Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD
Ano de defesa: | 2004 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
|
Departamento: |
Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11136 |
Resumo: | The aim of the present study has the purpose to study the possibilities of building mathematical knowledge through a virtual and learning environment, focusing on the cooperation of students and the interferences of pedagogical mediators. Therefore, we conceived and implemented a course Transformations Course, which is about geometry contents; specially the concepts of reflection in straight line, translation and rotation for high school students. The mentioned course was established in the TelEduc platform and got a software of dynamic geometry the Cabri-géomètre. We set up our study in the existing relations of interaction, mediation and supportive work, understanding the use of specific pedagogical mediation strategies according to Masetto´s ideas (2003); as well as the mediation possibilities, Belloni (2003); and the telematic environments in a perspective of being virtually together , Valente (2004). The quantitative analyses were done through selected text dialogues in the relative documentation to the interactions that have occurred in the telematic environment by means of E-Mail, Discussion Forum and Chat. We concluded that the interventions of the pedagogical mediators turned the course dynamic, with gradual evolution in the perspective of supportive work. The analyses show us that such dynamic made the (re)elaboration of geometry transformation concepts apart from the articulation in individual solutions (self-learning), with a group discussion of resolutions (interlearning) |
id |
PUC_SP-1_644eda0bc89f376974be3524b0962e63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11136 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Jahn, Ana PaulaBello, Walmir Rodrigues2016-04-27T16:57:54Z2007-06-182004-10-22Bello, Walmir Rodrigues. Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD. 2004. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11136The aim of the present study has the purpose to study the possibilities of building mathematical knowledge through a virtual and learning environment, focusing on the cooperation of students and the interferences of pedagogical mediators. Therefore, we conceived and implemented a course Transformations Course, which is about geometry contents; specially the concepts of reflection in straight line, translation and rotation for high school students. The mentioned course was established in the TelEduc platform and got a software of dynamic geometry the Cabri-géomètre. We set up our study in the existing relations of interaction, mediation and supportive work, understanding the use of specific pedagogical mediation strategies according to Masetto´s ideas (2003); as well as the mediation possibilities, Belloni (2003); and the telematic environments in a perspective of being virtually together , Valente (2004). The quantitative analyses were done through selected text dialogues in the relative documentation to the interactions that have occurred in the telematic environment by means of E-Mail, Discussion Forum and Chat. We concluded that the interventions of the pedagogical mediators turned the course dynamic, with gradual evolution in the perspective of supportive work. The analyses show us that such dynamic made the (re)elaboration of geometry transformation concepts apart from the articulation in individual solutions (self-learning), with a group discussion of resolutions (interlearning)Esse trabalho tem por objetivo estudar as possibilidades de construção do conhecimento matemático em um ambiente virtual de ensino e aprendizagem, focando a colaboração entre os alunos e as intervenções de mediadores pedagógicos. Para tanto, concebemos e implementamos um curso intitulado Projeto Transformações abordando conteúdos de Geometria, em particular os conceitos de reflexão em reta, translação e rotação, para alunos do Ensino Médio. O referido curso foi hospedado na plataforma TelEduc e incorporou um software de geometria dinâmica - o Cabri-géomètre. Fundamentamos nosso estudo nas relações existentes entre interação, mediação e trabalho colaborativo, compreendendo a utilização de estratégias específicas de mediação pedagógica segundo as idéias de Masetto (2003); bem como as possibilidades de mediatização conforme Belloni (2003); e de ambientes telemáticos numa perspectiva do estar junto virtual de Valente (2004). As análises qualitativas realizaram-se a partir de diálogos textuais selecionados na documentação relativa às interações ocorridas no ambiente telemático por meio das ferramentas Correio Eletrônico, Fórum de Discussão e Bate-Papo. Concluímos que as intervenções dos mediadores pedagógicos imprimiram uma dinâmica do curso, com evolução gradativa na perspectiva do trabalho colaborativo. As analises mostram que tal dinâmica possibilitou a (re)elaboração dos conceitos de transformação geométrica a partir da articulação das soluções individuais (auto-aprendizagem) com a discussão em grupo das resoluções (interaprendizagem)application/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24351/dissertacao_walmir_bello.