Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim
Ano de defesa: | 2011 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais
|
Departamento: |
Ciências Sociais
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3366 |
Resumo: | This dissertation has for objective to investigate the meaning of luxury consumption in Shopping Cidade Jardim, a shopping center located in an affluent condominium in the western district of São Paulo. The initial working hypothesis states that those who seek to consume there do so as a means of establishing, and/or reinforcing, relations based upon social distinction. The study begins with a bibliographical debate over the meaning of consumption, led by the following authors opuses: Pierre Bourdieu, Jean Baudrillard, Grant McCracken, Baron Isherwood, Mike Featherstone, Heitor Frúgoli Jr., Valquíria Padilha and Gilles Lipovestky, while such concepts as cultural capital new taste maker , identity construction , hedonism and experience are also reviewed and debated. In a second moment, a discussion over the dynamics of luxury consumption through time is then presented. After contextualizing the construction of Shopping Cidade Jardim within the changes in the city of São Paulo, an ethnographic observation of the shopping, a series of consumer interviews, as well as an analysis of the Cidade magazine are henceforth presented. This analysis affirms that those who consume at Shopping Cidade Jardim go there to claim their belonging to the Paulistana elite and to a lifestyle - that is idealized in Cidademagazine characterizing a world of luxury goods, events and travel. Social distinction is not only sought after between varying groups, but also within their own group, by demonstrating the ownership of incorporated cultural capital |
id |
PUC_SP-1_1764b615fd124889ef1043393881ba8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/3366 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Borin, Marisa do Espírito Santohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4720546T6http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4230482E0Gazurek, Marie-Océane2016-04-26T14:53:24Z2012-01-102011-12-08Gazurek, Marie-Océane. Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim. 2011. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3366This dissertation has for objective to investigate the meaning of luxury consumption in Shopping Cidade Jardim, a shopping center located in an affluent condominium in the western district of São Paulo. The initial working hypothesis states that those who seek to consume there do so as a means of establishing, and/or reinforcing, relations based upon social distinction. The study begins with a bibliographical debate over the meaning of consumption, led by the following authors opuses: Pierre Bourdieu, Jean Baudrillard, Grant McCracken, Baron Isherwood, Mike Featherstone, Heitor Frúgoli Jr., Valquíria Padilha and Gilles Lipovestky, while such concepts as cultural capital new taste maker , identity construction , hedonism and experience are also reviewed and debated. In a second moment, a discussion over the dynamics of luxury consumption through time is then presented. After contextualizing the construction of Shopping Cidade Jardim within the changes in the city of São Paulo, an ethnographic observation of the shopping, a series of consumer interviews, as well as an analysis of the Cidade magazine are henceforth presented. This analysis affirms that those who consume at Shopping Cidade Jardim go there to claim their belonging to the Paulistana elite and to a lifestyle - that is idealized in Cidademagazine characterizing a world of luxury goods, events and travel. Social distinction is not only sought after between varying groups, but also within their own group, by demonstrating the ownership of incorporated cultural capitalA presente dissertação de mestrado tem como objetivo entender o significado do consumo de luxo praticado no Shopping Cidade Jardim,centro de consumo localizado em um condomínio de alto padrão na zona sudoeste de São Paulo. Neste sentido, as perguntas que permeiam este estudo se referem ao conhecimento das razões pelas quais se busca o consumo no referido lugar. A hipótese inicial é que o público que busca consumir nesse espaço o faz em função do desejo de ali estabelecer e/ou reforçar relações sociais visando à distinção. O estudo inicia com um confronto bibliográfico sobre os significados do ato do consumo a partir, principalmente, de obras dos seguintes autores: Pierre Bourdieu, Jean Baudrillard, Grant McCracken, Baron Isherwood, Mike Featherstone, Heitor Frúgoli Jr., Valquíria Padilha e Gilles Lipovestky, e de conceitos como capital cultural , novo intermediário cultural , construção de identidade , hedonismo e experiência . Na sequência, constrói-se uma discussão sobre a dinâmica do consumo de luxo através os tempos. Após contextualizar o surgimento do Shopping Cidade Jardim nas mudanças de centralidade da cidade de São Paulo, realiza-se uma descrição etnográfica do shopping, uma análise da revista Cidade e das entrevistas realizadas com consumidores. Estas análises permitem afirmar que, ao frequentarem o Shopping Cidade Jardim, seus consumidores reivindicam o pertencimento a um determinado grupo a elite paulistana e a um estilo de vida idealizado nas páginas da revista Cidade, pautado por luxo, eventos e viagens. A distinção é buscada não só entre grupos diferentes, mas também dentro do próprio grupo, através da demonstração da posse de capital cultural incorporadoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12093/Marie-Oceane%20Gazurek.