Alfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escrita
Ano de defesa: | 2015 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
|
Departamento: |
Psicologia
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16186 |
Resumo: | Learning how to read and write in an alphabetical writing system requires understanding that it is composed by letters (graphemes) representing sounds (phonemes) and that, according to its combination rules, graphic signs form words representing the sounds of the speech. Previous studies show that written language performance is related to the developing of phonological consciousness. In that context, this study aimed at assessing the results of an empirical intervention by means of a set of written language activities focusing on phonological consciousness development. The research subject was a second term student group of a state fundamental school in the Grande São Paulo region (Brazil). The study was conducted throughout two phases, each of them divided into three steps: pre-testing, intervention, and post-testing. Written language and phonological consciousness tests were applied at the beginning and at the end of the interventions. Twenty three students participated in the first phase and five in the second; the later ones revealed lower written language performance during the phase 1. The results show that the intervention was effective and improved the written language learning process as well as the phonological consciousness development. These findings suggest that phonological abilities are developed simultaneously to the written language learning process |
id |
PUC_SP-1_d437a26d88a93e3d6eafb11b99951bed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16186 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Maluf, Maria Reginahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4897947T6Rocha, Marialice Hóss2016-04-28T20:56:54Z2015-06-232015-05-22Rocha, Marialice Hóss. Literacy: the impact of the teaching guided by phonological instructions in the learning of the written language. 2015. 195 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16186Learning how to read and write in an alphabetical writing system requires understanding that it is composed by letters (graphemes) representing sounds (phonemes) and that, according to its combination rules, graphic signs form words representing the sounds of the speech. Previous studies show that written language performance is related to the developing of phonological consciousness. In that context, this study aimed at assessing the results of an empirical intervention by means of a set of written language activities focusing on phonological consciousness development. The research subject was a second term student group of a state fundamental school in the Grande São Paulo region (Brazil). The study was conducted throughout two phases, each of them divided into three steps: pre-testing, intervention, and post-testing. Written language and phonological consciousness tests were applied at the beginning and at the end of the interventions. Twenty three students participated in the first phase and five in the second; the later ones revealed lower written language performance during the phase 1. The results show that the intervention was effective and improved the written language learning process as well as the phonological consciousness development. These findings suggest that phonological abilities are developed simultaneously to the written language learning processPara aprender ler e escrever num sistema de escrita alfabética é necessário compreender que este sistema de escrita é constituído de letras (grafemas) que representam sons (fonemas) e que, de acordo com suas regras de combinação, esses sinais gráficos formam palavras escritas que representam os sons da fala. Neste sentido, estudos anteriores demonstram que o desempenho em linguagem escrita está relacionado ao desenvolvimento de consciência fonológica. Foi objetivo da pesquisa verificar os resultados de uma intervenção, que consistiu em um conjunto de atividades de linguagem escrita com foco no desenvolvimento da consciência fonológica, em um grupo de crianças do 2º ano do Ensino Fundamental I de uma escola pública da Grande São Paulo. A pesquisa foi realizada em duas etapas, sendo que cada etapa teve três fases: pré-teste, intervenção e pós-teste. Foram aplicadas provas de linguagem escrita e consciência fonológica no início e ao final das intervenções, sendo que na Etapa 1 participaram 23 crianças e na Etapa 2 participaram cinco crianças que apresentaram menor desempenho em linguagem escrita ao final da Etapa 1. O resultado das provas e as análises estatísticas demonstram que a intervenção foi benéfica e que a mesma promoveu aprendizagem da linguagem escrita, bem como o desenvolvimento da consciência fonológica. Tais resultados sugerem que as habilidades fonológicas são desenvolvidas concomitantemente à aprendizagem da linguagem escritaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32420/Marialice%20Hoss%20Rocha.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaConsciência fonológicaLinguagem escritaAlfabetizaçãoPhonological consciousnessWritten languageReading learningCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALAlfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escritaLiteracy: the impact of the teaching guided by phonological instructions in the learning of the written languageinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarialice Hoss Rocha.pdf.txtMarialice Hoss Rocha.pdf.txtExtracted texttext/plain357350https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16186/3/Marialice%20Hoss%20Rocha.pdf.txtf30028dbb8d982e5945e8674dbf20ceaMD53ORIGINALMarialice Hoss Rocha.pdfapplication/pdf4204254https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16186/1/Marialice%20Hoss%20Rocha.pdfb7eccdc0fce6732fd00b70489e4081f8MD51THUMBNAILMarialice Hoss Rocha.pdf.jpgMarialice Hoss Rocha.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3297https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16186/2/Marialice%20Hoss%20Rocha.pdf.jpg4c4168bddf764a3bc9dec60d4bb32f3eMD52handle/161862022-04-27 15:37:02.376oai:repositorio.pucsp.br:handle/16186Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:37:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Alfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escrita |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Literacy: the impact of the teaching guided by phonological instructions in the learning of the written language |
title |
Alfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escrita |
spellingShingle |
Alfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escrita Rocha, Marialice Hóss Consciência fonológica Linguagem escrita Alfabetização Phonological consciousness Written language Reading learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
Alfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escrita |
title_full |
Alfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escrita |
title_fullStr |
Alfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escrita |
title_full_unstemmed |
Alfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escrita |
title_sort |
Alfabetização: o impacto do ensino guiado por instruções fonológicas na aprendizagem da linguagem escrita |
author |
Rocha, Marialice Hóss |
author_facet |
Rocha, Marialice Hóss |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maluf, Maria Regina |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4897947T6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Marialice Hóss |
contributor_str_mv |
Maluf, Maria Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consciência fonológica Linguagem escrita Alfabetização |
topic |
Consciência fonológica Linguagem escrita Alfabetização Phonological consciousness Written language Reading learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Phonological consciousness Written language Reading learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
Learning how to read and write in an alphabetical writing system requires understanding that it is composed by letters (graphemes) representing sounds (phonemes) and that, according to its combination rules, graphic signs form words representing the sounds of the speech. Previous studies show that written language performance is related to the developing of phonological consciousness. In that context, this study aimed at assessing the results of an empirical intervention by means of a set of written language activities focusing on phonological consciousness development. The research subject was a second term student group of a state fundamental school in the Grande São Paulo region (Brazil). The study was conducted throughout two phases, each of them divided into three steps: pre-testing, intervention, and post-testing. Written language and phonological consciousness tests were applied at the beginning and at the end of the interventions. Twenty three students participated in the first phase and five in the second; the later ones revealed lower written language performance during the phase 1. The results show that the intervention was effective and improved the written language learning process as well as the phonological consciousness development. These findings suggest that phonological abilities are developed simultaneously to the written language learning process |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-06-23 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-05-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:56:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rocha, Marialice Hóss. Literacy: the impact of the teaching guided by phonological instructions in the learning of the written language. 2015. 195 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16186 |
identifier_str_mv |
Rocha, Marialice Hóss. Literacy: the impact of the teaching guided by phonological instructions in the learning of the written language. 2015. 195 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16186 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16186/3/Marialice%20Hoss%20Rocha.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16186/1/Marialice%20Hoss%20Rocha.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16186/2/Marialice%20Hoss%20Rocha.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f30028dbb8d982e5945e8674dbf20cea b7eccdc0fce6732fd00b70489e4081f8 4c4168bddf764a3bc9dec60d4bb32f3e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1793424062108663808 |