Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as)
Ano de defesa: | 2011 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Educação
|
Departamento: |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10556 |
Resumo: | This paper was intended to make a historical survey of Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro - ISERJ - from the political and pedagogical standpoint and also bring practical concepts and actions of teachers continuing education. Within this proposal, the research addresses issues concerning New Information and Communication Technologies as a complementary possibility to the teachers continuing education in Colégio de Aplicação - CAP-ISERJ. The study was conducted using the methodology of action research because it is believed that this type of research favors the discussion and the production of knowledge among all involved - the researcher and participants. This research provides a deep relationship between actions and resolutions of problems within a collective, cooperative and participatory scope. (Thiollent, 1997). The survey was conducted in the campus where the researcher works, which favored the dialogue among the actors involved. Thus, it was proposed at the end of the work, the creation of a virtual learning environment, Campus Online, based on proposals of Online Education (SANTOS, 2006) that differs from the traditional distance education. The implementation of Campus Online involves many political, financial and educational issues but it is motivated by the desire and the need for teaching practice transformation. |
id |
UERJ_5beb844b9c5cc9578de33701051a54ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10556 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Grinspun, Mírian Paura Sabrosa Zippinhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B115325Santos, Sonia Regina Mendes doshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1Neves, Antonio Mauricio Castanheira dashttp://lattes.cnpq.br/1373547064182292http://lattes.cnpq.br/1363568984687240Macedo, Juliana Gomes de2021-01-05T21:53:32Z2013-06-042011-08-29MACEDO, Juliana Gomes de. Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as). 2011. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10556This paper was intended to make a historical survey of Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro - ISERJ - from the political and pedagogical standpoint and also bring practical concepts and actions of teachers continuing education. Within this proposal, the research addresses issues concerning New Information and Communication Technologies as a complementary possibility to the teachers continuing education in Colégio de Aplicação - CAP-ISERJ. The study was conducted using the methodology of action research because it is believed that this type of research favors the discussion and the production of knowledge among all involved - the researcher and participants. This research provides a deep relationship between actions and resolutions of problems within a collective, cooperative and participatory scope. (Thiollent, 1997). The survey was conducted in the campus where the researcher works, which favored the dialogue among the actors involved. Thus, it was proposed at the end of the work, the creation of a virtual learning environment, Campus Online, based on proposals of Online Education (SANTOS, 2006) that differs from the traditional distance education. The implementation of Campus Online involves many political, financial and educational issues but it is motivated by the desire and the need for teaching practice transformation.O presente trabalho buscou fazer um levantamento histórico do Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro ISERJ sob o enfoque político-pedagógico além de trazer conceitos e ações práticas de formação continuada dos(as) professores(as). Dentro dessa proposta, a pesquisa aborda questões relativas as Novas Tecnologias de Informação e Comunicação como uma possibilidade complementar de formação continuada dos(as) professores(as) no Colégio de Aplicação CAP-ISERJ. O estudo foi realizado a partir da metodologia de pesquisa-ação pois acredita-se que este tipo de pesquisa favorece as discussões e a produção de conhecimentos entre todos os envolvidos pesquisador(a) e participantes. Essa pesquisa propicia uma relação profunda entre as ações e as resoluções de problemas num âmbito coletivo, cooperativo e participativo (THIOLLENT, 1997). A pesquisa foi realizada dentro do campus de trabalho da pesquisadora o que favoreceu a interlocução dos atores envolvidos permitindo o retorno ao meio pesquisado, não se limitando ao meio acadêmico. Desta forma, foi proposto ao final do trabalho, a criação de um ambiente virtual de aprendizagem, o Campus Online, baseado nas propostas do Ensino Online (SANTOS, 2006) que difere da tradicional Educação a Distância. A implementação do Campus Online implica em várias questões políticas, financeiras e pedagógicas contudo é motivada pelo desejo e necessidade de transformação das práticas pedagógicas.