Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2013
Autor(a) principal: Candido, Isamabéli Barbosa
Orientador(a): Maciel, Diógenes André Vieira
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Estadual da Paraíba
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI
Departamento: Centro de Educação - CEDUC
País: Brasil
Palavras-chave em Português:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2521
Resumo: This study is focused on the analysis-interpretation of aspects related to new dramatic forms in contemporary Brazilian theater, in order to analyze the play Salmo 91 (Psalm 91, by Dib Carneiro Neto) as an adaptation process of the novel report Estação Carandiru (Carandiru Station, by Drauzio Varella) to the stage. On this reading, the dialogue between the adapted text and his adaptation reveals a new work that shouldn’t be understood as an ordinary copy but as a creative act of appropriation / (re-)creation of adapted materials. The adaptation announced such a process results in a dramaturgical form that can be read from the Jean-Pierre Sarrazac’s proposals around "rhapsody" in the theater – a concept that broadens our understanding of the drama paradigm, especially nowadays. These paths serve to the play’s analysis-interpretation in order that it realizes what hatching which Sarrazac calls as a "rhapsodisation" of contemporary drama - a patchwork of dramatic, epic and lyrical elements put together by techniques of juxtaposition, collage or hybridization. This dramaturgical form, in which the boundaries between mimesis and diegesis are tenuous, gives rise to this actor closer to a narrator that exposes the new drama paradigms as an immersive and imaginative process in relation to the audience.
id UEPB_6c517f0fd24989fa4a134e595a9d061f
oai_identifier_str oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/2521
network_acronym_str UEPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
repository_id_str
spelling Maciel, Diógenes André VieiraCandido, Isamabéli Barbosa2016-09-02T15:03:20Z2013-04-22Candido, Isamabéli Barbosa. Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil. 2013. 132 p. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2521This study is focused on the analysis-interpretation of aspects related to new dramatic forms in contemporary Brazilian theater, in order to analyze the play Salmo 91 (Psalm 91, by Dib Carneiro Neto) as an adaptation process of the novel report Estação Carandiru (Carandiru Station, by Drauzio Varella) to the stage. On this reading, the dialogue between the adapted text and his adaptation reveals a new work that shouldn’t be understood as an ordinary copy but as a creative act of appropriation / (re-)creation of adapted materials. The adaptation announced such a process results in a dramaturgical form that can be read from the Jean-Pierre Sarrazac’s proposals around "rhapsody" in the theater – a concept that broadens our understanding of the drama paradigm, especially nowadays. These paths serve to the play’s analysis-interpretation in order that it realizes what hatching which Sarrazac calls as a "rhapsodisation" of contemporary drama - a patchwork of dramatic, epic and lyrical elements put together by techniques of juxtaposition, collage or hybridization. This dramaturgical form, in which the boundaries between mimesis and diegesis are tenuous, gives rise to this actor closer to a narrator that exposes the new drama paradigms as an immersive and imaginative process in relation to the audience.Trata-se de uma análise-interpretação de aspectos relativos às novas formas dramatúrgicas, em desenvolvimento no teatro brasileiro contemporâneo, mediante a leitura do texto Salmo 91, de Dib Carneiro Neto. Compara-se, neste percurso, a partir do processo adaptativo, o romance-reportagem Estação Carandiru, de Drauzio Varella e este texto dramatúrgico, tendo-se por objetivo debater criticamente o diálogo entre obra adaptante e obra adaptada, propondo revelar que a adaptação não deve ser entendida como uma cópia ordinária, mas como um processo de apropriação/recriação do material adaptado. Entende-se, assim, que mediante tal processo, o texto adaptado resulta em uma forma dramatúrgica que pode ser lida a partir das propostas de Jean-Pierre Sarrazac em torno da questão da “rapsódia” no teatro como um conceito que amplia o entendimento do paradigma do drama, notadamente na contemporaneidade. Para tanto, tais percursos nos servem para analisar e interpretar a peça Salmo 91, tendo em vista que se percebe nela a eclosão daquilo que Sarrazac (2000; 2012) chama de forma “rapsódica” do drama – ligada a procedimentos de escrita como “a montagem, a hibridização, a colagem, a coralidade” (SARRAZAC, 2012, p. 152), ou seja, uma forma mais livre, em que os limites entre mimese e diegese estão tênues –, na qual eclode o “ator-rapsodo”, tendo-se em vista que, agora, este ator, mais próximo de um narrador, expõe os novos paradigmas da forma dramática, para além do fechamento das teorias aristotelistas, trazendo a narração como um processo imaginativo e imersivo em relação à plateia, bastante recorrentes em termos de dramaturgia/teatro no Brasil dos últimos trinta anos.Submitted by Deise Lorena Araújo (deiselorena@uepb.edu.br) on 2016-08-19T18:05:16Z No. of bitstreams: 1 PDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf: 1218361 bytes, checksum: b3e517f73b12259692d4a318cc63130a (MD5)Approved for entry into archive by Irenilda Medeiros (nildamedeiros@uepb.edu.br) on 2016-09-02T15:03:20Z (GMT) No. of bitstreams: 1 PDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf: 1218361 bytes, checksum: b3e517f73b12259692d4a318cc63130a (MD5)Made available in DSpace on 2016-09-02T15:03:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf: 1218361 bytes, checksum: b3e517f73b12259692d4a318cc63130a (MD5) Previous issue date: 2013-04-22Universidade Estadual da