Vida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolar
Ano de defesa: | 2007 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Nove de Julho
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/369 |
Resumo: | This dissertation introduces and analyses the registers of indiscipline in the Book of occurrences, usually referred to as black book , about primary and high school students from one state school in São Paulo city. It points out possibilities of building a new view on indiscipline, taking as main reference the complex thought, by Edgar Morin. The works searches, on such theoretical basis, a contribution for the reading of indiscipline occurrences at public schools, based on the belief that the linear thinking is not enough for both the intelligibility and the understanding of the considered study, once it reinforces the order traditional view, not opening for articulation, order-disorder-interaction-organization. The methodological option has been the qualitative-quantitative approach, which makes possible the conjugation of differenced factors in the reality researched. It searches, as well, not to privilege the results by themselves; rather, it tries to emphasize the understanding of the relation or the bonds between particular actions and the context in which they take place. |
id |
NOVE_8dc559d5380530b89fa999bcfaf0180c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/369 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Almeida, Cleide Rita Silvério deCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/8590883289472447Aquino, Júlio Roberto Groppahttp://lattes.cnpq.br/1124623998211027Queiróz, José J.CPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/6935315937638516CPF:12548236589http://lattes.cnpq.br/5597572106817487Simões, Paulo Roberto Rodrigues2015-04-08T14:36:30Z2013-04-242007-12-14SIMÕES, Paulo Roberto Rodrigues. Pulsating life - existing order: the records of school indiscipline. 2007. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2007.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/369This dissertation introduces and analyses the registers of indiscipline in the Book of occurrences, usually referred to as black book , about primary and high school students from one state school in São Paulo city. It points out possibilities of building a new view on indiscipline, taking as main reference the complex thought, by Edgar Morin. The works searches, on such theoretical basis, a contribution for the reading of indiscipline occurrences at public schools, based on the belief that the linear thinking is not enough for both the intelligibility and the understanding of the considered study, once it reinforces the order traditional view, not opening for articulation, order-disorder-interaction-organization. The methodological option has been the qualitative-quantitative approach, which makes possible the conjugation of differenced factors in the reality researched. It searches, as well, not to privilege the results by themselves; rather, it tries to emphasize the understanding of the relation or the bonds between particular actions and the context in which they take place.Esta dissertação apresenta e analisa os registros de indisciplina do Livro de ocorrência, conhecido como livro preto , dos alunos dos ensinos fundamental e médio de uma escola estadual na cidade de São Paulo. Aponta possibilidades de construir uma nova visão sobre a indisciplina, tendo como principal referência o pensamento complexo, de Edgar Morin. Busca-se neste aporte teórico uma contribuição para a leitura das ocorrências de indisciplina na escola pública, pois se entende que o pensamento linear não seja suficiente para a inteligibilidade e compreensão do estudo em pauta, uma vez que reforça a visão tradicional de ordem, não se abrindo para a articulação, ordem-desordem-interação-organização. A opção metodológica é a abordagem quali-quantitativa, que possibilita a conjugação de fatores diferenciados da realidade investigada. Procura-se também, não privilegiar apenas os resultados por si mesmos, mas evidenciar a compreensão da relação entre os vínculos das ações particulares e o contexto em que estas se dão.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:36:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_PAULO ROBERTO RODRIGUES SIMOES.pdf: 818803 bytes, checksum: d7ac36d82817a78f9918e44867e8b403 (MD5) Previous issue date: 2007-12-14application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãoEducaçãoOcorrênciasIndisciplinaPensamento complexoEducationOccurrencesIndisciplineComplex thoughtCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOVida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolarPulsating life - existing order: the records of school indisciplineinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_PAULO ROBERTO RODRIGUES SIMOES.pdfapplication/pdf818803http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/369/1/B_PAULO+ROBERTO+RODRIGUES+SIMOES.pdfd7ac36d82817a78f9918e44867e8b403MD51tede/3692022-06-03 17:45:28.484oai:localhost:tede/369Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-03T20:45:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Vida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolar |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Pulsating life - existing order: the records of school indiscipline |
title |
Vida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolar |
spellingShingle |
Vida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolar Simões, Paulo Roberto Rodrigues Educação Ocorrências Indisciplina Pensamento complexo Education Occurrences Indiscipline Complex thought CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Vida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolar |
title_full |
Vida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolar |
title_fullStr |
Vida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolar |
title_full_unstemmed |
Vida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolar |
title_sort |
Vida pulsante - ordem reinante: os registros de indisciplina escolar |
author |
Simões, Paulo Roberto Rodrigues |
author_facet |
Simões, Paulo Roberto Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Cleide Rita Silvério de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8590883289472447 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Aquino, Júlio Roberto Groppa |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1124623998211027 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Queiróz, José J. |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6935315937638516 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:12548236589 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5597572106817487 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simões, Paulo Roberto Rodrigues |
contributor_str_mv |
Almeida, Cleide Rita Silvério de Aquino, Júlio Roberto Groppa Queiróz, José J. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ocorrências Indisciplina Pensamento complexo |
topic |
Educação Ocorrências Indisciplina Pensamento complexo Education Occurrences Indiscipline Complex thought CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Occurrences Indiscipline Complex thought |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation introduces and analyses the registers of indiscipline in the Book of occurrences, usually referred to as black book , about primary and high school students from one state school in São Paulo city. It points out possibilities of building a new view on indiscipline, taking as main reference the complex thought, by Edgar Morin. The works searches, on such theoretical basis, a contribution for the reading of indiscipline occurrences at public schools, based on the belief that the linear thinking is not enough for both the intelligibility and the understanding of the considered study, once it reinforces the order traditional view, not opening for articulation, order-disorder-interaction-organization. The methodological option has been the qualitative-quantitative approach, which makes possible the conjugation of differenced factors in the reality researched. It searches, as well, not to privilege the results by themselves; rather, it tries to emphasize the understanding of the relation or the bonds between particular actions and the context in which they take place. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-12-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-08T14:36:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SIMÕES, Paulo Roberto Rodrigues. Pulsating life - existing order: the records of school indiscipline. 2007. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/369 |
identifier_str_mv |
SIMÕES, Paulo Roberto Rodrigues. Pulsating life - existing order: the records of school indiscipline. 2007. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2007. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/369 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/369/1/B_PAULO+ROBERTO+RODRIGUES+SIMOES.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d7ac36d82817a78f9918e44867e8b403 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1797250742502817792 |