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:53:32Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Juliana G_Macedo.pdf: 2184822 bytes, checksum: e00b886f005ff9b906db457d7b4b14f9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:53:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Juliana G_Macedo.pdf: 2184822 bytes, checksum: e00b886f005ff9b906db457d7b4b14f9 (MD5) Previous issue date: 2011-08-29application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoContinuing educationVirtual learning environmentInformation and communication technologiesTeacher-ResearcherFormação continuadaAmbiente virtual de aprendizagemTecnologias de informação e comunicaçãoProfessor-pesquisadorProfessores FormaçãoInstituto Superior de Educação do Rio de Janeiro HistóriaRealidade virtual na educaçãoEnsino a distânciaTecnologia educacionalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOInstituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as)Instituto fanal cuja história : tradition, technology and innovation in the continuing education of teachersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Juliana G_Macedo.pdfapplication/pdf2184822http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10556/1/Dissert_Juliana+G_Macedo.pdfe00b886f005ff9b906db457d7b4b14f9MD511/105562024-02-27 12:43:30.535oai:www.bdtd.uerj.br:1/10556Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Instituto fanal cuja história : tradition, technology and innovation in the continuing education of teachers |
title |
Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as) |
spellingShingle |
Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as) Macedo, Juliana Gomes de Continuing education Virtual learning environment Information and communication technologies Teacher-Researcher Formação continuada Ambiente virtual de aprendizagem Tecnologias de informação e comunicação Professor-pesquisador Professores Formação Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro História Realidade virtual na educação Ensino a distância Tecnologia educacional CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as) |
title_full |
Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as) |
title_fullStr |
Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as) |
title_full_unstemmed |
Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as) |
title_sort |
Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as) |
author |
Macedo, Juliana Gomes de |
author_facet |
Macedo, Juliana Gomes de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Grinspun, Mírian Paura Sabrosa Zippin |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B115325 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Santos, Sonia Regina Mendes dos |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798607Z1 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Neves, Antonio Mauricio Castanheira das |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1373547064182292 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1363568984687240 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Juliana Gomes de |
contributor_str_mv |
Grinspun, Mírian Paura Sabrosa Zippin Santos, Sonia Regina Mendes dos Neves, Antonio Mauricio Castanheira das |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Continuing education Virtual learning environment Information and communication technologies Teacher-Researcher |
topic |
Continuing education Virtual learning environment Information and communication technologies Teacher-Researcher Formação continuada Ambiente virtual de aprendizagem Tecnologias de informação e comunicação Professor-pesquisador Professores Formação Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro História Realidade virtual na educação Ensino a distância Tecnologia educacional CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada Ambiente virtual de aprendizagem Tecnologias de informação e comunicação Professor-pesquisador Professores Formação Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro História Realidade virtual na educação Ensino a distância Tecnologia educacional |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper was intended to make a historical survey of Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro - ISERJ - from the political and pedagogical standpoint and also bring practical concepts and actions of teachers continuing education. Within this proposal, the research addresses issues concerning New Information and Communication Technologies as a complementary possibility to the teachers continuing education in Colégio de Aplicação - CAP-ISERJ. The study was conducted using the methodology of action research because it is believed that this type of research favors the discussion and the production of knowledge among all involved - the researcher and participants. This research provides a deep relationship between actions and resolutions of problems within a collective, cooperative and participatory scope. (Thiollent, 1997). The survey was conducted in the campus where the researcher works, which favored the dialogue among the actors involved. Thus, it was proposed at the end of the work, the creation of a virtual learning environment, Campus Online, based on proposals of Online Education (SANTOS, 2006) that differs from the traditional distance education. The implementation of Campus Online involves many political, financial and educational issues but it is motivated by the desire and the need for teaching practice transformation. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-08-29 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-06-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:53:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MACEDO, Juliana Gomes de. Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as). 2011. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10556 |
identifier_str_mv |
MACEDO, Juliana Gomes de. Instituto fanal cuja história : tradição, tecnologia e inovação na formação continuada de professores(as). 2011. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10556 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10556/1/Dissert_Juliana+G_Macedo.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e00b886f005ff9b906db457d7b4b14f9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352152861016064 |