Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna
Ano de defesa: | 2017 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciência da Religião
|
Departamento: |
Faculdade de Ciências Sociais
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20667 |
Resumo: | The current research aims to investigate the expansion process of one of the most successful new Japanese religions in Brazil, Seicho-No-Ie. Created in 1930 by Mahasaru Taniguchi, 90% of the organization’s followers in Brazil are of non-Japanese descendants. We analyze how SNI penetrated and expanded in our religious scenery under the viewpoint of post-modernity. Among the most appealing features of this new religion we have the possibility of belonging to two different traditions without the loss of the original religious background, besides the vitalistic concept of salvation of its doctrine. In a plural religious scenery such as the Brazilian one, nomadism and hybridism are among features of the believer. A doctrine like SNI, which proposes such hybridism by gathering elements of Buddhism, Shintoism and Christianity, besides influences of western thinking such as the Christian Science and the New Thought, wouldn’t meet major obstacles in adapting in a foreign culture due to its flexibility. In our research we present SNI’s trajectory in Japan and in Brazil, from its arrival up to the point when it overcame the cultural barriers with the host society. On the other hand, we approached the main characteristics Religion assumes in the postmodern scenery and how such elements had a positive impact on the expansion of Seicho-No-Ie among the Brazilians |
id |
PUC_SP-1_7c495a77e1f5cf2398fcbf0947bcc5d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/20667 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Queiroz, José J.Souza, Mariana Fernandes de2017-12-12T11:30:46Z2017-11-30Souza, Mariana Fernandes de. Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna. 2017. 116 f . Dissertação( Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciência da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20667The current research aims to investigate the expansion process of one of the most successful new Japanese religions in Brazil, Seicho-No-Ie. Created in 1930 by Mahasaru Taniguchi, 90% of the organization’s followers in Brazil are of non-Japanese descendants. We analyze how SNI penetrated and expanded in our religious scenery under the viewpoint of post-modernity. Among the most appealing features of this new religion we have the possibility of belonging to two different traditions without the loss of the original religious background, besides the vitalistic concept of salvation of its doctrine. In a plural religious scenery such as the Brazilian one, nomadism and hybridism are among features of the believer. A doctrine like SNI, which proposes such hybridism by gathering elements of Buddhism, Shintoism and Christianity, besides influences of western thinking such as the Christian Science and the New Thought, wouldn’t meet major obstacles in adapting in a foreign culture due to its flexibility. In our research we present SNI’s trajectory in Japan and in Brazil, from its arrival up to the point when it overcame the cultural barriers with the host society. On the other hand, we approached the main characteristics Religion assumes in the postmodern scenery and how such elements had a positive impact on the expansion of Seicho-No-Ie among the BraziliansEsta pesquisa acadêmica tem como objetivo analisar o processo de expansão e acomodação da Seicho-No-Ie - uma das mais bem sucedidas novas religiões japonesas, fundada em 1930, por Masaharu Taniguchi - no Brasil. De acordo com dados da instituição religiosa, atualmente mais de 90% de seus adeptos são brasileiros sem ascendência nipônica. Analisamos como se deu a penetração e a propagação da Seicho-No-Ie no cenário religioso de nosso país sob o prisma de algumas características da pósmodernidade. A possibilidade de dupla pertença, sem a necessidade de conversão, ou seja, sem a necessidade do abandono da bagagem religiosa original do adepto, além do pensamento vitalista de salvação contido em sua doutrina estariam entre os maiores atrativos dessa nova religião. Em um cenário plural como o brasileiro, o nomadismo e o hibridismo religioso são características marcantes do crente. Uma doutrina que proponha esse hibridismo, como é o caso da SNI, que reúne em sua literatura ensinamentos do Budismo, Xintoísmo, Cristianismo, além de influências de pensamentos ocidentais como a Ciência Cristã e o New Thought, não apresenta grandes dificuldades de adaptação por conta de sua flexibilidade. Apresentamos em nossa pesquisa o histórico da SNI no Japão e no Brasil, desde a sua chegada em nosso país até o momento em que superou as barreiras culturais entre a colônia e a sociedade local. Discorremos sobre as principais características que a Religião assume na pósmodernidade e analisamos de que maneira esses elementos tiveram um impacto positivo na expansão da Seicho-No-Ie entre os brasileirosConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESFundação São Paulo - FUNDASPapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/44143/Mariana%20Fernandes%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisSeicho-No-Ie do BrasilVida espiritual - Seicho-No-IeVida religiosa - Seicho-No-IeSeichō no IeSpiritual life - Seicho No IeReligious life - Seicho No IeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASSeicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-modernainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMariana Fernandes de Souza.pdf.txtMariana Fernandes de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain223300https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20667/4/Mariana%20Fernandes%20de%20Souza.pdf.txt241944ad19cd5ffa1335f270fcfcfb69MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20667/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALMariana Fernandes de Souza.pdfMariana Fernandes de Souza.pdfapplication/pdf176151012https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20667/2/Mariana%20Fernandes%20de%20Souza.pdf6f295610ca634bb4f0a03f59896dbd30MD52THUMBNAILMariana Fernandes de Souza.pdf.jpgMariana Fernandes de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3130https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20667/3/Mariana%20Fernandes%20de%20Souza.pdf.jpga9de856285d11d6229802524f555f185MD53handle/206672022-04-28 11:10:35.702oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T14:10:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna |
title |
Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna |
spellingShingle |
Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna Souza, Mariana Fernandes de Seicho-No-Ie do Brasil Vida espiritual - Seicho-No-Ie Vida religiosa - Seicho-No-Ie Seichō no Ie Spiritual life - Seicho No Ie Religious life - Seicho No Ie CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS |
title_short |
Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna |
title_full |
Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna |
title_fullStr |
Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna |
title_full_unstemmed |
Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna |
title_sort |
Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna |
author |
Souza, Mariana Fernandes de |
author_facet |
Souza, Mariana Fernandes de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Queiroz, José J. |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Mariana Fernandes de |
contributor_str_mv |
Queiroz, José J. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Seicho-No-Ie do Brasil Vida espiritual - Seicho-No-Ie Vida religiosa - Seicho-No-Ie |
topic |
Seicho-No-Ie do Brasil Vida espiritual - Seicho-No-Ie Vida religiosa - Seicho-No-Ie Seichō no Ie Spiritual life - Seicho No Ie Religious life - Seicho No Ie CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Seichō no Ie Spiritual life - Seicho No Ie Religious life - Seicho No Ie |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS |
description |
The current research aims to investigate the expansion process of one of the most successful new Japanese religions in Brazil, Seicho-No-Ie. Created in 1930 by Mahasaru Taniguchi, 90% of the organization’s followers in Brazil are of non-Japanese descendants. We analyze how SNI penetrated and expanded in our religious scenery under the viewpoint of post-modernity. Among the most appealing features of this new religion we have the possibility of belonging to two different traditions without the loss of the original religious background, besides the vitalistic concept of salvation of its doctrine. In a plural religious scenery such as the Brazilian one, nomadism and hybridism are among features of the believer. A doctrine like SNI, which proposes such hybridism by gathering elements of Buddhism, Shintoism and Christianity, besides influences of western thinking such as the Christian Science and the New Thought, wouldn’t meet major obstacles in adapting in a foreign culture due to its flexibility. In our research we present SNI’s trajectory in Japan and in Brazil, from its arrival up to the point when it overcame the cultural barriers with the host society. On the other hand, we approached the main characteristics Religion assumes in the postmodern scenery and how such elements had a positive impact on the expansion of Seicho-No-Ie among the Brazilians |
publishDate |
2017 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-12-12T11:30:46Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-11-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Mariana Fernandes de. Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna. 2017. 116 f . Dissertação( Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciência da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20667 |
identifier_str_mv |
Souza, Mariana Fernandes de. Seicho-No-Ie no Brasil: adaptação, expansão e assimilação pelos não-nipônicos, sob o prisma da condição pós-moderna. 2017. 116 f . Dissertação( Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciência da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20667 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciência da Religião |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20667/4/Mariana%20Fernandes%20de%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20667/1/license.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20667/2/Mariana%20Fernandes%20de%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/20667/3/Mariana%20Fernandes%20de%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
241944ad19cd5ffa1335f270fcfcfb69 bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 6f295610ca634bb4f0a03f59896dbd30 a9de856285d11d6229802524f555f185 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793424051467714560 |