UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON
Ano de defesa: | 2016 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação Profissional em Ensino de Física
|
Departamento: |
Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2138 |
Resumo: | This work presents an alternative to the teaching of Physics for the first year of high school, with emphasis on the Dynamic teaching and using as a pedagogycal tool social networking WhatsApp. Was applied in a public school with classes in the series proposal, presents all development activities, theoretical and methodological discussion and mainly the results obtained, shows that it is possible to break away from the traditional teaching of kinematics and with excessive mathematical formalism traditional without, however, abandoning what is also important in this form of education and of the mathematical formalism necessary. The use of WhatsApp as a pedagogycal tool is an alternative proposal that caters to the emergence of new forms of communication, something that is quite present in school environments, but are not always used. The results of the application of the work show that in this sense can mitigate also the conflict generated by the excessive use of smartphones in the classroom and have a form of communication and Physical content sharing within and outside of the classroom. Also, features a class based on the proposal and intends to be an element of pedagogical support to physics teaching in classes from first year of high school. |
id |
UEPG_f78ed0ad995ade53eb672159c6fbbc71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.uepg.br:prefix/2138 |
network_acronym_str |
UEPG |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
repository_id_str |
|
spelling |
Camilo Junior, AlexandreCPF:08449668867http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785298U2Benvenho, Adriano Reinaldo ViçotoCPF:02051306907http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769997Y6Andrade, André Vitor Chaves deCPF:46652981904http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779269Z8CPF:80551971991http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4494233E5Lara, Heterson Luiz de2017-07-24T19:45:50Z2016-12-222017-07-24T19:45:50Z2016-09-30LARA, Heterson Luiz de. A PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTON. 2016. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016.http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2138This work presents an alternative to the teaching of Physics for the first year of high school, with emphasis on the Dynamic teaching and using as a pedagogycal tool social networking WhatsApp. Was applied in a public school with classes in the series proposal, presents all development activities, theoretical and methodological discussion and mainly the results obtained, shows that it is possible to break away from the traditional teaching of kinematics and with excessive mathematical formalism traditional without, however, abandoning what is also important in this form of education and of the mathematical formalism necessary. The use of WhatsApp as a pedagogycal tool is an alternative proposal that caters to the emergence of new forms of communication, something that is quite present in school environments, but are not always used. The results of the application of the work show that in this sense can mitigate also the conflict generated by the excessive use of smartphones in the classroom and have a form of communication and Physical content sharing within and outside of the classroom. Also, features a class based on the proposal and intends to be an element of pedagogical support to physics teaching in classes from first year of high school.Este trabalho apresenta uma alternativa para o ensino da disciplina de Física para o primeiro ano do Ensino Médio, com ênfase ao ensino da Dinâmica e utilizando como ferramenta pedagógica a rede social WhatsApp. Foi aplicado em uma escola pública com turmas da série proposta, apresenta todo o desenvolvimento das atividades, a discussão teórica e metodológica e, principalmente os resultados obtidos, mostra que é possível romper com o ensino tradicional de Cinemática e com o formalismo matemático tradicional sem, contudo, abandonar o que é também importante nesta forma de ensino e do formalismo matemático necessário. A utilização do WhatsApp como ferramenta pedagógica é uma proposta alternativa que atende ao surgimento das novas formas de comunicação, algo que está bastante presente nos ambientes escolares, porém nem sempre são aproveitadas. Os resultados da aplicação do trabalho mostram que neste sentido pode-se amenizar também o conflito gerado pela utilização excessiva de smartphones em sala de aula e, ainda, ter uma forma de comunicação e compartilhamento de conteúdo de Física dentro e fora de sala de aula. Também apresenta um roteiro de aulas com base na proposta e se propõe a ser um elemento de apoio pedagógico ao ensino de Física em turmas de primeiro ano do Ensino Médio.Made available in DSpace on 2017-07-24T19:45:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Heterson Luiz de Lara.pdf: 4325372 bytes, checksum: d579504081b71feb827fa104cf18ecaf (MD5) Previous issue date: 2016-09-30Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSAPrograma de Pós-Graduação Profissional em Ensino de FísicaUEPGBREnsino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação BásicaEnsino de Físicamídias sociaisaprendizagem significativadinâmicaNewton.Physics teachingsocial mediameaningful learningdynamicNewton.CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAUMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTONUMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTONA PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTONA PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTONinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPGinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGORIGINALHeterson Luiz de Lara.pdfapplication/pdf4325372http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/2138/1/Heterson%20Luiz%20de%20Lara.pdfd579504081b71feb827fa104cf18ecafMD51prefix/21382017-07-24 16:45:50.331oai:tede2.uepg.br:prefix/2138Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.uepg.br/jspui/PUBhttp://tede2.uepg.br/oai/requestbicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.bropendoar:2017-07-24T19:45:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
A PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTON A PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTON |
title |
UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON |
spellingShingle |
UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON Lara, Heterson Luiz de Ensino de Física mídias sociais aprendizagem significativa dinâmica Newton. Physics teaching social media meaningful learning dynamic Newton. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
title_short |
UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON |
title_full |
UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON |
title_fullStr |
UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON |
title_full_unstemmed |
UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON |
title_sort |
UMA PROPOSTA DE UTILIZAÇÃO DE MÍDIAS SOCIAIS NO ENSINO DE FÍSICA PARA AS TURMAS DE 1° ANO DO ENSINO MÉDIO, COM ÊNFASE À DINÂMICA DE NEWTON |
author |
Lara, Heterson Luiz de |
author_facet |
Lara, Heterson Luiz de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Camilo Junior, Alexandre |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:08449668867 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785298U2 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Benvenho, Adriano Reinaldo Viçoto |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:02051306907 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769997Y6 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Andrade, André Vitor Chaves de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:46652981904 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779269Z8 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:80551971991 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4494233E5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lara, Heterson Luiz de |
contributor_str_mv |
Camilo Junior, Alexandre Benvenho, Adriano Reinaldo Viçoto Andrade, André Vitor Chaves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física mídias sociais aprendizagem significativa dinâmica Newton. |
topic |
Ensino de Física mídias sociais aprendizagem significativa dinâmica Newton. Physics teaching social media meaningful learning dynamic Newton. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Physics teaching social media meaningful learning dynamic Newton. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
This work presents an alternative to the teaching of Physics for the first year of high school, with emphasis on the Dynamic teaching and using as a pedagogycal tool social networking WhatsApp. Was applied in a public school with classes in the series proposal, presents all development activities, theoretical and methodological discussion and mainly the results obtained, shows that it is possible to break away from the traditional teaching of kinematics and with excessive mathematical formalism traditional without, however, abandoning what is also important in this form of education and of the mathematical formalism necessary. The use of WhatsApp as a pedagogycal tool is an alternative proposal that caters to the emergence of new forms of communication, something that is quite present in school environments, but are not always used. The results of the application of the work show that in this sense can mitigate also the conflict generated by the excessive use of smartphones in the classroom and have a form of communication and Physical content sharing within and outside of the classroom. Also, features a class based on the proposal and intends to be an element of pedagogical support to physics teaching in classes from first year of high school. |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-12-22 2017-07-24T19:45:50Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-09-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-07-24T19:45:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LARA, Heterson Luiz de. A PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTON. 2016. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2138 |
identifier_str_mv |
LARA, Heterson Luiz de. A PROPOSAL FOR USE OF SOCIAL MEDIA IN TEACHING PHYSICS FOR THE CLASSES OF FIRST YEAR OF HIGH SCHOOL, WITH EMPHASIS ON THE DYNAMICS OF NEWTON. 2016. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grossa, 2016. |
url |
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/2138 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação Profissional em Ensino de Física |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEPG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Física; Formação de Professores de Física; Física na Educação Básica |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/2138/1/Heterson%20Luiz%20de%20Lara.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d579504081b71feb827fa104cf18ecaf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
bicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.br |
_version_ |
1797039581688758272 |