Modos de subjetivação em redes de saúde, vistos através das narrativas sobre fantasmas das Termas de Araxá: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2011
Autor(a) principal: Santos, Maria Aparecida dos lattes
Orientador(a): Rodrigues, Heliana de Barros Conde lattes
Banca de defesa: Moraes, Marcia Oliveira lattes, Arendt, Ronald João Jacques lattes, Rocha, Marisa Lopes da lattes, Silva, Nádia Filomena Ribeiro da lattes
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Programa de Pós-Graduação: Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social
Departamento: Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Psicologia
País: BR
Palavras-chave em Português:
Palavras-chave em Inglês:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15263
Resumo: Through reports of ghost apparitions at a thermal waters resort (located in Barreiro de Araxá, State of Minas Gerais) which had gone from a place of cure and health treatment to a place of leisure and beauty, this work has sought to follow leadson the rise, fall and rebirth of thermalism in Brazil; on the problem of Barreiro's mineral waters contamination; and on the public policies'incongruencies. These aspects have had multiple impacts on thermal resorts' workers and on the local population, provoking the occurrence of manifestations such as fear, apparition of ghosts, quarrels and loss of health. The researcher adopts as methodological inspiration the works by Alessandro Portelli with Oral History to obtain and follow upon the reports; Michel Foucault's genealogy is also used in order to introduce the changes in the concepts of health and of therapy in time; at last, Bruno Latour's Actor Network Theory (ANT) is employed to follow up both human and non-human. The work also underlines "self-care" as an ethical form of being in the world, with atendency to make life powerful and creative, thus making it possible for someone to become his/her own doctor. This way, it is understood that the new therapies being implemented by the SUS - Altenative and Complementary Therapies - may be viable, specially the one called Social Thermalism, as long as a break from the simple practices of life control of populations is assured.
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Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15263Through reports of ghost apparitions at a thermal waters resort (located in Barreiro de Araxá, State of Minas Gerais) which had gone from a place of cure and health treatment to a place of leisure and beauty, this work has sought to follow leadson the rise, fall and rebirth of thermalism in Brazil; on the problem of Barreiro's mineral waters contamination; and on the public policies'incongruencies. These aspects have had multiple impacts on thermal resorts' workers and on the local population, provoking the occurrence of manifestations such as fear, apparition of ghosts, quarrels and loss of health. The researcher adopts as methodological inspiration the works by Alessandro Portelli with Oral History to obtain and follow upon the reports; Michel Foucault's genealogy is also used in order to introduce the changes in the concepts of health and of therapy in time; at last, Bruno Latour's Actor Network Theory (ANT) is employed to follow up both human and non-human. The work also underlines "self-care" as an ethical form of being in the world, with atendency to make life powerful and creative, thus making it possible for someone to become his/her own doctor. This way, it is understood that the new therapies being implemented by the SUS - Altenative and Complementary Therapies - may be viable, specially the one called Social Thermalism, as long as a break from the simple practices of life control of populations is assured.Mediante narrativas de casos de aparição de fantasmas em um complexo de águas termais localizado no Barreiro de Araxá, em Minas Gerais, que mudou sua imagem de lugar de cura e saúde para ambiente de lazer e beleza, este trabalho buscou seguir pistas sobre: a ascensão, queda e renascimento do termalismo no Brasil; o problema da contaminação das águas minerais do Barreiro; as incongruências nas ações das Políticas Públicas. Tais aspectos produziram efeitos múltiplos nos trabalhadores das Termas e na população local, tais como: fantasmas, medos, silêncios, disputas e adoecimentos. A pesquisa toma como inspiração metodológica os trabalhos de Alessandro Portelli com a História Oral, para obter e acompanhar as narrativas; a genealogia de Michel Foucault, para apresentar as mudanças no conceito de saúde e de terapêutica no tempo; a Teoria do ator-rede de Bruno Latour, para seguir os actantes, humanos e não-humanos. Chama atenção para o cuidado de si como forma ética de estar no mundo, tendente a tornar a vida potente, criativa, abrindo uma possibilidade de alguém se tornar médico de si mesmo. Entende, nesse sentido, que podem ser viáveis, desde que em ruptura com meras práticas de renovado controle da vida das populações, as novas terapêuticas implantadas no SUS ? Terapias Alternativas e Complementares, dentre elas, em particular, o Termalismo Social.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:39:49Z No. of bitstreams: 1 Dissert_ M A Santos.pdf: 2465564 bytes, checksum: c21059bcf2ab89b5c811e05b9d8738ed (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:39:49Z (GMT). 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