A constru??o do sentido pela adjetiva??o em publicidades

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2014
Autor(a) principal: Scolari, Natali lattes
Orientador(a): Barbisan, Leci Borges lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul
Programa de Pós-Graduação: Programa de P?s-Gradua??o em Letras
Departamento: Faculdade de Letras
País: BR
Palavras-chave em Português:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2137
Resumo: This dissertation aims to investigate the production of meaning by the use of adjectives in the discourse of advertising by means of a semantic-linguistic approach. This work is based on the Theory of Argumentation within Language, by Oswald Ducrot and Jean-Claude Anscombre, and its most recent version, the Theory of Semantic Blocks, by O. Ducrot and Marion Carel. Both theories explain how meaning is built through a linguistic perspective, disregarding factors external to language. Argumentation is conceived as the construction of meaning by a speaker who produces discourse by using the words of language. The Theory of Semantic Blocks classifies adjectives as operators, which may perform in discourse as modifiers or internalizers. Adjectives operate in discourse by modifying the value of a term, either by acting on its graduality or reorganizing the words that constitute this term. In this study we investigated how an adjective may relate to other components in the discourse through the analysis of the argumentative value of the adjective in the characterization and description of the products presented in advertisement. The corpus of this research is composed of a selection of advertisements published in Portuguese by Brazilian magazines. The results of our analyses indicate the performance of adjectives as modifiers of the word they are applied to, as well as modifiers of discourse. Thus, adjectives partake in the construction of the argumentation that corroborates the speaker s subjective and intersubjective point of view.
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Argumentation is conceived as the construction of meaning by a speaker who produces discourse by using the words of language. The Theory of Semantic Blocks classifies adjectives as operators, which may perform in discourse as modifiers or internalizers. Adjectives operate in discourse by modifying the value of a term, either by acting on its graduality or reorganizing the words that constitute this term. In this study we investigated how an adjective may relate to other components in the discourse through the analysis of the argumentative value of the adjective in the characterization and description of the products presented in advertisement. The corpus of this research is composed of a selection of advertisements published in Portuguese by Brazilian magazines. The results of our analyses indicate the performance of adjectives as modifiers of the word they are applied to, as well as modifiers of discourse. Thus, adjectives partake in the construction of the argumentation that corroborates the speaker s subjective and intersubjective point of view.O presente trabalho tem por objetivo investigar a produ??o de sentido pela adjetiva??o no discurso publicit?rio por meio de uma perspectiva sem?ntico-lingu?stica, ancorada na Teoria da Argumenta??o na L?ngua (ANL), de Oswald Ducrot e Jean-Claude Anscombre, e em sua fase atual, a Teoria dos Blocos Sem?nticos (TBS), desenvolvida por O. Ducrot e Marion Carel. A ANL e a TBS procuram explicar como o sentido ? constru?do a partir de um vi?s puramente lingu?stico, excluindo fatores externos ? l?ngua. A Teoria concebe a argumenta??o como a constru??o de sentido por parte de um locutor que, ao produzir discurso, coloca em rela??o os signos da l?ngua. Classificados pela TBS como operadores, podendo atuar como modificadores ou internalizadores, os adjetivos operam no discurso modificando o valor de um termo, seja pela gradualidade, seja pela reorganiza??o das palavras plenas que o comp?em. Em nosso estudo procuramos investigar como se estabelecem as rela??es entre o adjetivo e os demais componentes do discurso, por meio da an?lise do valor argumentativo do adjetivo na caracteriza??o e descri??o de produtos apresentados em an?ncios publicit?rios. O corpus utilizado em nossa pesquisa ? constitu?do por uma sele??o de an?ncios publicit?rios veiculados em l?ngua portuguesa em revistas brasileiras. Os resultados de nossas an?lises apontam para a atua??o dos adjetivos como modificadores n?o apenas dos termos aos quais s?o aplicados, mas tamb?m como modificadores do discurso, participando da constru??o da argumenta??o que expressa o ponto de vista subjetivo e intersubjetivo do locutor.Made available in DSpace on 2015-04-14T13:39:06Z (GMT). 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