Consciência operária e empresarial: convergências e reformas
Ano de defesa: | 2002 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Nove de Julho
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/362 |
Resumo: | Justified in the light of sociology, as discussed by Lucien Goldmann, Psychology, from the viewpoint of Jacob Levi Moreno, and Education, from the studies of Paulo Freire, we emphasize in this paper the issue of awareness, analyzing it under the perspective of a case study, carried out from the training called training Teams Work - FTT, offered by a multinational company in the metal industry. this study are considered the new demands of the production processes of firms to obtain profits, arising from the use of a hand-intensive participatory and collective. In this case, it is up to the workers to exercise, not only creativity, but also the group discussion around the obstacles to be overcome towards the achievement of organizational goals. The analysis of the awareness process worker, proposed herein, is made from two viewpoints. The first refers to the collection of data after application of the FTT, based on sub-dialogue, respect and human creativity, stated the authors' fundamental theoretical approaches used here. The second relates to the context in which the subjects act: from the management accounts of people who are not directly linked to the research group, we see the extent to which the FTT interferes with daily performance of workers. The reading of the data allows for an evaluation of convergences and ruptures between the intentions of the company and the process of awareness of its employees. |
id |
NOVE_1fa8a52a4086d72b7d443ab38256993a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/362 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Romão, José EustáquioCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/6041577120476064Almeida, José Luis Vieira deCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/2990847465101082CPF:06718362859Braga, Celso Teixeira2015-04-08T14:36:28Z2008-06-252002-10-08BRAGA, Celso Teixeira. Consciousness working and business: convergence and reforms. 2002. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2002.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/362Justified in the light of sociology, as discussed by Lucien Goldmann, Psychology, from the viewpoint of Jacob Levi Moreno, and Education, from the studies of Paulo Freire, we emphasize in this paper the issue of awareness, analyzing it under the perspective of a case study, carried out from the training called training Teams Work - FTT, offered by a multinational company in the metal industry. this study are considered the new demands of the production processes of firms to obtain profits, arising from the use of a hand-intensive participatory and collective. In this case, it is up to the workers to exercise, not only creativity, but also the group discussion around the obstacles to be overcome towards the achievement of organizational goals. The analysis of the awareness process worker, proposed herein, is made from two viewpoints. The first refers to the collection of data after application of the FTT, based on sub-dialogue, respect and human creativity, stated the authors' fundamental theoretical approaches used here. The second relates to the context in which the subjects act: from the management accounts of people who are not directly linked to the research group, we see the extent to which the FTT interferes with daily performance of workers. The reading of the data allows for an evaluation of convergences and ruptures between the intentions of the company and the process of awareness of its employees.Fundamentados à luz da Sociologia, conforme discutido por Lucien Goldmann, da Psicologia, segundo a ótica de Jacob Levi Moreno, e da Educação, a partir dos estudos de Paulo Freire, enfatizamos, neste trabalho, o tema da conscientização, analisando-o sob a perspectiva de um estudo de caso, realizado a partir do treinamento denominado de Formação de Times de Trabalho FTT, oferecido por uma empresa multinacional do ramo metalúrgico. este estudo, são consideradas as novas demandas dos processos de produção das empresas para a obtenção de lucro, advindos da utilização de uma mão-de-obra participativa e coletiva. Nesse caso, aos trabalhadores cabe exercitar, não só a criatividade, como também a discussão em grupo em torno dos obstáculos a serem superados em direção à consecução dos objetivos da organização. A análise do processo de conscientização do trabalhador, proposta nesta investigação, é realizada a partir de dois enfoques. O primeiro refere-se à coleta de dados após aplicação do FTT, baseada nas subcategorias diálogo, relação humana e criatividade, depreendidas das aproximações teóricas dos autores fundamentais aqui utilizados. O segundo relaciona-se ao contexto em que os sujeitos da pesquisa atuam: a partir de relatos de pessoas da administração que não estão diretamente ligadas ao grupo pesquisado, verificamos em que medida o FTT interfere na atuação cotidiana dos trabalhadores. A leitura dos dados obtidos permite que sejam avaliadas as convergências e as rupturas entre as intenções da empresa e o processo de conscientização de seus colaboradores.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:36:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_CELSO TEIXEIRA BRAGA.pdf: 324063 bytes, checksum: 9d3e692ae3ad726911b6ebce77c8a03b (MD5) Previous issue date: 2002-10-08application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãoEducaçãoEducationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOConsciência operária e empresarial: convergências e reformasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_CELSO TEIXEIRA BRAGA.pdfapplication/pdf324063http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/362/1/B_CELSO+TEIXEIRA+BRAGA.pdf9d3e692ae3ad726911b6ebce77c8a03bMD51tede/3622022-06-06 15:53:14.562oai:localhost:tede/362Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-06T18:53:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Consciência operária e empresarial: convergências e reformas |
title |
Consciência operária e empresarial: convergências e reformas |
spellingShingle |
Consciência operária e empresarial: convergências e reformas Braga, Celso Teixeira Educação Education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Consciência operária e empresarial: convergências e reformas |
title_full |
Consciência operária e empresarial: convergências e reformas |
title_fullStr |
Consciência operária e empresarial: convergências e reformas |
title_full_unstemmed |
Consciência operária e empresarial: convergências e reformas |
title_sort |
Consciência operária e empresarial: convergências e reformas |
author |
Braga, Celso Teixeira |
author_facet |
Braga, Celso Teixeira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Romão, José Eustáquio |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6041577120476064 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Almeida, José Luis Vieira de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2990847465101082 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:06718362859 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Celso Teixeira |
contributor_str_mv |
Romão, José Eustáquio Almeida, José Luis Vieira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação |
topic |
Educação Education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Justified in the light of sociology, as discussed by Lucien Goldmann, Psychology, from the viewpoint of Jacob Levi Moreno, and Education, from the studies of Paulo Freire, we emphasize in this paper the issue of awareness, analyzing it under the perspective of a case study, carried out from the training called training Teams Work - FTT, offered by a multinational company in the metal industry. this study are considered the new demands of the production processes of firms to obtain profits, arising from the use of a hand-intensive participatory and collective. In this case, it is up to the workers to exercise, not only creativity, but also the group discussion around the obstacles to be overcome towards the achievement of organizational goals. The analysis of the awareness process worker, proposed herein, is made from two viewpoints. The first refers to the collection of data after application of the FTT, based on sub-dialogue, respect and human creativity, stated the authors' fundamental theoretical approaches used here. The second relates to the context in which the subjects act: from the management accounts of people who are not directly linked to the research group, we see the extent to which the FTT interferes with daily performance of workers. The reading of the data allows for an evaluation of convergences and ruptures between the intentions of the company and the process of awareness of its employees. |
publishDate |
2002 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2002-10-08 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-06-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-08T14:36:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BRAGA, Celso Teixeira. Consciousness working and business: convergence and reforms. 2002. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2002. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/362 |
identifier_str_mv |
BRAGA, Celso Teixeira. Consciousness working and business: convergence and reforms. 2002. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2002. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/362 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/362/1/B_CELSO+TEIXEIRA+BRAGA.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9d3e692ae3ad726911b6ebce77c8a03b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1797250742484992000 |