O currículo na formação de professores em questões de gênero

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2012
Autor(a) principal: Castro, Maria Cecilia Sousa de lattes
Orientador(a): Leite, Miriam Soares lattes
Banca de defesa: Macedo, Elizabeth Fernandes de lattes, Anhorn, Carmen Teresa Gabriel lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Educação
Departamento: Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10579
Resumo: This thesis belongs to the curriculum epistemological field and aims at analyzing the context of production of syllabuses for the Extension Course in Sexual Diversity and Gender Identities, considering the curriculum as a space-time that serves as a frontier and enunciates different meanings, which enables the creation and recreation of these meanings ascribed to its preparation and implementation. The present work is developed in order to discuss three issues-problems: (A) which senses of sex, gender, identity and difference are proposed in the syllabuses in question? (B) How these meanings are proposed in the documents that guide the course? (c) What conceptions of curriculum are expressed in the analyzed documents and interviews? In order to discuss these issues, this thesis presents several theoretical interactions, which are mainly based on the studies of Elizabeth Macedo, Guacira Louro, Judith Butler, and Stuart Hall. In addition to document analysis, considering the different syllabuses of the course, interviews were undertaken with individuals involved in the construction of the studied curriculum. The study has circumstantially concluded that the syllabuses hybridizes speeches that are linked to the biologization of bodies, to the identity claims of the social movements, and to the theoretical perspectives that address post-structuralism.
id UERJ_57683faa9eb4c6441cb357711c8abdf3
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10579
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str
spelling Leite, Miriam Soareshttp://lattes.cnpq.br/1052055090612886Macedo, Elizabeth Fernandes dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707540E1&dataRevisao=nullAnhorn, Carmen Teresa Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/1694025822300848http://lattes.cnpq.br/5713299260601238Castro, Maria Cecilia Sousa de2021-01-05T21:54:00Z2013-07-012012-08-30http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10579This thesis belongs to the curriculum epistemological field and aims at analyzing the context of production of syllabuses for the Extension Course in Sexual Diversity and Gender Identities, considering the curriculum as a space-time that serves as a frontier and enunciates different meanings, which enables the creation and recreation of these meanings ascribed to its preparation and implementation. The present work is developed in order to discuss three issues-problems: (A) which senses of sex, gender, identity and difference are proposed in the syllabuses in question? (B) How these meanings are proposed in the documents that guide the course? (c) What conceptions of curriculum are expressed in the analyzed documents and interviews? In order to discuss these issues, this thesis presents several theoretical interactions, which are mainly based on the studies of Elizabeth Macedo, Guacira Louro, Judith Butler, and Stuart Hall. In addition to document analysis, considering the different syllabuses of the course, interviews were undertaken with individuals involved in the construction of the studied curriculum. The study has circumstantially concluded that the syllabuses hybridizes speeches that are linked to the biologization of bodies, to the identity claims of the social movements, and to the theoretical perspectives that address post-structuralism.Esta dissertação está inserida no campo epistemológico do currículo e tem por objetivo analisar o contexto de produção dos documentos curriculares do Curso de Extensão em Diversidade Sexual e Identidades de Gênero, considerando o currículo como espaço-tempo de fronteira e enunciação que possibilita a criação e recriação dos diferentes sentidos fixados nos seus textos. O trabalho é desenvolvido visando a discussão de três questões-problema: (a) quais sentidos de sexo, gênero, identidade e diferença são propostos nos documentos curriculares em questão? (b) de que modo esses sentidos são afirmados nos documentos que orientam o curso? (c) quais concepções de currículo estão expressas nos documentos e entrevistas em análise? Para isso, apresenta interações teóricas, principalmente, com os estudos de Elizabeth Macedo, Guacira Louro, Judith Butler e Stuart Hall. Além de análise documental, considerando os diferentes documentos curriculares do curso, foram realizadas entrevistas com sujeitos envolvidos na construção desse currículo. Entre outros aspectos, concluiu, contingencialmente, que o documento hibridizou discursos enunciados vinculados à biologilização dos corpos, as reivindicações identitárias dos movimentos sociais e às perspectivas teóricas que discutem o