Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva
Ano de defesa: | 2013 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | , , , |
Tipo de documento: | Tese |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro
|
Programa de Pós-Graduação: |
Programa de Pós-Graduação em Letras
|
Departamento: |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Palavras-chave em Inglês: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6094 |
Resumo: | This study proposes the critical review of the teaching approach of description in High School textbooks of Portuguese Language, recommended by the National Textbooks Program (PNLD-2012). The theoretical foundation that supports this study is the notion of textual sequences proposed by the linguist Jean-Michel Adam. The study is justified because it is known that the genres are the focus of the teaching through the text. According to the National Curriculum Parameters (PCN), it is of fundamental importance to study textual sequences that structure those genres and, in particular, the descriptiveone, because, besides being part of different genres, it plays a key role in the text, being an argumentative strategy and an essential element in the construction of the meaning of the text. Therefore, this study aims to contribute to a field little investigated, the teaching of description in High School textbooks, presenting proposals of exercises on the teaching of the descriptive sequence to the textbooks analysed in the corpus and also proposing activities to compose a High School textbook, thus advancing in the reflection of a pedagogical practice that would help the students in the development of a greater competence in reading and writing |
id |
UERJ_a7fac314215501788df11bb9a9fa8a35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/6094 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Abreu, Maria Teresa Tedesco Vilardohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C886930Henriques, Claudio Cezarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878982Valente, André Crimhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878649Gerhardt, Ana Flavia Lopes Magelahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768384P6Gomes, Regina Souzahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777203U1http://lattes.cnpq.br/8229596361120253Loureiro, Marina Alves2021-01-05T14:51:12Z2014-03-182013-03-27LOUREIRO, Marina Alves. Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva. 2013. 288 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6094This study proposes the critical review of the teaching approach of description in High School textbooks of Portuguese Language, recommended by the National Textbooks Program (PNLD-2012). The theoretical foundation that supports this study is the notion of textual sequences proposed by the linguist Jean-Michel Adam. The study is justified because it is known that the genres are the focus of the teaching through the text. According to the National Curriculum Parameters (PCN), it is of fundamental importance to study textual sequences that structure those genres and, in particular, the descriptiveone, because, besides being part of different genres, it plays a key role in the text, being an argumentative strategy and an essential element in the construction of the meaning of the text. Therefore, this study aims to contribute to a field little investigated, the teaching of description in High School textbooks, presenting proposals of exercises on the teaching of the descriptive sequence to the textbooks analysed in the corpus and also proposing activities to compose a High School textbook, thus advancing in the reflection of a pedagogical practice that would help the students in the development of a greater competence in reading and writingEste trabalho propõe a revisão crítica da abordagem do ensino da descrição nos livros didáticos de Língua Portuguesa indicados para o Ensino Médio, aprovados pelo Programa Nacional de Livro Didático (PNLD-2012). A fundamentação teórica que respalda este estudo é a teoria das sequências textuais do linguista Jean-Michel Adam. O estudo se justifica, pois, sabe-se que os gêneros textuais são o foco do ensino do texto. Segundo os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), é de fundamental importância estudar as sequências textuais que estruturam esses gêneros e, em especial, a descritiva, pois ela, além de estar presente em vários gêneros, exerce um papel fundamental no texto, sendo uma estratégia de argumentatividade e um elemento essencial na construção do sentido do texto. Sendo assim, este trabalho pretende contribuir para um campo pouco investigado, o ensino da descrição em livros didáticos de Ensino Médio, apresentando propostas de exercícios sobre o ensino da sequência descritiva para alguns livros analisados no corpus e sugerindo atividades para um livro de Ensino Médio, avançando, assim, na reflexão de uma prática pedagógica que propicie uma maior competência de leitura e escrita aos discentesSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T14:51:12Z No. of bitstreams: 3 Marina Alves Loureiro_tese f 1_99.pdf: 3106860 bytes, checksum: dbae20c36d03b848239ab4be302f4f4e (MD5) Marina Alves Loureiro_tese f 100_199.pdf: 4262639 bytes, checksum: 65af70bef66e8c710a0c328b6d49351a (MD5) Marina Alves Loureiro_tese f 200_287.pdf: 9189308 bytes, checksum: fd298a9268baa3a170c356024c36dc49 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T14:51:12Z (GMT). No. of bitstreams: 3 Marina Alves Loureiro_tese f 1_99.pdf: 3106860 bytes, checksum: dbae20c36d03b848239ab4be302f4f4e (MD5) Marina Alves Loureiro_tese f 100_199.pdf: 4262639 bytes, checksum: 65af70bef66e8c710a0c328b6d49351a (MD5) Marina Alves Loureiro_tese f 200_287.pdf: 9189308 bytes, checksum: fd298a9268baa3a170c356024c36dc49 (MD5) Previous issue date: 2013-03-27application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasTeachingDescriptionDescriptive sequenceTextbookEnsinoDescriçãoSequência descritivaLivro didáticoLíngua portuguesa Estudo e ensino (Ensino médio)Livros didáticos - AvaliaçãoPrograma Nacional do Livro Didático (Brasil)CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESASequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtivaDescriptive sequence: analysis of textbooks of English language secondary education with a proposal for a productive instructional sequenceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALMarina Alves Loureiro_tese f 1_99.pdfapplication/pdf3106860http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6094/1/Marina+Alves+Loureiro_tese+f+1_99.pdfdbae20c36d03b848239ab4be302f4f4eMD51Marina Alves Loureiro_tese f 100_199.pdfapplication/pdf4262639http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6094/2/Marina+Alves+Loureiro_tese+f+100_199.pdf65af70bef66e8c710a0c328b6d49351aMD52Marina Alves Loureiro_tese f 200_287.pdfapplication/pdf9189308http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6094/3/Marina+Alves+Loureiro_tese+f+200_287.pdffd298a9268baa3a170c356024c36dc49MD531/60942024-02-27 16:16:55.956oai:www.bdtd.uerj.br:1/6094Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Descriptive sequence: analysis of textbooks of English language secondary education with a proposal for a productive instructional sequence |
title |
Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva |
spellingShingle |
Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva Loureiro, Marina Alves Teaching Description Descriptive sequence Textbook Ensino Descrição Sequência descritiva Livro didático Língua portuguesa Estudo e ensino (Ensino médio) Livros didáticos - Avaliação Programa Nacional do Livro Didático (Brasil) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva |
title_full |
Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva |
title_fullStr |
Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva |
title_full_unstemmed |
Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva |
title_sort |
Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva |
author |
Loureiro, Marina Alves |
author_facet |
Loureiro, Marina Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Abreu, Maria Teresa Tedesco Vilardo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C886930 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Henriques, Claudio Cezar |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878982 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Valente, André Crim |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878649 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Gerhardt, Ana Flavia Lopes Magela |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768384P6 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Gomes, Regina Souza |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4777203U1 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8229596361120253 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loureiro, Marina Alves |
contributor_str_mv |
Abreu, Maria Teresa Tedesco Vilardo Henriques, Claudio Cezar Valente, André Crim Gerhardt, Ana Flavia Lopes Magela Gomes, Regina Souza |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching Description Descriptive sequence Textbook |
topic |
Teaching Description Descriptive sequence Textbook Ensino Descrição Sequência descritiva Livro didático Língua portuguesa Estudo e ensino (Ensino médio) Livros didáticos - Avaliação Programa Nacional do Livro Didático (Brasil) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Descrição Sequência descritiva Livro didático Língua portuguesa Estudo e ensino (Ensino médio) Livros didáticos - Avaliação Programa Nacional do Livro Didático (Brasil) |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This study proposes the critical review of the teaching approach of description in High School textbooks of Portuguese Language, recommended by the National Textbooks Program (PNLD-2012). The theoretical foundation that supports this study is the notion of textual sequences proposed by the linguist Jean-Michel Adam. The study is justified because it is known that the genres are the focus of the teaching through the text. According to the National Curriculum Parameters (PCN), it is of fundamental importance to study textual sequences that structure those genres and, in particular, the descriptiveone, because, besides being part of different genres, it plays a key role in the text, being an argumentative strategy and an essential element in the construction of the meaning of the text. Therefore, this study aims to contribute to a field little investigated, the teaching of description in High School textbooks, presenting proposals of exercises on the teaching of the descriptive sequence to the textbooks analysed in the corpus and also proposing activities to compose a High School textbook, thus advancing in the reflection of a pedagogical practice that would help the students in the development of a greater competence in reading and writing |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-03-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-03-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T14:51:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LOUREIRO, Marina Alves. Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva. 2013. 288 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6094 |
identifier_str_mv |
LOUREIRO, Marina Alves. Sequência descritiva: da análise de livros didáticos de língua portuguesa do ensino médio a uma proposta para uma sequência didática produtiva. 2013. 288 f. Tese (Doutorado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6094 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6094/1/Marina+Alves+Loureiro_tese+f+1_99.pdf http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6094/2/Marina+Alves+Loureiro_tese+f+100_199.pdf http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6094/3/Marina+Alves+Loureiro_tese+f+200_287.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
dbae20c36d03b848239ab4be302f4f4e 65af70bef66e8c710a0c328b6d49351a fd298a9268baa3a170c356024c36dc49 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352120214650880 |