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisConsumo de luxoShopping Cidade JardimEstilo de vidaCapital culturalLuxury consumptionLifestyleCultural capitalCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASConsumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardiminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarie-Oceane Gazurek.pdf.txtMarie-Oceane Gazurek.pdf.txtExtracted texttext/plain346471https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3366/3/Marie-Oceane%20Gazurek.pdf.txt8b53bd6bcbc7819b489c55daee52fec1MD53ORIGINALMarie-Oceane Gazurek.pdfapplication/pdf1336605https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3366/1/Marie-Oceane%20Gazurek.pdfbdcc51dba23476c423e2856b4680f401MD51THUMBNAILMarie-Oceane Gazurek.pdf.jpgMarie-Oceane Gazurek.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2877https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3366/2/Marie-Oceane%20Gazurek.pdf.jpgd84ee2071a150bf482d556d639bd0350MD52handle/33662022-04-28 18:18:14.046oai:repositorio.pucsp.br:handle/3366Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T21:18:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim |
title |
Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim |
spellingShingle |
Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim Gazurek, Marie-Océane Consumo de luxo Shopping Cidade Jardim Estilo de vida Capital cultural Luxury consumption Lifestyle Cultural capital CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
title_short |
Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim |
title_full |
Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim |
title_fullStr |
Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim |
title_full_unstemmed |
Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim |
title_sort |
Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim |
author |
Gazurek, Marie-Océane |
author_facet |
Gazurek, Marie-Océane |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Borin, Marisa do Espírito Santo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4720546T6 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4230482E0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gazurek, Marie-Océane |
contributor_str_mv |
Borin, Marisa do Espírito Santo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consumo de luxo Shopping Cidade Jardim Estilo de vida Capital cultural |
topic |
Consumo de luxo Shopping Cidade Jardim Estilo de vida Capital cultural Luxury consumption Lifestyle Cultural capital CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Luxury consumption Lifestyle Cultural capital |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
description |
This dissertation has for objective to investigate the meaning of luxury consumption in Shopping Cidade Jardim, a shopping center located in an affluent condominium in the western district of São Paulo. The initial working hypothesis states that those who seek to consume there do so as a means of establishing, and/or reinforcing, relations based upon social distinction. The study begins with a bibliographical debate over the meaning of consumption, led by the following authors opuses: Pierre Bourdieu, Jean Baudrillard, Grant McCracken, Baron Isherwood, Mike Featherstone, Heitor Frúgoli Jr., Valquíria Padilha and Gilles Lipovestky, while such concepts as cultural capital new taste maker , identity construction , hedonism and experience are also reviewed and debated. In a second moment, a discussion over the dynamics of luxury consumption through time is then presented. After contextualizing the construction of Shopping Cidade Jardim within the changes in the city of São Paulo, an ethnographic observation of the shopping, a series of consumer interviews, as well as an analysis of the Cidade magazine are henceforth presented. This analysis affirms that those who consume at Shopping Cidade Jardim go there to claim their belonging to the Paulistana elite and to a lifestyle - that is idealized in Cidademagazine characterizing a world of luxury goods, events and travel. Social distinction is not only sought after between varying groups, but also within their own group, by demonstrating the ownership of incorporated cultural capital |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-12-08 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-01-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T14:53:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Gazurek, Marie-Océane. Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim. 2011. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3366 |
identifier_str_mv |
Gazurek, Marie-Océane. Consumo de luxo em São Paulo: um estudo sobre o Shopping Cidade Jardim. 2011. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3366/3/Marie-Oceane%20Gazurek.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3366/1/Marie-Oceane%20Gazurek.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3366/2/Marie-Oceane%20Gazurek.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8b53bd6bcbc7819b489c55daee52fec1 bdcc51dba23476c423e2856b4680f401 d84ee2071a150bf482d556d639bd0350 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793424008263237632 |