O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2010
Autor(a) principal: Pereira, Washington Kuklinski lattes
Orientador(a): Fraga, Estefania Knotz Cangucu
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em História
Departamento: História
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13214
Resumo: The propose of this research is to study the historical process that resulted in the end of Brazilian slave work force, from the analysis of the caricatures produced by Ângelo Agostini on Revista Ilustrada (Ilustrated Magazine), from 1884 to 1888. The political caricatures that allow people to understand the process which resulted in the elaboration, approval and applicability of the Lei do Sexagenário (Sexagenarian Law) is analyzed. Ângelo Agostini made the abolitionist campaign from Ceará public, he also noticed errors on the law, he used to speak ironically about politicians who expected to be benefited by the slaves proprietors and ridiculate the minister Saraiva, considered by artists as the defender of the attempt to postpone the abolition of the slavery. The relation between the Catholic Church and the Brazilian State about the slavery is analyzed; and how Ângelo Agostini, with the caricatures, used to denounce the torture applied to the slaves by their proprietors and by the police, being ignorated by Brazilian Bishops silence The change of the Imperial Family position about the servile element, like the requirement of the elaboration, approval of the Áurea Law by the Senate, were mentioned by Ângelo Agostini in his caricatures, that magnified the Princess Isabel image as the biggest responsible for the abolition of the slavery in Brazil, admired by the whole Brazilian population, mainly by the free slaves
id PUC_SP-1_6bf96af41820b068f1d7cb3725050183
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/13214
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Fraga, Estefania Knotz Cangucuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4208008P3Pereira, Washington Kuklinski2016-04-27T19:32:47Z2010-08-312010-05-19Pereira, Washington Kuklinski. O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888). 2010. 144 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13214The propose of this research is to study the historical process that resulted in the end of Brazilian slave work force, from the analysis of the caricatures produced by Ângelo Agostini on Revista Ilustrada (Ilustrated Magazine), from 1884 to 1888. The political caricatures that allow people to understand the process which resulted in the elaboration, approval and applicability of the Lei do Sexagenário (Sexagenarian Law) is analyzed. Ângelo Agostini made the abolitionist campaign from Ceará public, he also noticed errors on the law, he used to speak ironically about politicians who expected to be benefited by the slaves proprietors and ridiculate the minister Saraiva, considered by artists as the defender of the attempt to postpone the abolition of the slavery. The relation between the Catholic Church and the Brazilian State about the slavery is analyzed; and how Ângelo Agostini, with the caricatures, used to denounce the torture applied to the slaves by their proprietors and by the police, being ignorated by Brazilian Bishops silence The change of the Imperial Family position about the servile element, like the requirement of the elaboration, approval of the Áurea Law by the Senate, were mentioned by Ângelo Agostini in his caricatures, that magnified the Princess Isabel image as the biggest responsible for the abolition of the slavery in Brazil, admired by the whole Brazilian population, mainly by the free slavesA proposta deste trabalho é, a partir da análise das caricaturas produzidas por Ângelo Agostini, na Revista Illustrada, entre os anos de 1884 e 1888, estudar o processo histórico que culminou no fim do uso de mão-de-obra escrava no Brasil. São analisadas caricaturas políticas que possibilitaram entender o processo que resultou na elaboração, aprovação e aplicação da Lei do Sexagenário. Ângelo Agostini divulgou a propaganda abolicionista cearense, apontou falhas nas propostas da lei, ironizou políticos que buscavam benefícios aos senhores de escravos e zombou do Ministro Saraiva, considerado pelo artista como o defensor da tentativa de postergação da abolição da escravidão. É estudada a relação entre a Igreja Católica e o Estado Brasileiro na questão do escravismo; e como Ângelo Agostini, através das caricaturas, denunciava as torturas aplicadas aos escravos por seus senhores e pela polícia, sendo ignoradas pelo silêncio dos Bispos brasileiros. A mudança de postura da Família Imperial sobre a questão do elemento servil, como a solicitação da elaboração e aprovação pelo Senado da Lei Áurea, foi relatada por Ângelo Agostini em suas caricaturas, que exaltaram a figura da Princesa Isabel como grande responsável pela abolição da escravidão no Brasil, admirada por toda população brasileira, principalmente pelos escravos libertosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/25937/Washington%20Kuklinski%20Pereira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em HistóriaPUC-SPBRHistóriaCaricaturasÂngelo AgostiniRevista