Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2015
Autor(a) principal: Milanezi, Daniel Tabarani Santos lattes
Orientador(a): Segurado, Rosemary lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais
Departamento: Ciências Sociais
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3636
Resumo: Based on an esthetical-political analysis of the film Solaris, and an investigation on the personal and artistic life of Andrei Tarkovsky, within a historical and political context situated in the Soviet Union from the 1960s through the 1990s, it s proposed in this research to emphasize the shock between this artist and the Soviet State, with the purpose to demonstrate a political presence in Tarkovsky s work. Tarkovsky s own writings, the philosophical and esthetical concepts of Gilles Deleuze, the political notions of political presence of the work and esthetization of politics, written by Professor Miguel Chaia, give support to the foundations of this dissertation, making it possible to create: a discussion about Tarkovsky s conceptions of art and cinema; an analytical cut of the film Solaris, showing the esthetical, political, historical problems involved in this work; an overview of the Soviet cinematographic industry, debating the relationship between the artist Tarkovsky and the authoritarian bureaucracy of the Soviet State, as well as the effects of this as a political act of resistance made by the filmmaker through his filmography
id PUC_SP-1_47a48959c339bc52eb6ed06286104a94
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/3636
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Segurado, Rosemaryhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703571J6http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4350611U1Milanezi, Daniel Tabarani Santos2016-04-26T14:55:18Z2015-04-302015-04-01Milanezi, Daniel Tabarani Santos. Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky. 2015. 102 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3636Based on an esthetical-political analysis of the film Solaris, and an investigation on the personal and artistic life of Andrei Tarkovsky, within a historical and political context situated in the Soviet Union from the 1960s through the 1990s, it s proposed in this research to emphasize the shock between this artist and the Soviet State, with the purpose to demonstrate a political presence in Tarkovsky s work. Tarkovsky s own writings, the philosophical and esthetical concepts of Gilles Deleuze, the political notions of political presence of the work and esthetization of politics, written by Professor Miguel Chaia, give support to the foundations of this dissertation, making it possible to create: a discussion about Tarkovsky s conceptions of art and cinema; an analytical cut of the film Solaris, showing the esthetical, political, historical problems involved in this work; an overview of the Soviet cinematographic industry, debating the relationship between the artist Tarkovsky and the authoritarian bureaucracy of the Soviet State, as well as the effects of this as a political act of resistance made by the filmmaker through his filmographyA partir de uma análise estético-política do filme Solaris, e de uma investigação sobre a vida pessoal e artística de Andrei Tarkovsky, dentro de um contexto histórico-político situado na União Soviética dos anos 1960 até a década de 1990, propõe-se, nesta pesquisa, destacar o embate entre esse artista e o Estado soviético, com o objetivo de demonstrar uma presença política da obra de Tarkovsky. Os escritos do próprio Tarkovsky, os conceitos filosóficos e estéticos de Gilles Deleuze, as noções políticas de presença política da obra e estetização da política, trazidas pelo Prof. Miguel Chaia, dão embasamento para a fundamentação deste trabalho, possibilitando: uma discussão sobre as concepções de arte e cinema do artista Tarkovsky; um recorte analítico do filme Solaris, mostrando as questões estéticas, políticas, históricas envolvidas na obra; um panorama da indústria cinematográfica soviética, problematizando a relação entre o artista Tarkovsky e a burocracia autoritária do Estado soviético, assim como os efeitos disso enquanto ato político de resistência por parte do cineasta através de sua filmografiaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12324/Daniel%20Tabarani%20Santos%20Milanezi.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisCinema e políticaAndrei TarkovskyCinema russoImagem-tempoCinema and politicsRussian cinemaTime-imageCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASEspelhos do tempo: política no cinema de Tarkovskyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniel Tabarani Santos Milanezi.pdf.txtDaniel Tabarani Santos Milanezi.pdf.txtExtracted texttext/plain174900https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3636/3/Daniel%20Tabarani%20Santos%20Milanezi.pdf.txtad39709b99939451108064da9e43acd5MD53ORIGINALDaniel Tabarani Santos Milanezi.pdfapplication/pdf1513450https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3636/1/Daniel%20Tabarani%20Santos%20Milanezi.pdf8f5c6a283c49366c7ebbe72654295667MD51THUMBNAILDaniel Tabarani Santos Milanezi.pdf.jpgDaniel Tabarani Santos Milanezi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3636/2/Daniel%20Tabarani%20Santos%20Milanezi.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/36362022-04-28 18:38:16.641oai:repositorio.pucsp.br:handle/3636Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T21:38:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky
title Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky
spellingShingle Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky
Milanezi, Daniel Tabarani Santos
Cinema e política
Andrei Tarkovsky
Cinema russo
Imagem-tempo
Cinema and politics
Russian cinema
Time-image
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
title_short Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky
title_full Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky
title_fullStr Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky
title_full_unstemmed Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky
title_sort Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky
author Milanezi, Daniel Tabarani Santos
author_facet Milanezi, Daniel Tabarani Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Segurado, Rosemary
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703571J6
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4350611U1
dc.contributor.author.fl_str_mv Milanezi, Daniel Tabarani Santos
contributor_str_mv Segurado, Rosemary
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema e política
Andrei Tarkovsky
Cinema russo
Imagem-tempo
topic Cinema e política
Andrei Tarkovsky
Cinema russo
Imagem-tempo
Cinema and politics
Russian cinema
Time-image
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Cinema and politics
Russian cinema
Time-image
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
description Based on an esthetical-political analysis of the film Solaris, and an investigation on the personal and artistic life of Andrei Tarkovsky, within a historical and political context situated in the Soviet Union from the 1960s through the 1990s, it s proposed in this research to emphasize the shock between this artist and the Soviet State, with the purpose to demonstrate a political presence in Tarkovsky s work. Tarkovsky s own writings, the philosophical and esthetical concepts of Gilles Deleuze, the political notions of political presence of the work and esthetization of politics, written by Professor Miguel Chaia, give support to the foundations of this dissertation, making it possible to create: a discussion about Tarkovsky s conceptions of art and cinema; an analytical cut of the film Solaris, showing the esthetical, political, historical problems involved in this work; an overview of the Soviet cinematographic industry, debating the relationship between the artist Tarkovsky and the authoritarian bureaucracy of the Soviet State, as well as the effects of this as a political act of resistance made by the filmmaker through his filmography
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-04-30
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-04-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T14:55:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Milanezi, Daniel Tabarani Santos. Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky. 2015. 102 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3636
identifier_str_mv Milanezi, Daniel Tabarani Santos. Espelhos do tempo: política no cinema de Tarkovsky. 2015. 102 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3636
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3636/3/Daniel%20Tabarani%20Santos%20Milanezi.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3636/1/Daniel%20Tabarani%20Santos%20Milanezi.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/3636/2/Daniel%20Tabarani%20Santos%20Milanezi.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ad39709b99939451108064da9e43acd5
8f5c6a283c49366c7ebbe72654295667
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793424108490326016