_ |
1797421625175441408 |