O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008
Ano de defesa: | 2012 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10368 |
Resumo: | The teaching of History in Brazil was markedly influenced by a Eurocentric paradigm of history throughout the nineteenth century until the mid-twentieth century, along the lines of the History of French Civilization. This model, together with its canonical repertoire and its Western view of the historical process was consolidated in school curricula and teaching materials. Attempts to break with this paradigm, held in the process of curriculum reform in the 1980s and 1990s were not sufficient for this model were no longer present in the curriculum of São Paulo. The discussions around the contents of the 2008 History Curriculum Proposal for the State of São Paulo disregard the production on the teaching of History of the last thirty years and point to a setback regarding the selection and content organization, rescuing the Eurocentric model curriculum school. In presenting critics on some elements that make up the Eurocentrism and analyzing the historical background (1942-2008) of knowledge in school History curricula, this research is to identify the moving object of learning content in the curriculum, its continuities or discontinuities, checking the extent to which the 2008 Proposed Structure for the State of São Paulo represents a setback in the content selection of History |
id |
PUC_SP-1_5db8bb9b701e9ead7bbee28fb2ed22a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10368 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bittencourt, Circe Maria Fernandeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4481066U3Martins, Marcel Alves2016-04-27T16:32:40Z2012-09-122012-08-28Martins, Marcel Alves. O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008. 2012. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10368The teaching of History in Brazil was markedly influenced by a Eurocentric paradigm of history throughout the nineteenth century until the mid-twentieth century, along the lines of the History of French Civilization. This model, together with its canonical repertoire and its Western view of the historical process was consolidated in school curricula and teaching materials. Attempts to break with this paradigm, held in the process of curriculum reform in the 1980s and 1990s were not sufficient for this model were no longer present in the curriculum of São Paulo. The discussions around the contents of the 2008 History Curriculum Proposal for the State of São Paulo disregard the production on the teaching of History of the last thirty years and point to a setback regarding the selection and content organization, rescuing the Eurocentric model curriculum school. In presenting critics on some elements that make up the Eurocentrism and analyzing the historical background (1942-2008) of knowledge in school History curricula, this research is to identify the moving object of learning content in the curriculum, its continuities or discontinuities, checking the extent to which the 2008 Proposed Structure for the State of São Paulo represents a setback in the content selection of HistoryO ensino de História no Brasil foi marcantemente influenciado por um paradigma eurocêntrico de História ao longo do século XIX até meados do século XX, nos moldes da História da Civilização francesa. Tal modelo, juntamente com seu repertório canônico e sua visão Ocidental do processo histórico, consolidou-se nos currículos escolares e nos materiais didáticos. As tentativas de rupturas com este paradigma, realizadas no processo de reformulação curricular dos anos 1980 e 1990, não foram suficientes para que esse modelo deixasse de estar presente no currículo paulista. As discussões em torno dos conteúdos de História na Proposta Curricular do Estado de São Paulo de 2008 desconsideram a produção sobre o ensino de História dos últimos trinta anos e apontam para um retrocesso no tocante à seleção e organização dos conteúdos, resgatando o modelo eurocêntrico no currículo escolar. Ao apresentar críticas a alguns dos elementos que compõem o eurocentrismo e analisar o percurso histórico (1942-2008) dos saberes escolarizados pelos currículos de História, a presente pesquisa tem por objeto identificar o movimento dos conteúdos de ensino nos currículos, suas permanências ou descontinuidades, verificando até que ponto a Proposta Curricular do Estado de São Paulo de 2008 representa um retrocesso na seleção de conteúdos de HistóriaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23088/Marcel%20Alves%20Martins.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoEnsino de históriaEurocentrismoCurrículoConteúdos curricularesTeaching historyEurocentrismCurriculumCurriculum contentCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcel Alves Martins.pdf.txtMarcel Alves Martins.pdf.txtExtracted texttext/plain414679https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10368/3/Marcel%20Alves%20Martins.pdf.txta0c982499abaf9a506ab6543bd101ac8MD53ORIGINALMarcel Alves Martins.pdfapplication/pdf954715https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10368/1/Marcel%20Alves%20Martins.pdfd42f3e0cc20b98155b7840d83b494cffMD51THUMBNAILMarcel Alves Martins.pdf.jpgMarcel Alves Martins.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10368/2/Marcel%20Alves%20Martins.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/103682022-06-28 09:58:16.693oai:repositorio.pucsp.br:handle/10368Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:58:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008 |
title |
O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008 |
spellingShingle |
O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008 Martins, Marcel Alves Ensino de história Eurocentrismo Currículo Conteúdos curriculares Teaching history Eurocentrism Curriculum Curriculum content CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008 |
title_full |
O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008 |
title_fullStr |
O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008 |
title_full_unstemmed |
O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008 |
title_sort |
O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008 |
author |
Martins, Marcel Alves |
author_facet |
Martins, Marcel Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bittencourt, Circe Maria Fernandes |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4481066U3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Marcel Alves |
contributor_str_mv |
Bittencourt, Circe Maria Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de história Eurocentrismo Currículo Conteúdos curriculares |
topic |
Ensino de história Eurocentrismo Currículo Conteúdos curriculares Teaching history Eurocentrism Curriculum Curriculum content CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching history Eurocentrism Curriculum Curriculum content |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The teaching of History in Brazil was markedly influenced by a Eurocentric paradigm of history throughout the nineteenth century until the mid-twentieth century, along the lines of the History of French Civilization. This model, together with its canonical repertoire and its Western view of the historical process was consolidated in school curricula and teaching materials. Attempts to break with this paradigm, held in the process of curriculum reform in the 1980s and 1990s were not sufficient for this model were no longer present in the curriculum of São Paulo. The discussions around the contents of the 2008 History Curriculum Proposal for the State of São Paulo disregard the production on the teaching of History of the last thirty years and point to a setback regarding the selection and content organization, rescuing the Eurocentric model curriculum school. In presenting critics on some elements that make up the Eurocentrism and analyzing the historical background (1942-2008) of knowledge in school History curricula, this research is to identify the moving object of learning content in the curriculum, its continuities or discontinuities, checking the extent to which the 2008 Proposed Structure for the State of São Paulo represents a setback in the content selection of History |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-09-12 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-08-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Martins, Marcel Alves. O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008. 2012. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10368 |
identifier_str_mv |
Martins, Marcel Alves. O eurocentrismo nos programas curriculares de história do estado de São Paulo: 1942-2008. 2012. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10368 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10368/3/Marcel%20Alves%20Martins.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10368/1/Marcel%20Alves%20Martins.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10368/2/Marcel%20Alves%20Martins.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a0c982499abaf9a506ab6543bd101ac8 d42f3e0cc20b98155b7840d83b494cff cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793424103174045696 |