Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil
Ano de defesa: | 2013 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Estadual da Paraíba
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI
|
Departamento: |
Centro de Educação - CEDUC
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2521 |
Resumo: | This study is focused on the analysis-interpretation of aspects related to new dramatic forms in contemporary Brazilian theater, in order to analyze the play Salmo 91 (Psalm 91, by Dib Carneiro Neto) as an adaptation process of the novel report Estação Carandiru (Carandiru Station, by Drauzio Varella) to the stage. On this reading, the dialogue between the adapted text and his adaptation reveals a new work that shouldn’t be understood as an ordinary copy but as a creative act of appropriation / (re-)creation of adapted materials. The adaptation announced such a process results in a dramaturgical form that can be read from the Jean-Pierre Sarrazac’s proposals around "rhapsody" in the theater – a concept that broadens our understanding of the drama paradigm, especially nowadays. These paths serve to the play’s analysis-interpretation in order that it realizes what hatching which Sarrazac calls as a "rhapsodisation" of contemporary drama - a patchwork of dramatic, epic and lyrical elements put together by techniques of juxtaposition, collage or hybridization. This dramaturgical form, in which the boundaries between mimesis and diegesis are tenuous, gives rise to this actor closer to a narrator that exposes the new drama paradigms as an immersive and imaginative process in relation to the audience. |
id |
UEPB_6c517f0fd24989fa4a134e595a9d061f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/2521 |
network_acronym_str |
UEPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Maciel, Diógenes André VieiraCandido, Isamabéli Barbosa2016-09-02T15:03:20Z2013-04-22Candido, Isamabéli Barbosa. Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil. 2013. 132 p. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2521This study is focused on the analysis-interpretation of aspects related to new dramatic forms in contemporary Brazilian theater, in order to analyze the play Salmo 91 (Psalm 91, by Dib Carneiro Neto) as an adaptation process of the novel report Estação Carandiru (Carandiru Station, by Drauzio Varella) to the stage. On this reading, the dialogue between the adapted text and his adaptation reveals a new work that shouldn’t be understood as an ordinary copy but as a creative act of appropriation / (re-)creation of adapted materials. The adaptation announced such a process results in a dramaturgical form that can be read from the Jean-Pierre Sarrazac’s proposals around "rhapsody" in the theater – a concept that broadens our understanding of the drama paradigm, especially nowadays. These paths serve to the play’s analysis-interpretation in order that it realizes what hatching which Sarrazac calls as a "rhapsodisation" of contemporary drama - a patchwork of dramatic, epic and lyrical elements put together by techniques of juxtaposition, collage or hybridization. This dramaturgical form, in which the boundaries between mimesis and diegesis are tenuous, gives rise to this actor closer to a narrator that exposes the new drama paradigms as an immersive and imaginative process in relation to the audience.Trata-se de uma análise-interpretação de aspectos relativos às novas formas dramatúrgicas, em desenvolvimento no teatro brasileiro contemporâneo, mediante a leitura do texto Salmo 91, de Dib Carneiro Neto. Compara-se, neste percurso, a partir do processo adaptativo, o romance-reportagem Estação Carandiru, de Drauzio Varella e este texto dramatúrgico, tendo-se por objetivo debater criticamente o diálogo entre obra adaptante e obra adaptada, propondo revelar que a adaptação não deve ser entendida como uma cópia ordinária, mas como um processo de apropriação/recriação do material adaptado. Entende-se, assim, que mediante tal processo, o texto adaptado resulta em uma forma dramatúrgica que pode ser lida a partir das propostas de Jean-Pierre Sarrazac em torno da questão da “rapsódia” no teatro como um conceito que amplia o entendimento do paradigma do drama, notadamente na contemporaneidade. Para tanto, tais percursos nos servem para analisar e interpretar a peça Salmo 91, tendo em vista que se percebe nela a eclosão daquilo que Sarrazac (2000; 2012) chama de forma “rapsódica” do drama – ligada a procedimentos de escrita como “a montagem, a hibridização, a colagem, a coralidade” (SARRAZAC, 2012, p. 152), ou seja, uma forma mais livre, em que os limites entre mimese e diegese estão tênues –, na qual eclode o “ator-rapsodo”, tendo-se em vista que, agora, este ator, mais próximo de um narrador, expõe os novos paradigmas da forma dramática, para além do fechamento das teorias aristotelistas, trazendo a narração como um processo imaginativo e imersivo em relação à plateia, bastante recorrentes em termos de dramaturgia/teatro no Brasil dos últimos trinta anos.Submitted by Deise Lorena Araújo (deiselorena@uepb.edu.br) on 2016-08-19T18:05:16Z No. of bitstreams: 1 PDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf: 1218361 bytes, checksum: b3e517f73b12259692d4a318cc63130a (MD5)Approved for entry into archive by Irenilda Medeiros (nildamedeiros@uepb.edu.br) on 2016-09-02T15:03:20Z (GMT) No. of bitstreams: 1 PDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf: 1218361 bytes, checksum: b3e517f73b12259692d4a318cc63130a (MD5)Made available in DSpace on 2016-09-02T15:03:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf: 1218361 bytes, checksum: b3e517f73b12259692d4a318cc63130a (MD5) Previous issue date: 2013-04-22Universidade Estadual da