Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2008
Autor(a) principal: Souza, Francisco Josivan de lattes
Orientador(a): Casali, Alipio
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Programa de Pós-Graduação: Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
Departamento: Educação
País: BR
Palavras-chave em Português:
ky
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10097
Resumo: This study is about the urgency of an ethical and aesthetically mindful School for the humans who compose it. It s based on the indigenous myth of The Stone Home , of the Mỹky people. In this myth, House and Way appear like archetypes that intertwine themselves with the stillness and the wager, as who s dreaming of Walking from the Home to the hope that will be the construction of the coziness. The desire inside this work is a School that can be a cozy place. In this School, living together with the Other, we wagered in the not-yet dream, that will only be extant, if we leave Home and, from it, start an ethical-aesthetical way of living. The School is the necessary ethos of developing life in its totality; it is the Home from where students gaze at the way and build possible dreams, pro-ject the possible Utopia. Finally, a curriculum that rouse to the delight, then the desire of this Walking will be, itself, Aesthetic. Otherwise, it will not be creative Walking, it will be blunting. Similarly, the aesthetical dimension is, necessarily, an opened Way; it is curriculum. Walking is aesthetically building curriculum. This work´s purpose is to transform curriculum into verb and it is certain that it will be ethos for the tempting action of the human way of being educated and educator
id PUC_SP-1_9ccbfa7288d179380a74458bc64586ee
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10097
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Casali, Alipiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4267536U7Souza, Francisco Josivan de2016-04-27T14:32:22Z2013-07-192008-11-26Souza, Francisco Josivan de. Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10097This study is about the urgency of an ethical and aesthetically mindful School for the humans who compose it. It s based on the indigenous myth of The Stone Home , of the Mỹky people. In this myth, House and Way appear like archetypes that intertwine themselves with the stillness and the wager, as who s dreaming of Walking from the Home to the hope that will be the construction of the coziness. The desire inside this work is a School that can be a cozy place. In this School, living together with the Other, we wagered in the not-yet dream, that will only be extant, if we leave Home and, from it, start an ethical-aesthetical way of living. The School is the necessary ethos of developing life in its totality; it is the Home from where students gaze at the way and build possible dreams, pro-ject the possible Utopia. Finally, a curriculum that rouse to the delight, then the desire of this Walking will be, itself, Aesthetic. Otherwise, it will not be creative Walking, it will be blunting. Similarly, the aesthetical dimension is, necessarily, an opened Way; it is curriculum. Walking is aesthetically building curriculum. This work´s purpose is to transform curriculum into verb and it is certain that it will be ethos for the tempting action of the human way of being educated and educatorEste é um trabalho acerca da premência de uma Escola ética e esteticamente atenta para os humanos que a compõem. Parte do mito indígena da Casa da Pedra, do povo Mỹky. Neste mito, Casa e Caminho aparecem como arquétipos que se entrelaçam com a quietude e a aposta, como quem sonha, da Casa, Caminhar para a esperança, que será a construção do aconchego. O que se deseja neste trabalho é uma Escola que seja espaço aconchegante. Nessa Escola, convivendo com o Outro, apostemos no sonho que ainda-não-é e que só será se sairmos da Casa e, a partir dela, vivermos ético-esteticamente. A Escola é o necessário ethos de realização do desenvolvimento da vida em sua integralidade; é a Casa de onde educandos miram o estradar e criam os sonhos possíveis, pro-jetam a utopia possível. Finalmente, um currículo que provoque o encantamento e o desejo do Caminhar será, em-si, Estético. Do contrário, não será Caminhar criativo, mas embotamento. Da mesma forma, a dimensão estética é, necessariamente, Caminho aberto; é currículo. Caminhar é fazer currículo esteticamente. Este trabalho propõe transformar o currículo em verbo e está certo que será ethos para a ação sedutora do humano-educando-educadorConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22156/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoEducação e vidaMito indígena MỹkyCasa caminhoÉtica da libertaçãoIndios Mynky -- Religiao e mitologiaCurriculosEticaEsteticaCurriculumEducation and lifeNative Mỹky mythHome and wayEthics of liberationAestheticsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCasa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente interculturalHome and way in the Mỹky origin myth: for an ethical and esthetically intercultural curriculuminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFrancisco Josivan de Souza.pdf.txtFrancisco Josivan de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain282250https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/3/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.txtfa404c2a88cc714ad4a294448314ab37MD53ORIGINALFrancisco Josivan de Souza.pdfapplication/pdf935050https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/1/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf71ef1c3e293a2929f04419023c4aecffMD51THUMBNAILFrancisco Josivan de Souza.pdf.jpgFrancisco Josivan de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1966https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/2/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.jpge5cd1911584145a11768739e25381581MD52handle/100972022-04-28 02:47:58.375oai:repositorio.pucsp.br:handle/10097Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T05:47:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Home and way in the Mỹky origin myth: for an ethical and esthetically intercultural curriculum
title Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural
spellingShingle Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural
Souza, Francisco Josivan de
Educação e vida
Mito indígena Mỹ
ky
Casa caminho
Ética da libertação
Indios Mynky -- Religiao e mitologia
Curriculos
Etica
Estetica
Curriculum
Education and life
Native Mỹ
ky myth
Home and way
Ethics of liberation
Aesthetics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural
title_full Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural
title_fullStr Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural
title_full_unstemmed Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural
title_sort Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural
author Souza, Francisco Josivan de
author_facet Souza, Francisco Josivan de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Casali, Alipio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4267536U7
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Francisco Josivan de
contributor_str_mv Casali, Alipio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação e vida
Mito indígena Mỹ
ky
Casa caminho
Ética da libertação
Indios Mynky -- Religiao e mitologia
Curriculos
Etica
Estetica
topic Educação e vida
Mito indígena Mỹ
ky
Casa caminho
Ética da libertação
Indios Mynky -- Religiao e mitologia
Curriculos
Etica
Estetica
Curriculum
Education and life
Native Mỹ
ky myth
Home and way
Ethics of liberation
Aesthetics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Education and life
Native Mỹ
ky myth
Home and way
Ethics of liberation
Aesthetics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study is about the urgency of an ethical and aesthetically mindful School for the humans who compose it. It s based on the indigenous myth of The Stone Home , of the Mỹky people. In this myth, House and Way appear like archetypes that intertwine themselves with the stillness and the wager, as who s dreaming of Walking from the Home to the hope that will be the construction of the coziness. The desire inside this work is a School that can be a cozy place. In this School, living together with the Other, we wagered in the not-yet dream, that will only be extant, if we leave Home and, from it, start an ethical-aesthetical way of living. The School is the necessary ethos of developing life in its totality; it is the Home from where students gaze at the way and build possible dreams, pro-ject the possible Utopia. Finally, a curriculum that rouse to the delight, then the desire of this Walking will be, itself, Aesthetic. Otherwise, it will not be creative Walking, it will be blunting. Similarly, the aesthetical dimension is, necessarily, an opened Way; it is curriculum. Walking is aesthetically building curriculum. This work´s purpose is to transform curriculum into verb and it is certain that it will be ethos for the tempting action of the human way of being educated and educator
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-26
dc.date.available.fl_str_mv 2013-07-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Souza, Francisco Josivan de. Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10097
identifier_str_mv Souza, Francisco Josivan de. Casa e caminho no mito de origem Mỹky: por um currículo ética e esteticamente intercultural. 2008. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/3/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/1/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10097/2/Francisco%20Josivan%20de%20Souza.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv fa404c2a88cc714ad4a294448314ab37
71ef1c3e293a2929f04419023c4aecff
e5cd1911584145a11768739e25381581
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1793423988704149504