A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2017
Autor(a) principal: Alves, Daniele de Castro lattes
Orientador(a): Pereira, Vinícius Andrade lattes
Banca de defesa: Atem, Guilherme Nery lattes, Freitas, Ricardo Ferreira lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Comunicação
Departamento: Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9001
Resumo: This research presents a study about branded content in the contemporary world, seeking to understand the characteristics of this form of marketing communication that blurs the boundaries between information, advertising and entertainment to engage the audience with content and generate emotional bonds between brands and consumers. In order to understand the conditions that led to the development and diffusion of branded content, we accomplish a retrospective of media and technological transformations that contributed to the establishment of sensorial affections, new behaviors and consumption habits, promoting the rearticulation in the ways of using the different media. As a way to deepen the debate, we present academic concepts and visions of professionals about the theme, the importance of storytelling in the practices, as well as a survey of factors that contribute to visualize the emergence of branded content as a new language within the vast set of languages that serve the marketing communication. Through mapping practices in the Brazilian market, launched between 2015 and 2016, the material is analyzed for the extraction of the constituent elements of branded content as a language. From this result, a definition of branded content in the national context is proposed as a way to contribute with future studies on the subject in communication area
id UERJ_4c664adcab0044020d85b0adc033b4d9
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/9001
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str
spelling Pereira, Vinícius Andradehttp://lattes.cnpq.br/7228899036052007Atem, Guilherme Neryhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706959A6Freitas, Ricardo Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/4330637331534162http://lattes.cnpq.br/3773859293663399Alves, Daniele de Castro2021-01-05T19:49:58Z2018-03-072017-03-31ALVES, Daniele de Castro. A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica. 2017. 210 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9001This research presents a study about branded content in the contemporary world, seeking to understand the characteristics of this form of marketing communication that blurs the boundaries between information, advertising and entertainment to engage the audience with content and generate emotional bonds between brands and consumers. In order to understand the conditions that led to the development and diffusion of branded content, we accomplish a retrospective of media and technological transformations that contributed to the establishment of sensorial affections, new behaviors and consumption habits, promoting the rearticulation in the ways of using the different media. As a way to deepen the debate, we present academic concepts and visions of professionals about the theme, the importance of storytelling in the practices, as well as a survey of factors that contribute to visualize the emergence of branded content as a new language within the vast set of languages that serve the marketing communication. Through mapping practices in the Brazilian market, launched between 2015 and 2016, the material is analyzed for the extraction of the constituent elements of branded content as a language. From this result, a definition of branded content in the national context is proposed as a way to contribute with future studies on the subject in communication areaEsta pesquisa apresenta um estudo sobre o branded content na contemporaneidade, buscando compreender características desta forma de comunicação mercadológica que borra as fronteiras entre informação, publicidade e entretenimento para engajar a audiência com o conteúdo e gerar vínculos emocionais entre as marcas e os consumidores. Para apreender as condições que propiciaram o desenvolvimento e a difusão do branded content, é realizado um retrospecto das transformações midiáticas e tecnológicas que contribuíram para instaurar afetações sensórias, novos comportamentos e hábitos de consumo, rearticulando os modos de usar os diferentes meios. Como modo de aprofundar o debate, são apresentadas conceituações acadêmicas e visões de profissionais sobre o tema, a importância do storytelling nas práticas, além de um levantamento de fatores que contribuem para visualizar a emergência do branded content como uma nova linguagem dentro de um vasto conjunto de linguagens que servem a comunicação mercadológica. Por meio de um mapeamento de práticas no mercado brasileiro, lançadas entre 2015 e 2016, é efetuada a análise do material para a extração dos elementos constitutivos do branded content como linguagem. A partir deste resultado, é proposta uma definição de branded content no contexto nacional como forma de contribuir com estudos futuros sobre o tema na área de comunicaçãoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:49:58Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Daniele de Castro Alves.pdf: 6015471 bytes, checksum: 8c91a76437fd470f52f6cdfc769e9498 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:49:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Daniele de Castro Alves.pdf: 6015471 bytes, checksum: 8c91a76437fd470f52f6cdfc769e9498 (MD5) Previous issue date: 2017-03-31application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialAdvertisingEntertainment as a languageStorytellingConsumer relationshipEntretenimento como linguagemStorytellingRelação com o consumidorComunicação SocialBranded contentPublicidadeCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDAA linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológicaThe language of branded content in the dynamics of marketing communicationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Daniele de Castro Alves.pdfapplication/pdf6015471http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9001/1/Dissert_Daniele+de+Castro+Alves.pdf8c91a76437fd470f52f6cdfc769e9498MD511/90012024-02-26 16:49:13.196oai:www.bdtd.uerj.br:1/9001Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The language of branded content in the dynamics of marketing communication
title A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica
spellingShingle A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica
Alves, Daniele de Castro
Advertising
Entertainment as a language
Storytelling
Consumer relationship
Entretenimento como linguagem
Storytelling
Relação com o consumidor
Comunicação Social
Branded content
Publicidade
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDA
title_short A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica
title_full A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica
title_fullStr A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica
title_full_unstemmed A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica
title_sort A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica
author Alves, Daniele de Castro
author_facet Alves, Daniele de Castro
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Vinícius Andrade
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7228899036052007
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Atem, Guilherme Nery
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706959A6
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Freitas, Ricardo Ferreira
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4330637331534162
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3773859293663399
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Daniele de Castro
contributor_str_mv Pereira, Vinícius Andrade
Atem, Guilherme Nery
Freitas, Ricardo Ferreira
dc.subject.eng.fl_str_mv Advertising
Entertainment as a language
Storytelling
Consumer relationship
topic Advertising
Entertainment as a language
Storytelling
Consumer relationship
Entretenimento como linguagem
Storytelling
Relação com o consumidor
Comunicação Social
Branded content
Publicidade
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDA
dc.subject.por.fl_str_mv Entretenimento como linguagem
Storytelling
Relação com o consumidor
Comunicação Social
Branded content
Publicidade
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDA
description This research presents a study about branded content in the contemporary world, seeking to understand the characteristics of this form of marketing communication that blurs the boundaries between information, advertising and entertainment to engage the audience with content and generate emotional bonds between brands and consumers. In order to understand the conditions that led to the development and diffusion of branded content, we accomplish a retrospective of media and technological transformations that contributed to the establishment of sensorial affections, new behaviors and consumption habits, promoting the rearticulation in the ways of using the different media. As a way to deepen the debate, we present academic concepts and visions of professionals about the theme, the importance of storytelling in the practices, as well as a survey of factors that contribute to visualize the emergence of branded content as a new language within the vast set of languages that serve the marketing communication. Through mapping practices in the Brazilian market, launched between 2015 and 2016, the material is analyzed for the extraction of the constituent elements of branded content as a language. From this result, a definition of branded content in the national context is proposed as a way to contribute with future studies on the subject in communication area
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-03-31
dc.date.available.fl_str_mv 2018-03-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:49:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ALVES, Daniele de Castro. A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica. 2017. 210 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9001
identifier_str_mv ALVES, Daniele de Castro. A linguagem do branded content nas dinâmicas de comunicação mercadológica. 2017. 210 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/9001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/9001/1/Dissert_Daniele+de+Castro+Alves.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8c91a76437fd470f52f6cdfc769e9498
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352141829996544