Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca
Ano de defesa: | 2018 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Outros Autores: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , , |
Tipo de documento: | Tese |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Geografia
|
Departamento: |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Geografia
|
País: |
Brasil
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/16861 |
Resumo: | In the present dissertation we have analyzed key features of the popularly perceived identity of the city of Rio de Janeiro as related to outdoors and adventure sports (outdoor sports). Such features have been selectively stressed by media outlets over the period from 2007 to 2016, especially during the years when Rio hosted the Pan American and the Olympic games. We have selected and analyzed all journalistic and advertisement pieces published by O Globo (a leading Brazilian Newspaper) in 2007 and 2016 in order to identify the lexical items that guide the narrative about Rio’s vocation for the practice of sports. The results from the analysis suggest that, although Rio’s image is not detached from the material reality of its physical features, its image is the result of a concerted effort by city marketers to create a specifically favorable identity of the city, as in a huge outdoor advertising. |
id |
UERJ_a68c74192def08156037049f8cd27701 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/16861 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Jesus, Gilmar Mascarenhas dehttp://lattes.cnpq.br/1720545300462805Fernandes, Ulisses da SilvaMelo, Victor Andrade deOliveira, Leandro Dias deFerreira, Fernando da Costahttp://lattes.cnpq.br/3309599354744597Machado, Elisabeth Rivandaelisabethrivanda@gmail.com2021-11-05T03:36:58Z2018-11-27MACHADO, Elisabeth Rivanda. Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca. 2018. 332 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/16861In the present dissertation we have analyzed key features of the popularly perceived identity of the city of Rio de Janeiro as related to outdoors and adventure sports (outdoor sports). Such features have been selectively stressed by media outlets over the period from 2007 to 2016, especially during the years when Rio hosted the Pan American and the Olympic games. We have selected and analyzed all journalistic and advertisement pieces published by O Globo (a leading Brazilian Newspaper) in 2007 and 2016 in order to identify the lexical items that guide the narrative about Rio’s vocation for the practice of sports. The results from the analysis suggest that, although Rio’s image is not detached from the material reality of its physical features, its image is the result of a concerted effort by city marketers to create a specifically favorable identity of the city, as in a huge outdoor advertising.No presente trabalho investigamos aspectos do investimento narrativo na construção da identidade carioca relacionada aos esportes ao ar livre e na natureza (outdoor sports), estrategicamente reforçados pela representação midiática da cidade do Rio de Janeiro no contexto dos megaeventos esportivos de 2007 e 2016. Para tanto, selecionamos e analisamos os conteúdos jornalísticos e propagandísticos do Jornal O Globo dos anos supracitados para identificar os itens léxicos que orientam a narrativa que promove, nos âmbitos local e global, a ideia de “vocação esportiva” da cidade. Esta análise sugere que, ainda que não esteja desconectada da materialidade das suas características físicas, a imagem projetada do Rio de Janeiro é o produto de uma estratégia de construção de narrativas que reforçam aspectos específicos da cidade com o objetivo claro de fomentar o seu consumo, como num imenso anúncio de outdoor.Submitted by Fernanda Maria CTC/C (fernandalobo@uerj.br) on 2021-11-05T03:36:58Z No. of bitstreams: 1 Tese - Elisabeth Rivanda Machado - 2018 - Completa.pdf: 10290317 bytes, checksum: cc6476349cbb699a36aa76ffc9dd4f40 (MD5)Made available in DSpace on 2021-11-05T03:36:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese - Elisabeth Rivanda Machado - 2018 - Completa.pdf: 10290317 bytes, checksum: cc6476349cbb699a36aa76ffc9dd4f40 (MD5) Previous issue date: 2018-11-27application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em GeografiaUERJBrasilCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de GeografiaNatureSportsLandscapeCity marketingNaturezaEsportesPaisagem.Geografia humana – Identidade cultural – Rio de Janeiro (RJ)Mídia impressa – Jornal O GloboComunicação de massa e esportes – Rio de Janeiro (RJ)Esportes e turismo – Rio de Janeiro (RJ)Marketing de exportação – Rio de Janeiro (RJ)CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA HUMANACidade outdoor: esportes e natureza no city marketing cariocaOutdoor city: sports and nature in the city marketing of Rio de Janeiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese - Elisabeth Rivanda Machado - 2018 - Completa.pdfTese - Elisabeth Rivanda Machado - 2018 - Completa.pdfapplication/pdf10290317http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/16861/2/Tese+-+Elisabeth+Rivanda+Machado+-+2018+-+Completa.pdfcc6476349cbb699a36aa76ffc9dd4f40MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82123http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/16861/1/license.txte5502652da718045d7fcd832b79fca29MD511/168612024-02-27 15:47:18.184oai:www.bdtd.uerj.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:47:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Outdoor city: sports and nature in the city marketing of Rio de Janeiro |