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação a Distânciainteraçãomediação pedagógicaambiente telemáticotrabalho colaborativoCabri-géomètretransformações geométricasEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoEnsino a distanciaDistance Educationinteractionpedagogical mediationtelematic environmentsupportive workCabri-géomètregeometrical transformationsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPossibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaDinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_walmir_bello.pdf.txtdissertacao_walmir_bello.pdf.txtExtracted texttext/plain243046https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11136/3/dissertacao_walmir_bello.pdf.txtb54a6e5bf3f663d39ef4be05192f2cbaMD53ORIGINALdissertacao_walmir_bello.pdfapplication/pdf2238387https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11136/1/dissertacao_walmir_bello.pdf0e4e5c1787bfdbb5158c987878915545MD51THUMBNAILdissertacao_walmir_bello.pdf.jpgdissertacao_walmir_bello.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3773https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11136/2/dissertacao_walmir_bello.pdf.jpg7ace65a183b7214f6974d14b84098d3dMD52handle/111362022-04-27 13:31:44.197oai:repositorio.pucsp.br:handle/11136Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:31:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD |
title |
Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD |
spellingShingle |
Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD Bello, Walmir Rodrigues Educação a Distância interação mediação pedagógica ambiente telemático trabalho colaborativo Cabri-géomètre transformações geométricas Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Ensino a distancia Distance Education interaction pedagogical mediation telematic environment supportive work Cabri-géomètre geometrical transformations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD |
title_full |
Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD |
title_fullStr |
Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD |
title_full_unstemmed |
Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD |
title_sort |
Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD |
author |
Bello, Walmir Rodrigues |
author_facet |
Bello, Walmir Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Jahn, Ana Paula |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bello, Walmir Rodrigues |
contributor_str_mv |
Jahn, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação a Distância interação mediação pedagógica ambiente telemático trabalho colaborativo Cabri-géomètre transformações geométricas Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Ensino a distancia |
topic |
Educação a Distância interação mediação pedagógica ambiente telemático trabalho colaborativo Cabri-géomètre transformações geométricas Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Ensino a distancia Distance Education interaction pedagogical mediation telematic environment supportive work Cabri-géomètre geometrical transformations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Distance Education interaction pedagogical mediation telematic environment supportive work Cabri-géomètre geometrical transformations |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The aim of the present study has the purpose to study the possibilities of building mathematical knowledge through a virtual and learning environment, focusing on the cooperation of students and the interferences of pedagogical mediators. Therefore, we conceived and implemented a course Transformations Course, which is about geometry contents; specially the concepts of reflection in straight line, translation and rotation for high school students. The mentioned course was established in the TelEduc platform and got a software of dynamic geometry the Cabri-géomètre. We set up our study in the existing relations of interaction, mediation and supportive work, understanding the use of specific pedagogical mediation strategies according to Masetto´s ideas (2003); as well as the mediation possibilities, Belloni (2003); and the telematic environments in a perspective of being virtually together , Valente (2004). The quantitative analyses were done through selected text dialogues in the relative documentation to the interactions that have occurred in the telematic environment by means of E-Mail, Discussion Forum and Chat. We concluded that the interventions of the pedagogical mediators turned the course dynamic, with gradual evolution in the perspective of supportive work. The analyses show us that such dynamic made the (re)elaboration of geometry transformation concepts apart from the articulation in individual solutions (self-learning), with a group discussion of resolutions (interlearning) |
publishDate |
2004 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2004-10-22 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-06-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Bello, Walmir Rodrigues. Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD. 2004. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11136 |
identifier_str_mv |
Bello, Walmir Rodrigues. Possibilidades de construção do conhecimento em um ambiente Telemático: análise de uma experiência de Matemática em EaD. 2004. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11136/3/dissertacao_walmir_bello.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11136/1/dissertacao_walmir_bello.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11136/2/dissertacao_walmir_bello.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b54a6e5bf3f663d39ef4be05192f2cba 0e4e5c1787bfdbb5158c987878915545 7ace65a183b7214f6974d14b84098d3d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793424087961305088 |