Paraíbaapplication/pdfhttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/retrieve/5302/PDF%20-%20Isamab%c3%a9li%20Barbosa%20Candido.pdf.jpgporUniversidade Estadual da ParaíbaPrograma de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLIUEPBBrasilCentro de Educação - CEDUCRapsódia. Teatro. Dramaturgia brasileira. Análise literária.CIENCIAS SOCIAIS APLICADASSalmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-33720892889466387600600600-3913650091454659684-1988061944270133392info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPBinstname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)instacron:UEPBTHUMBNAILPDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf.jpgPDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdf.jpgimage/jpeg3619http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/3/PDF+-+Isamab%C3%A9li+Barbosa+Candido.pdf.jpg337b2f16f4f37617f5a7d9c88404e650MD53ORIGINALPDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdfPDF - Isamabéli Barbosa Candido.pdfapplication/pdf1218361http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/2/PDF+-+Isamab%C3%A9li+Barbosa+Candido.pdfb3e517f73b12259692d4a318cc63130aMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81960http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/1/license.txt6052ae61e77222b2086e666b7ae213ceMD51tede/25212016-09-03 01:04:54.08oai:tede.bc.uepb.edu.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/PUBhttp://tede.bc.uepb.edu.br/oai/requestbc@uepb.edu.br||opendoar:2016-09-03T04:04:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil |
title |
Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil |
spellingShingle |
Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil Candido, Isamabéli Barbosa Rapsódia. Teatro. Dramaturgia brasileira. Análise literária. CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
title_short |
Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil |
title_full |
Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil |
title_fullStr |
Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil |
title_full_unstemmed |
Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil |
title_sort |
Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil |
author |
Candido, Isamabéli Barbosa |
author_facet |
Candido, Isamabéli Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maciel, Diógenes André Vieira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Candido, Isamabéli Barbosa |
contributor_str_mv |
Maciel, Diógenes André Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rapsódia. Teatro. Dramaturgia brasileira. Análise literária. |
topic |
Rapsódia. Teatro. Dramaturgia brasileira. Análise literária. CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS |
description |
This study is focused on the analysis-interpretation of aspects related to new dramatic forms in contemporary Brazilian theater, in order to analyze the play Salmo 91 (Psalm 91, by Dib Carneiro Neto) as an adaptation process of the novel report Estação Carandiru (Carandiru Station, by Drauzio Varella) to the stage. On this reading, the dialogue between the adapted text and his adaptation reveals a new work that shouldn’t be understood as an ordinary copy but as a creative act of appropriation / (re-)creation of adapted materials. The adaptation announced such a process results in a dramaturgical form that can be read from the Jean-Pierre Sarrazac’s proposals around "rhapsody" in the theater – a concept that broadens our understanding of the drama paradigm, especially nowadays. These paths serve to the play’s analysis-interpretation in order that it realizes what hatching which Sarrazac calls as a "rhapsodisation" of contemporary drama - a patchwork of dramatic, epic and lyrical elements put together by techniques of juxtaposition, collage or hybridization. This dramaturgical form, in which the boundaries between mimesis and diegesis are tenuous, gives rise to this actor closer to a narrator that exposes the new drama paradigms as an immersive and imaginative process in relation to the audience. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-04-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-09-02T15:03:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Candido, Isamabéli Barbosa. Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil. 2013. 132 p. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2521 |
identifier_str_mv |
Candido, Isamabéli Barbosa. Salmo 91: formas narrativas, adaptação e dramaturgia contemporânea no Brasil. 2013. 132 p. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande. |
url |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2521 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-33720892889466387 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-3913650091454659684 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-1988061944270133392 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade - PPGLI |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEPB |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação - CEDUC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB instname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) instacron:UEPB |
instname_str |
Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
instacron_str |
UEPB |
institution |
UEPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/3/PDF+-+Isamab%C3%A9li+Barbosa+Candido.pdf.jpg http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/2/PDF+-+Isamab%C3%A9li+Barbosa+Candido.pdf http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/2521/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
337b2f16f4f37617f5a7d9c88404e650 b3e517f73b12259692d4a318cc63130a 6052ae61e77222b2086e666b7ae213ce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bc@uepb.edu.br|| |
_version_ |
1797038546702303232 |