IllustradaEscravidãoLei do SexagenárioIgreja CatólicaEscravidãoAboliçãoCaricaturesSlaveryCatholic ChurchAbolitionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAO traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWashington Kuklinski Pereira.pdf.txtWashington Kuklinski Pereira.pdf.txtExtracted texttext/plain260962https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13214/3/Washington%20Kuklinski%20Pereira.pdf.txt318ab82074db42e5a4c274c7a26aea83MD53ORIGINALWashington Kuklinski Pereira.pdfapplication/pdf6682505https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13214/1/Washington%20Kuklinski%20Pereira.pdf9e4374868c402ff5ba2dc1ec1892db6aMD51THUMBNAILWashington Kuklinski Pereira.pdf.jpgWashington Kuklinski Pereira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2868https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13214/2/Washington%20Kuklinski%20Pereira.pdf.jpgc2287d3a09c2fa763cbef420b7051eb5MD52handle/132142023-11-27 08:58:17.188oai:repositorio.pucsp.br:handle/13214Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-27T11:58:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)
title O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)
spellingShingle O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)
Pereira, Washington Kuklinski
Caricaturas
Ângelo Agostini
Revista Illustrada
Escravidão
Lei do Sexagenário
Igreja Católica
Escravidão
Abolição
Caricatures
Slavery
Catholic Church
Abolition
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)
title_full O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)
title_fullStr O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)
title_full_unstemmed O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)
title_sort O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888)
author Pereira, Washington Kuklinski
author_facet Pereira, Washington Kuklinski
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Fraga, Estefania Knotz Cangucu
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4208008P3
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Washington Kuklinski
contributor_str_mv Fraga, Estefania Knotz Cangucu
dc.subject.por.fl_str_mv Caricaturas
Ângelo Agostini
Revista Illustrada
Escravidão
Lei do Sexagenário
Igreja Católica
Escravidão
Abolição
topic Caricaturas
Ângelo Agostini
Revista Illustrada
Escravidão
Lei do Sexagenário
Igreja Católica
Escravidão
Abolição
Caricatures
Slavery
Catholic Church
Abolition
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Caricatures
Slavery
Catholic Church
Abolition
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description The propose of this research is to study the historical process that resulted in the end of Brazilian slave work force, from the analysis of the caricatures produced by Ângelo Agostini on Revista Ilustrada (Ilustrated Magazine), from 1884 to 1888. The political caricatures that allow people to understand the process which resulted in the elaboration, approval and applicability of the Lei do Sexagenário (Sexagenarian Law) is analyzed. Ângelo Agostini made the abolitionist campaign from Ceará public, he also noticed errors on the law, he used to speak ironically about politicians who expected to be benefited by the slaves proprietors and ridiculate the minister Saraiva, considered by artists as the defender of the attempt to postpone the abolition of the slavery. The relation between the Catholic Church and the Brazilian State about the slavery is analyzed; and how Ângelo Agostini, with the caricatures, used to denounce the torture applied to the slaves by their proprietors and by the police, being ignorated by Brazilian Bishops silence The change of the Imperial Family position about the servile element, like the requirement of the elaboration, approval of the Áurea Law by the Senate, were mentioned by Ângelo Agostini in his caricatures, that magnified the Princess Isabel image as the biggest responsible for the abolition of the slavery in Brazil, admired by the whole Brazilian population, mainly by the free slaves
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-08-31
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-05-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T19:32:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pereira, Washington Kuklinski. O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888). 2010. 144 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13214
identifier_str_mv Pereira, Washington Kuklinski. O traço e a pena: a campanha abolicionista de Ângelo Agostini na Revista Illustrada (1884-1888). 2010. 144 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em História
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv História
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13214/3/Washington%20Kuklinski%20Pereira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13214/1/Washington%20Kuklinski%20Pereira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13214/2/Washington%20Kuklinski%20Pereira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 318ab82074db42e5a4c274c7a26aea83
9e4374868c402ff5ba2dc1ec1892db6a
c2287d3a09c2fa763cbef420b7051eb5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793424008785428480