Uma abordagem de ensino de números reais
Ano de defesa: | 2010 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Estadual da Paraíba
|
Programa de Pós-Graduação: |
Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática
|
Departamento: |
Ensino de Física
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1655 |
Resumo: | This research was the development of a didactic approach in its implementation and evaluation in a class of 3rd year of high school, the purpose of developing real numbers with the goal of enabling students to acquire knowledge on the sets of numbers, both formative and functional Recommended official documents for basic education, plus a teaching module, containing texts, educational activities, methodology and a proposal for evaluation. From the assumption that students have difficulties in articulating the different sets of numbers, both in relation to cognitive aspects such as the representational, this approach was developed following the model suggested by Ulrich Christiansen, who uses the line number as the context articulator, enriched with situations and problems of mathematical history, seeking to associate numbers to geometry and algebra. The results of the implementation of educational module was analyzed using the students' participation in the activities performed during the didactic analysis of data obtained from a pretest and a posttest on the cognitive domain and representational of the students, as well as by direct observations, indicating its suitability to the proposed objectives. |
id |
UEPB_d15a427d4c4017c5a22c5fd703929525 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1655 |
network_acronym_str |
UEPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Maciel, Aldo BezerraCPF:07258895434http://lattes.cnpq.br/0633421361154324Morais Filho, Daniel Cordeiro deCPF:39502783468http://lattes.cnpq.br/0266444096441721Rêgo, Rômulo Marinho doCPF:05962986415http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790643P0CPF:02650419458http://lattes.cnpq.br/5497258024077172Medeiros, Jozan2015-09-25T12:18:13Z2012-07-112010-12-23MEDEIROS, Jozan. AN APPROACH TO TEACHING THE REAL NUMBERS. 2010. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2010.http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1655This research was the development of a didactic approach in its implementation and evaluation in a class of 3rd year of high school, the purpose of developing real numbers with the goal of enabling students to acquire knowledge on the sets of numbers, both formative and functional Recommended official documents for basic education, plus a teaching module, containing texts, educational activities, methodology and a proposal for evaluation. From the assumption that students have difficulties in articulating the different sets of numbers, both in relation to cognitive aspects such as the representational, this approach was developed following the model suggested by Ulrich Christiansen, who uses the line number as the context articulator, enriched with situations and problems of mathematical history, seeking to associate numbers to geometry and algebra. The results of the implementation of educational module was analyzed using the students' participation in the activities performed during the didactic analysis of data obtained from a pretest and a posttest on the cognitive domain and representational of the students, as well as by direct observations, indicating its suitability to the proposed objectives.Esta pesquisa consistiu no desenvolvimento de uma abordagem didática, na sua aplicação e avaliação em uma turma do 3º ano do Ensino Médio, visando à construção dos números reais com o objetivo de possibilitar ao aluno apreender conhecimentos sobre os conjuntos numéricos, tanto formativos como funcionais recomendados pelos documentos oficiais para a educação básica, acrescida de um módulo de ensino, contendo textos, atividades didáticas, metodologia e uma proposta de avaliação. A partir da hipótese de que os alunos apresentam dificuldades em articular os diferentes conjuntos numéricos, tanto no que se refere aos aspectos cognitivos como aos representacionais, esta abordagem foi elaborada seguindo o modelo sugerido por Ulrich Christiansen, que utiliza a reta numérica como contexto articulador, enriquecida por situações problemas e da história da matemática, procurando associar números a geometria e à álgebra. Os resultados da aplicação do módulo didático foram analisados por meio da participação dos alunos nas atividades realizadas durante a intervenção didática, da análise dos dados obtidos a partir de um pré-teste e de um pós-teste sobre o domínio cognitivo e representacional dos alunos, bem como por observações diretas, indicando a sua adequação aos objetivos propostos.Made available in DSpace on 2015-09-25T12:18:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Jozan Medeiros.pdf: 1991947 bytes, checksum: d4c78939f632949bce7c05986e4635e1 (MD5) Previous issue date: 2010-12-23application/pdfhttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/retrieve/3644/Jozan%20Medeiros.pdf.jpgporUniversidade Estadual da ParaíbaMestrado Profissional em Ensino de Ciências e MatemáticaUEPBBREnsino de FísicaNúmeros reaisEnsino de matemáticaAprendizagemReal numbersTeaching MathLearningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma abordagem de ensino de números reaisAN APPROACH TO TEACHING THE REAL NUMBERSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPBinstname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)instacron:UEPBORIGINALJozan Medeiros.pdfapplication/pdf1991947http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1655/1/Jozan+Medeiros.pdfd4c78939f632949bce7c05986e4635e1MD51THUMBNAILJozan Medeiros.pdf.jpgJozan Medeiros.pdf.jpgimage/jpeg3841http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1655/2/Jozan+Medeiros.pdf.jpg0a95bae1d5d5fa05871e66da510a1701MD52tede/16552016-01-27 09:57:31.336oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1655Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/PUBhttp://tede.bc.uepb.edu.br/oai/requestbc@uepb.edu.br||opendoar:2016-01-27T12:57:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma abordagem de ensino de números reais |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
AN APPROACH TO TEACHING THE REAL NUMBERS |
title |
Uma abordagem de ensino de números reais |
spellingShingle |
Uma abordagem de ensino de números reais Medeiros, Jozan Números reais Ensino de matemática Aprendizagem Real numbers Teaching Math Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Uma abordagem de ensino de números reais |
title_full |
Uma abordagem de ensino de números reais |
title_fullStr |
Uma abordagem de ensino de números reais |
title_full_unstemmed |
Uma abordagem de ensino de números reais |
title_sort |
Uma abordagem de ensino de números reais |
author |
Medeiros, Jozan |
author_facet |
Medeiros, Jozan |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maciel, Aldo Bezerra |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:07258895434 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0633421361154324 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Morais Filho, Daniel Cordeiro de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:39502783468 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0266444096441721 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Rêgo, Rômulo Marinho do |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:05962986415 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790643P0 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:02650419458 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5497258024077172 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Jozan |
contributor_str_mv |
Maciel, Aldo Bezerra Morais Filho, Daniel Cordeiro de Rêgo, Rômulo Marinho do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Números reais Ensino de matemática Aprendizagem |
topic |
Números reais Ensino de matemática Aprendizagem Real numbers Teaching Math Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Real numbers Teaching Math Learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research was the development of a didactic approach in its implementation and evaluation in a class of 3rd year of high school, the purpose of developing real numbers with the goal of enabling students to acquire knowledge on the sets of numbers, both formative and functional Recommended official documents for basic education, plus a teaching module, containing texts, educational activities, methodology and a proposal for evaluation. From the assumption that students have difficulties in articulating the different sets of numbers, both in relation to cognitive aspects such as the representational, this approach was developed following the model suggested by Ulrich Christiansen, who uses the line number as the context articulator, enriched with situations and problems of mathematical history, seeking to associate numbers to geometry and algebra. The results of the implementation of educational module was analyzed using the students' participation in the activities performed during the didactic analysis of data obtained from a pretest and a posttest on the cognitive domain and representational of the students, as well as by direct observations, indicating its suitability to the proposed objectives. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-12-23 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-07-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-09-25T12:18:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MEDEIROS, Jozan. AN APPROACH TO TEACHING THE REAL NUMBERS. 2010. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1655 |
identifier_str_mv |
MEDEIROS, Jozan. AN APPROACH TO TEACHING THE REAL NUMBERS. 2010. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2010. |
url |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1655 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEPB |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB instname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) instacron:UEPB |
instname_str |
Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
instacron_str |
UEPB |
institution |
UEPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1655/1/Jozan+Medeiros.pdf http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1655/2/Jozan+Medeiros.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d4c78939f632949bce7c05986e4635e1 0a95bae1d5d5fa05871e66da510a1701 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bc@uepb.edu.br|| |
_version_ |
1797038539462934528 |