A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010
Ano de defesa: | 2011 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Nove de Julho
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/522 |
Resumo: | The last two decades have been characterized by abroad set of actions in education whose aim has been to adapt the educational system to the new demands of training required by the labor market. In this sense, educational reforms mentioned the need to improve the rates of schooling and quality of Brazilian education. So much emphasis has been given to policies for basic education and specifically for the training of teachers. From this broader context we have sought to understand certain characteristics of these policies. The present study is to analyze the theme of education policy for basic education in the state of Piaui between 2003 and 2010, highlighting the training policies and recovery of elementary school teachers in this period. Our goal is to understand which aspects of guidelines and actions were developed by the Education Department of the State of Piaui to complement and enhance the training of education professionals. Our hypothes is is that the educational policies of the state of Piaui followed the guidelines of the Ministry of Education, as both the federal and state government began to be administered, as of 2003, the same political forces. Our research sources are concentrated in the documents prepared by the PI-SEDUC specifically the Annual Work Plans that period. |
id |
NOVE_a5391a82ed91255219c0f836f322969a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/522 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Carvalho, Celso do Prado Ferraz deCPF:00000000003http://lattes.cnpq.br/2546257820365753Russo, Miguel HenriqueCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/7842826083109778Azzi, Roberta GurgelCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/4615061799860194CPF:81491484349http://lattes.cnpq.br/4079142220962954Sousa, Orleans Oliveira de2015-04-08T14:36:50Z2013-07-252011-12-02SOUSA, Orleans Oliveira de. A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010. 2011. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/522The last two decades have been characterized by abroad set of actions in education whose aim has been to adapt the educational system to the new demands of training required by the labor market. In this sense, educational reforms mentioned the need to improve the rates of schooling and quality of Brazilian education. So much emphasis has been given to policies for basic education and specifically for the training of teachers. From this broader context we have sought to understand certain characteristics of these policies. The present study is to analyze the theme of education policy for basic education in the state of Piaui between 2003 and 2010, highlighting the training policies and recovery of elementary school teachers in this period. Our goal is to understand which aspects of guidelines and actions were developed by the Education Department of the State of Piaui to complement and enhance the training of education professionals. Our hypothes is is that the educational policies of the state of Piaui followed the guidelines of the Ministry of Education, as both the federal and state government began to be administered, as of 2003, the same political forces. Our research sources are concentrated in the documents prepared by the PI-SEDUC specifically the Annual Work Plans that period.As últimas duas décadas têm sido caracterizadas por um amplo conjunto de ações no âmbito da educação cujo objetivo é o de adequar o sistema educacional às novas demandas de formação exigidas pelo mercado de trabalho. Nesse sentido, as reformas educacionais mencionam à necessidade de melhorar os índices de escolarização e a qualidade da educação brasileira. Assim, destacam-se às políticas para a educação básica e, especificamente, para a formação dos professores. A partir desse contexto mais amplo, temos procurado compreender certas especificidades dessas políticas. O presente estudo tem como temática de análise as políticas educacionais para o ensino básico no estado do Piauí entre os anos de 2003 e 2010, destacando as políticas de formação e valorização de professores do ensino básico nesse período. Nosso objetivo é compreender quais aspectos, diretrizes e ações foram desenvolvidas pela Secretaria de Educação do Estado do Piauí no sentido de complementar a formação e valorizar os profissionais de educação. Nossa hipótese é a de que as políticas educacionais do estado do Piauí seguiram as orientações gerais do Ministério da Educação, pois tanto o governo estadual como o federal passaram a ser administrados, a partir de 2003, pelas mesmas forças políticas. Nossas fontes de pesquisa se concentram nos documentos elaborados pela SEDUC-PI, especificamente, nos Planos Anuais de Trabalho desse período.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:36:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Orleans Oliveira de Souza.pdf: 568246 bytes, checksum: 4ab3684a965e1699e76a7dbe76ddb358 (MD5) Previous issue date: 2011-12-02application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãoPolíticas educacionaisensino básicopolíticas de formação e de valorização do magistérioEducational policiesbasic educationtraining policies and enhancing the teaching professionCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Orleans Oliveira de Souza.pdfapplication/pdf568246http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/522/1/B_Orleans+Oliveira+de+Souza.pdf4ab3684a965e1699e76a7dbe76ddb358MD51tede/5222022-06-03 16:40:26.435oai:localhost:tede/522Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-03T19:40:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010 |
title |
A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010 |
spellingShingle |
A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010 Sousa, Orleans Oliveira de Políticas educacionais ensino básico políticas de formação e de valorização do magistério Educational policies basic education training policies and enhancing the teaching profession CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010 |
title_full |
A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010 |
title_fullStr |
A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010 |
title_full_unstemmed |
A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010 |
title_sort |
A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010 |
author |
Sousa, Orleans Oliveira de |
author_facet |
Sousa, Orleans Oliveira de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carvalho, Celso do Prado Ferraz de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000003 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2546257820365753 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Russo, Miguel Henrique |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7842826083109778 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Azzi, Roberta Gurgel |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4615061799860194 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:81491484349 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4079142220962954 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Orleans Oliveira de |
contributor_str_mv |
Carvalho, Celso do Prado Ferraz de Russo, Miguel Henrique Azzi, Roberta Gurgel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas educacionais ensino básico políticas de formação e de valorização do magistério |
topic |
Políticas educacionais ensino básico políticas de formação e de valorização do magistério Educational policies basic education training policies and enhancing the teaching profession CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Educational policies basic education training policies and enhancing the teaching profession |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The last two decades have been characterized by abroad set of actions in education whose aim has been to adapt the educational system to the new demands of training required by the labor market. In this sense, educational reforms mentioned the need to improve the rates of schooling and quality of Brazilian education. So much emphasis has been given to policies for basic education and specifically for the training of teachers. From this broader context we have sought to understand certain characteristics of these policies. The present study is to analyze the theme of education policy for basic education in the state of Piaui between 2003 and 2010, highlighting the training policies and recovery of elementary school teachers in this period. Our goal is to understand which aspects of guidelines and actions were developed by the Education Department of the State of Piaui to complement and enhance the training of education professionals. Our hypothes is is that the educational policies of the state of Piaui followed the guidelines of the Ministry of Education, as both the federal and state government began to be administered, as of 2003, the same political forces. Our research sources are concentrated in the documents prepared by the PI-SEDUC specifically the Annual Work Plans that period. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-12-02 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-07-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-08T14:36:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUSA, Orleans Oliveira de. A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010. 2011. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/522 |
identifier_str_mv |
SOUSA, Orleans Oliveira de. A política de formação e valorização de professores no estado do Piauí no período de 2003 a 2010. 2011. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/522/1/B_Orleans+Oliveira+de+Souza.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4ab3684a965e1699e76a7dbe76ddb358 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1797250743378378752 |