pós-estruturalismoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:54:00Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Maria Cecilia Sousa de Castro.pdf: 1119414 bytes, checksum: c31aed33242270b1ec2ae727139c681a (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:54:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Maria Cecilia Sousa de Castro.pdf: 1119414 bytes, checksum: c31aed33242270b1ec2ae727139c681a (MD5) Previous issue date: 2012-08-30Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoCurricullumGenderSexualitydentityDifferenceHeteronormativityCurrículoGêneroSexualidadeIdentidadeDiferençaHeteronormatividadeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOO currículo na formação de professores em questões de gêneroThe curricullum in the teacher's formation in questions genderinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Maria Cecilia Sousa de Castro.pdfapplication/pdf1119414http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10579/1/Dissert_Maria+Cecilia+Sousa+de+Castro.pdfc31aed33242270b1ec2ae727139c681aMD511/105792024-02-27 12:43:33.508oai:www.bdtd.uerj.br:1/10579Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O currículo na formação de professores em questões de gênero
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The curricullum in the teacher's formation in questions gender
title O currículo na formação de professores em questões de gênero
spellingShingle O currículo na formação de professores em questões de gênero
Castro, Maria Cecilia Sousa de
Curricullum
Gender
Sexuality
dentity
Difference
Heteronormativity
Currículo
Gênero
Sexualidade
Identidade
Diferença
Heteronormatividade
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short O currículo na formação de professores em questões de gênero
title_full O currículo na formação de professores em questões de gênero
title_fullStr O currículo na formação de professores em questões de gênero
title_full_unstemmed O currículo na formação de professores em questões de gênero
title_sort O currículo na formação de professores em questões de gênero
author Castro, Maria Cecilia Sousa de
author_facet Castro, Maria Cecilia Sousa de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Leite, Miriam Soares
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1052055090612886
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Macedo, Elizabeth Fernandes de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707540E1&dataRevisao=null
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Anhorn, Carmen Teresa Gabriel
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1694025822300848
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5713299260601238
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Maria Cecilia Sousa de
contributor_str_mv Leite, Miriam Soares
Macedo, Elizabeth Fernandes de
Anhorn, Carmen Teresa Gabriel
dc.subject.eng.fl_str_mv Curricullum
Gender
Sexuality
dentity
Difference
Heteronormativity
topic Curricullum
Gender
Sexuality
dentity
Difference
Heteronormativity
Currículo
Gênero
Sexualidade
Identidade
Diferença
Heteronormatividade
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Gênero
Sexualidade
Identidade
Diferença
Heteronormatividade
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This thesis belongs to the curriculum epistemological field and aims at analyzing the context of production of syllabuses for the Extension Course in Sexual Diversity and Gender Identities, considering the curriculum as a space-time that serves as a frontier and enunciates different meanings, which enables the creation and recreation of these meanings ascribed to its preparation and implementation. The present work is developed in order to discuss three issues-problems: (A) which senses of sex, gender, identity and difference are proposed in the syllabuses in question? (B) How these meanings are proposed in the documents that guide the course? (c) What conceptions of curriculum are expressed in the analyzed documents and interviews? In order to discuss these issues, this thesis presents several theoretical interactions, which are mainly based on the studies of Elizabeth Macedo, Guacira Louro, Judith Butler, and Stuart Hall. In addition to document analysis, considering the different syllabuses of the course, interviews were undertaken with individuals involved in the construction of the studied curriculum. The study has circumstantially concluded that the syllabuses hybridizes speeches that are linked to the biologization of bodies, to the identity claims of the social movements, and to the theoretical perspectives that address post-structuralism.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-08-30
dc.date.available.fl_str_mv 2013-07-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:54:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10579
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10579
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10579/1/Dissert_Maria+Cecilia+Sousa+de+Castro.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv c31aed33242270b1ec2ae727139c681a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352152939659264