title |
Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca |
spellingShingle |
Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca Machado, Elisabeth Rivanda Nature Sports Landscape City marketing Natureza Esportes Paisagem. Geografia humana – Identidade cultural – Rio de Janeiro (RJ) Mídia impressa – Jornal O Globo Comunicação de massa e esportes – Rio de Janeiro (RJ) Esportes e turismo – Rio de Janeiro (RJ) Marketing de exportação – Rio de Janeiro (RJ) CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA HUMANA |
title_short |
Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca |
title_full |
Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca |
title_fullStr |
Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca |
title_full_unstemmed |
Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca |
title_sort |
Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca |
author |
Machado, Elisabeth Rivanda |
author_facet |
Machado, Elisabeth Rivanda elisabethrivanda@gmail.com |
author_role |
author |
author2 |
elisabethrivanda@gmail.com |
author2_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Jesus, Gilmar Mascarenhas de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1720545300462805 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Fernandes, Ulisses da Silva |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Melo, Victor Andrade de |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Oliveira, Leandro Dias de |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Ferreira, Fernando da Costa |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3309599354744597 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Elisabeth Rivanda elisabethrivanda@gmail.com |
contributor_str_mv |
Jesus, Gilmar Mascarenhas de Fernandes, Ulisses da Silva Melo, Victor Andrade de Oliveira, Leandro Dias de Ferreira, Fernando da Costa |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Nature Sports Landscape City marketing |
topic |
Nature Sports Landscape City marketing Natureza Esportes Paisagem. Geografia humana – Identidade cultural – Rio de Janeiro (RJ) Mídia impressa – Jornal O Globo Comunicação de massa e esportes – Rio de Janeiro (RJ) Esportes e turismo – Rio de Janeiro (RJ) Marketing de exportação – Rio de Janeiro (RJ) CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA HUMANA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Natureza Esportes Paisagem. Geografia humana – Identidade cultural – Rio de Janeiro (RJ) Mídia impressa – Jornal O Globo Comunicação de massa e esportes – Rio de Janeiro (RJ) Esportes e turismo – Rio de Janeiro (RJ) Marketing de exportação – Rio de Janeiro (RJ) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA HUMANA |
description |
In the present dissertation we have analyzed key features of the popularly perceived identity of the city of Rio de Janeiro as related to outdoors and adventure sports (outdoor sports). Such features have been selectively stressed by media outlets over the period from 2007 to 2016, especially during the years when Rio hosted the Pan American and the Olympic games. We have selected and analyzed all journalistic and advertisement pieces published by O Globo (a leading Brazilian Newspaper) in 2007 and 2016 in order to identify the lexical items that guide the narrative about Rio’s vocation for the practice of sports. The results from the analysis suggest that, although Rio’s image is not detached from the material reality of its physical features, its image is the result of a concerted effort by city marketers to create a specifically favorable identity of the city, as in a huge outdoor advertising. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-11-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-11-05T03:36:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MACHADO, Elisabeth Rivanda. Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca. 2018. 332 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/16861 |
identifier_str_mv |
MACHADO, Elisabeth Rivanda. Cidade outdoor: esportes e natureza no city marketing carioca. 2018. 332 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/16861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Geografia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Geografia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/16861/2/Tese+-+Elisabeth+Rivanda+Machado+-+2018+-+Completa.pdf http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/16861/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc6476349cbb699a36aa76ffc9dd4f40 e5502652da718045d7fcd832b79fca29 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352201330393088 |