Paraíbaapplication/pdfhttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/retrieve/5302/PDF%20-%20Isamab%c3%a9li%20Barbosa%20Candido.pdf.jpgporUniversidade Estadual da ParaíbaPrograma de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLIUEPBBrasilCentro de Educação - CEDUCRapsódia. Teatro. Dramaturgia brasileira. Análise literária.CIENCIAS SOCIAIS APLICADASSalmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-33720892889466387600600600-3913650091454659684-1988061944270133392info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPBinstname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)instacron:UEPBTHUMBNAILPDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf.jpgPDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf.jpgimage/jpeg3619http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/3/PDF+-+Isamab%C3%A9li+Barbosa+Candido.pdf.jpg337b2f16f4f37617f5a7d9c88404e650MD53ORIGINALPDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdfPDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdfapplication/pdf1218361http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/2/PDF+-+Isamab%C3%A9li+Barbosa+Candido.pdfb3e517f73b12259692d4a318cc63130aMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81960http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/1/license.txt6052ae61e77222b2086e666b7ae213ceMD51tede/25212016-09-03 01:04:54.08oai:tede.bc.uepb.edu.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/PUBhttp://tede.bc.uepb.edu.br/oai/requestbc@uepb.edu.br||opendoar:2016-09-03T04:04:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)false
dc.title.por.fl_str_mv Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil
title Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil
spellingShingle Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil
Candido, Isamabéli Barbosa
Rapsódia. Teatro. Dramaturgia brasileira. Análise literária.
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
title_short Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil
title_full Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil
title_fullStr Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil
title_full_unstemmed Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil
title_sort Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil
author Candido, Isamabéli Barbosa
author_facet Candido, Isamabéli Barbosa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Maciel, Diógenes André Vieira
dc.contributor.author.fl_str_mv Candido, Isamabéli Barbosa
contributor_str_mv Maciel, Diógenes André Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Rapsódia. Teatro. Dramaturgia brasileira. Análise literária.
topic Rapsódia. Teatro. Dramaturgia brasileira. Análise literária.
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
description This study is focused on the analysis-interpretation of aspects related to new dramatic forms in contemporary Brazilian theater, in order to analyze the play Salmo 91 (Psalm 91, by Dib Carneiro Neto) as an adaptation process of the novel report Estação Carandiru (Carandiru Station, by Drauzio Varella) to the stage. On this reading, the dialogue between the adapted text and his adaptation reveals a new work that shouldn’t be understood as an ordinary copy but as a creative act of appropriation / (re-)creation of adapted materials. The adaptation announced such a process results in a dramaturgical form that can be read from the Jean-Pierre Sarrazac’s proposals around "rhapsody" in the theater – a concept that broadens our understanding of the drama paradigm, especially nowadays. These paths serve to the play’s analysis-interpretation in order that it realizes what hatching which Sarrazac calls as a "rhapsodisation" of contemporary drama - a patchwork of dramatic, epic and lyrical elements put together by techniques of juxtaposition, collage or hybridization. This dramaturgical form, in which the boundaries between mimesis and diegesis are tenuous, gives rise to this actor closer to a narrator that exposes the new drama paradigms as an immersive and imaginative process in relation to the audience.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-04-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-09-02T15:03:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Candido, Isamabéli Barbosa. Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil. 2013. 132 p. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2521
identifier_str_mv Candido, Isamabéli Barbosa. Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil. 2013. 132 p. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.
url http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -33720892889466387
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
600
dc.relation.department.fl_str_mv -3913650091454659684
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -1988061944270133392
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual da Paraíba
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI
dc.publisher.initials.fl_str_mv UEPB
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação - CEDUC
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual da Paraíba
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
instname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
instacron:UEPB
instname_str Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
instacron_str UEPB
institution UEPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/3/PDF+-+Isamab%C3%A9li+Barbosa+Candido.pdf.jpg
http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/2/PDF+-+Isamab%C3%A9li+Barbosa+Candido.pdf
http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/1/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 337b2f16f4f37617f5a7d9c88404e650
b3e517f73b12259692d4a318cc63130a
6052ae61e77222b2086e666b7ae213ce
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
repository.mail.fl_str_mv bc@uepb.edu.br||
_version_ 1797038546702303232