Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa
Ano de defesa: | 2009 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
|
Departamento: |
Língua Portuguesa
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14616 |
Resumo: | This dissertation is inserted in the research line of Reading, Writing and Portuguese Teaching and its main purpose is to analyze the treatment given to the digital genre school-books In Portuguese used in Ensino Fundamental II (two last years of Elementary School and three first years of High School in American educational system). Supported by discourse genres studies, especially the ones produced on the computer screen, the research has as its corpus material selected from three school-books collection, approved by the Programa Nacional de Livros Didáticos (School-books National Program) of 2008, found in the Guia de Livros Didáticos (School-books Guide) from 5th to 8th grade, published in 2007. Methodologically, we adopted as procedure, at a first moment, the selection of reading and writing activities directed to digital genres in each of the three collections and, at a second moment, the analysis of the obtained data, supported by the studies about discourse genres, in general, and digital genres, specifically. The research results indicate that school-books approach digital genres, but not in a meaningful way. Teachers, therefore, have great challenges to face in order to contribute to the effective insertion of these genres in school and to render the students capability to deal with the digital genres |
id |
PUC_SP-1_7f8889eb3eb1380294d61674fbe39ee8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14616 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4244142A3scatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4244142A3Barbosa, Ceci Maria de Oliveira Coêlho2016-04-28T19:34:44Z2013-09-182009-12-11Barbosa, Ceci Maria de Oliveira Coêlho. Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa. 2009. 174 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14616This dissertation is inserted in the research line of Reading, Writing and Portuguese Teaching and its main purpose is to analyze the treatment given to the digital genre school-books In Portuguese used in Ensino Fundamental II (two last years of Elementary School and three first years of High School in American educational system). Supported by discourse genres studies, especially the ones produced on the computer screen, the research has as its corpus material selected from three school-books collection, approved by the Programa Nacional de Livros Didáticos (School-books National Program) of 2008, found in the Guia de Livros Didáticos (School-books Guide) from 5th to 8th grade, published in 2007. Methodologically, we adopted as procedure, at a first moment, the selection of reading and writing activities directed to digital genres in each of the three collections and, at a second moment, the analysis of the obtained data, supported by the studies about discourse genres, in general, and digital genres, specifically. The research results indicate that school-books approach digital genres, but not in a meaningful way. Teachers, therefore, have great challenges to face in order to contribute to the effective insertion of these genres in school and to render the students capability to deal with the digital genresEsta dissertação insere-se na linha de pesquisa Leitura, Escrita e Ensino de Língua Portuguesa e tem como tema a análise da abordagem de gêneros digitais em manuais didáticos de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental ciclo II (5ª a 8ª séries). Para a realização desta pesquisa na perspectiva bakhtiniana de gêneros do discurso (cf. Bakhtin 2003 [1979]), em consonância com os pressupostos teóricos atuais para o ensino de Língua Portuguesa que favorece uma postura mais reflexiva em relação à linguagem e devido à importância do estudo de gêneros do discurso que se tornou bastante difundida a partir da publicação dos Parâmetros Curriculares Nacionais no final da década de 1990. O corpus da pesquisa constitui-se de três coleções de Livros Didáticos selecionadas dentre as 24 aprovadas pelo Programa Nacional de Livros Didáticos de 2008, constantes no Guia de Livros Didáticos de 5ª a 8ª séries, publicado em 2007. Com os resultados obtidos durante a análise, pudemos observar que os autores dos livros didáticos selecionados lançam mão de materiais referentes aos gêneros digitais e à Internet em suas coleções. Podemos concluir que um grande passo foi dado para a inserção das novas tecnologias no ambiente escolarSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30629/Ceci%20Maria%20de%20Oliveira%20Coelho%20Barbosa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaGêneros do discursoContexto digitalManuais didáticosLingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensinoLivros didaticosDigital genresReadingWritingPortuguese as Mother Language teachingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAGêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCeci Maria de Oliveira Coelho Barbosa.pdf.txtCeci Maria de Oliveira Coelho Barbosa.pdf.txtExtracted texttext/plain242833https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14616/3/Ceci%20Maria%20de%20Oliveira%20Coelho%20Barbosa.pdf.txt4f2c25b383fab803871134cf4f2e2d52MD53ORIGINALCeci Maria de Oliveira Coelho Barbosa.pdfapplication/pdf16084710https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14616/1/Ceci%20Maria%20de%20Oliveira%20Coelho%20Barbosa.pdfaf620a3e146a1ef95033249fb6fd73aaMD51THUMBNAILCeci Maria de Oliveira Coelho Barbosa.pdf.jpgCeci Maria de Oliveira Coelho Barbosa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3776https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14616/2/Ceci%20Maria%20de%20Oliveira%20Coelho%20Barbosa.pdf.jpg6ec2a62f42153663da3874a045afd7a3MD52handle/146162022-04-27 22:00:06.301oai:repositorio.pucsp.br:handle/14616Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:00:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa |
title |
Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa |
spellingShingle |
Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa Barbosa, Ceci Maria de Oliveira Coêlho Gêneros do discurso Contexto digital Manuais didáticos Lingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino Livros didaticos Digital genres Reading Writing Portuguese as Mother Language teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa |
title_full |
Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa |
title_fullStr |
Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa |
title_full_unstemmed |
Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa |
title_sort |
Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa |
author |
Barbosa, Ceci Maria de Oliveira Coêlho |
author_facet |
Barbosa, Ceci Maria de Oliveira Coêlho |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4244142A3scatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4244142A3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Ceci Maria de Oliveira Coêlho |
contributor_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gêneros do discurso Contexto digital Manuais didáticos Lingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino Livros didaticos |
topic |
Gêneros do discurso Contexto digital Manuais didáticos Lingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino Livros didaticos Digital genres Reading Writing Portuguese as Mother Language teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Digital genres Reading Writing Portuguese as Mother Language teaching |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This dissertation is inserted in the research line of Reading, Writing and Portuguese Teaching and its main purpose is to analyze the treatment given to the digital genre school-books In Portuguese used in Ensino Fundamental II (two last years of Elementary School and three first years of High School in American educational system). Supported by discourse genres studies, especially the ones produced on the computer screen, the research has as its corpus material selected from three school-books collection, approved by the Programa Nacional de Livros Didáticos (School-books National Program) of 2008, found in the Guia de Livros Didáticos (School-books Guide) from 5th to 8th grade, published in 2007. Methodologically, we adopted as procedure, at a first moment, the selection of reading and writing activities directed to digital genres in each of the three collections and, at a second moment, the analysis of the obtained data, supported by the studies about discourse genres, in general, and digital genres, specifically. The research results indicate that school-books approach digital genres, but not in a meaningful way. Teachers, therefore, have great challenges to face in order to contribute to the effective insertion of these genres in school and to render the students capability to deal with the digital genres |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-12-11 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-09-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Barbosa, Ceci Maria de Oliveira Coêlho. Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa. 2009. 174 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14616 |
identifier_str_mv |
Barbosa, Ceci Maria de Oliveira Coêlho. Gêneros digitais em manuais didáticos de língua portuguesa. 2009. 174 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14616 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14616/3/Ceci%20Maria%20de%20Oliveira%20Coelho%20Barbosa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14616/1/Ceci%20Maria%20de%20Oliveira%20Coelho%20Barbosa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14616/2/Ceci%20Maria%20de%20Oliveira%20Coelho%20Barbosa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4f2c25b383fab803871134cf4f2e2d52 af620a3e146a1ef95033249fb6fd73aa 6ec2a62f42153663da3874a045afd7a3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793424108672778240 |