Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena
Ano de defesa: | 2010 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais
|
Departamento: |
Ciências Sociais
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4210 |
Resumo: | This study intends to describe how the creation of a Specific and Differentiated School devoted to indigenous peoples is established, with the Federal Constitution of 1988 serving as a reference base. For the concretion of this proposal, analyses were performed using material of (FIA) Consultant Firm hired by Sao Paulo City Council. As for encounters between the Consultant Firm and indigenous leaderships of indigenous villages Tekoa Pyau, Tenonde Porã, Krukutu, it has been outlined what CECI School (Indigenous Cultural and Educational Center) would be. As for 2008, researches were carried out in the indigenous village of Tekoa Pyau, in Jaraguá, whose main objective was to comprehend how this school worked under the light of a new movement. The combination of observation, pieces of information and data collection of guarani s culture, has allowed composing the landscape of what this school has in terms of specifics and differentiated aspects. The authors who base the theoretical fundamentation explicit essential concepts of the school, acculturation, boundaries and indigenous education |
id |
PUC_SP-1_85359300964b846b94934cb33162ac8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/4210 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Rangel, Lucia Helena Vitalihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778515E6Mota, Maria Eloísa2016-04-26T14:58:10Z2010-08-192010-05-17Mota, Maria Eloísa. Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena. 2010. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4210This study intends to describe how the creation of a Specific and Differentiated School devoted to indigenous peoples is established, with the Federal Constitution of 1988 serving as a reference base. For the concretion of this proposal, analyses were performed using material of (FIA) Consultant Firm hired by Sao Paulo City Council. As for encounters between the Consultant Firm and indigenous leaderships of indigenous villages Tekoa Pyau, Tenonde Porã, Krukutu, it has been outlined what CECI School (Indigenous Cultural and Educational Center) would be. As for 2008, researches were carried out in the indigenous village of Tekoa Pyau, in Jaraguá, whose main objective was to comprehend how this school worked under the light of a new movement. The combination of observation, pieces of information and data collection of guarani s culture, has allowed composing the landscape of what this school has in terms of specifics and differentiated aspects. The authors who base the theoretical fundamentation explicit essential concepts of the school, acculturation, boundaries and indigenous educationEste trabalho procura descrever como se estabelece a criação de uma escola Específica e Diferenciada para os povos indígenas, tendo como base referencial a Constituição Federal de 1988. Para a concretização dessa proposta, foram realizadas análises de material da Consultoria (FIA) contratada pela Prefeitura Municipal da cidade de São Paulo. A partir dos encontros entre a Consultoria e as lideranças indígenas das aldeia Tekoa Pyau, Tenonde Porã, Krukutu, delineou-se o que viria a ser essa escola CECI (Centro de Educação e Cultura Indígena) . A partir de 2008, pesquisas de campo foram realizadas na aldeia Tekoa Pyau, no Jaraguá, cujo eixo era apreender como funcionava essa escola à luz de um novo momento. A combinação da observação, das informações e do levantamento de dados característicos da cultura guarani, permitiu compor um quadro do que essa escola tem de Específica e Diferenciada. Os autores que embasam a fundamentação teórica explicitam conceitos fundamentais de escola, aculturação, fronteira e Educação IndígenaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12242/Maria%20Eloisa%20Mota.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisEducação específica e diferenciadaFronteiraCECI Centro de Educação e Cultura IndígenaEscola indígenaIndios -- EducacaoSpecific and differentiated educationBoundariesIndigenous cultural and educational centerIndigenous schoolCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASFaz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígenainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Eloisa Mota.pdf.txtMaria Eloisa Mota.pdf.txtExtracted texttext/plain212184https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4210/3/Maria%20Eloisa%20Mota.pdf.txt6ce046e7e42b056d625949aec74e3a72MD53ORIGINALMaria Eloisa Mota.pdfapplication/pdf656796https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4210/1/Maria%20Eloisa%20Mota.pdf45c97d87735b938a95d7b69cdd8ecf74MD51THUMBNAILMaria Eloisa Mota.pdf.jpgMaria Eloisa Mota.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4210/2/Maria%20Eloisa%20Mota.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/42102022-04-28 18:33:54.813oai:repositorio.pucsp.br:handle/4210Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T21:33:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena |
title |
Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena |
spellingShingle |
Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena Mota, Maria Eloísa Educação específica e diferenciada Fronteira CECI Centro de Educação e Cultura Indígena Escola indígena Indios -- Educacao Specific and differentiated education Boundaries Indigenous cultural and educational center Indigenous school CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
title_short |
Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena |
title_full |
Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena |
title_fullStr |
Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena |
title_full_unstemmed |
Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena |
title_sort |
Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena |
author |
Mota, Maria Eloísa |
author_facet |
Mota, Maria Eloísa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rangel, Lucia Helena Vitali |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778515E6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota, Maria Eloísa |
contributor_str_mv |
Rangel, Lucia Helena Vitali |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação específica e diferenciada Fronteira CECI Centro de Educação e Cultura Indígena Escola indígena Indios -- Educacao |
topic |
Educação específica e diferenciada Fronteira CECI Centro de Educação e Cultura Indígena Escola indígena Indios -- Educacao Specific and differentiated education Boundaries Indigenous cultural and educational center Indigenous school CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Specific and differentiated education Boundaries Indigenous cultural and educational center Indigenous school |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
description |
This study intends to describe how the creation of a Specific and Differentiated School devoted to indigenous peoples is established, with the Federal Constitution of 1988 serving as a reference base. For the concretion of this proposal, analyses were performed using material of (FIA) Consultant Firm hired by Sao Paulo City Council. As for encounters between the Consultant Firm and indigenous leaderships of indigenous villages Tekoa Pyau, Tenonde Porã, Krukutu, it has been outlined what CECI School (Indigenous Cultural and Educational Center) would be. As for 2008, researches were carried out in the indigenous village of Tekoa Pyau, in Jaraguá, whose main objective was to comprehend how this school worked under the light of a new movement. The combination of observation, pieces of information and data collection of guarani s culture, has allowed composing the landscape of what this school has in terms of specifics and differentiated aspects. The authors who base the theoretical fundamentation explicit essential concepts of the school, acculturation, boundaries and indigenous education |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-19 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T14:58:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Mota, Maria Eloísa. Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena. 2010. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4210 |
identifier_str_mv |
Mota, Maria Eloísa. Faz-se o caminho caminhando: reflexões sobre educação indígena. 2010. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4210 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4210/3/Maria%20Eloisa%20Mota.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4210/1/Maria%20Eloisa%20Mota.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4210/2/Maria%20Eloisa%20Mota.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6ce046e7e42b056d625949aec74e3a72 45c97d87735b938a95d7b69cdd8ecf74 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793423991429398528 |