Família vende tudo: a representação da família na publicidade brasileira
Ano de defesa: | 2010 |
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Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
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Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
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Departamento: |
Comunicação
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País: |
BR
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Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5311 |
Resumo: | The objective of this study is to catch the "myth" in action through the representation of the family in some brazilian ads. Its corpus is made up of a selection of ads taken from two nationwide publications, chosen for the diversity and the representativeness of the target audience: Seleções de Reader's Digest and Veja. The theoretical basis comprises two main fronts: Barthes semiology and the concept of myth that it develops, on one side; the history and structure of the bourgeois nuclear family, in an arc that goes from Engels to Philippe Ariès, and the changes in advertising in Brazil, on the other side. We hypothesized that, despite the new roles that men and women now play in brazilian society, with few exceptions, the ads remain stuck to an old family model with its old function distribution. This is consistent with the central assertion of Barthes on the subject of mythological discourse: the "myth" takes the nature by culture and cancels history |
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Motta, Leda Tenorio dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4201126D0Godoy, Rodrigo de2016-04-26T18:18:42Z2010-07-222010-05-24Godoy, Rodrigo de. Família vende tudo: a representação da família na publicidade brasileira. 2010. 111 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/5311The objective of this study is to catch the "myth" in action through the representation of the family in some brazilian ads. Its corpus is made up of a selection of ads taken from two nationwide publications, chosen for the diversity and the representativeness of the target audience: Seleções de Reader's Digest and Veja. The theoretical basis comprises two main fronts: Barthes semiology and the concept of myth that it develops, on one side; the history and structure of the bourgeois nuclear family, in an arc that goes from Engels to Philippe Ariès, and the changes in advertising in Brazil, on the other side. We hypothesized that, despite the new roles that men and women now play in brazilian society, with few exceptions, the ads remain stuck to an old family model with its old function distribution. This is consistent with the central assertion of Barthes on the subject of mythological discourse: the "myth" takes the nature by culture and cancels historyO objetivo deste trabalho é surpreender o mito em ação na representação da família em certa publicidade brasileira. Seu corpus constitui-se de uma seleção de anúncios recortados de duas publicações de abrangência nacional, escolhidas pela diversidade e, logo, pela representatividade do público-alvo: Seleções de Reader s Digest e Veja. As bases teóricas da pesquisa compreendem duas frentes principais: a semiologia barthesiana e o conceito de mito que ela desenvolve, de um lado, e as histórias e a estruturação da família nuclear burguesa, num arco que vai de Engels a Philippe Ariès, e as transformações da publicidade no Brasil, de outro. Trabalhamos com a hipótese de que, malgrado os novos papéis que homens e mulheres desempenham hoje, na sociedade brasileira, salvo raras exceções, a publicidade impressa segue presa a um antigo modelo familiar, com sua velha distribuição de funções. Isso coaduna-se com a afirmação central de Barthes a propósito do discurso mitológico: o mito toma a cultura por natureza e cancela a HistóriaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13823/Rodrigo%20de%20Godoy.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoMitoAnuncios -- Aspectos sociaisFamiliaPublicidadeCommunicationFamilyAdvertisingMythCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOFamília vende tudo: a representação da família na publicidade brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRodrigo de Godoy.pdf.txtRodrigo de Godoy.pdf.txtExtracted texttext/plain235777https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5311/3/Rodrigo%20de%20Godoy.pdf.txt8f52e196115a79ca62cb1494008994eeMD53ORIGINALRodrigo de Godoy.pdfapplication/pdf4078997https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5311/1/Rodrigo%20de%20Godoy.pdf03b8b257db20e1471bb5c567ca1fc469MD51THUMBNAILRodrigo de Godoy.pdf.jpgRodrigo de Godoy.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/5311/2/Rodrigo%20de%20Godoy.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/53112022-04-28 19:17:14.378oai:repositorio.pucsp.br:handle/5311Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:17:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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