Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças?
Ano de defesa: | 2008 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17648 |
Resumo: | This research investigates some aspects of the work of readers formation developed at Pedro II-RJ school, São Cristóvão Unit. From the notion that knowledge is woven in networks, it considers the relations between the experiences lived at school around the literary reading and the formation of students as readers. This school s first segment has 21 years of existence. Literature classes are included in its programme from the initial until the fourth grade. These classes existence is the result of a collective process of curriculum elaboration, which began in 1984. In this way, through the memories of teachers and some students who, nowadays, in its majority, course high school, the research penetrates into the scholarly daily life, intending to broaden the comprehension about the collective processes lived and its implication on the students subjectivities networks. Searching, in the interviews, to collect information that indicates if the reading work done at school constituted to these subjects a formation experience, the research presents elements that may help the reflections on the teaching staff practice. |
id |
UFF-2_a040b23e21869e92bc676a2f34443dcb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17648 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças?Formação de leitoresLeitura literáriaRedes de conhecimentosInteresse na leituraLeituraLivroReaders formationLiterary readingKnowledge networksCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research investigates some aspects of the work of readers formation developed at Pedro II-RJ school, São Cristóvão Unit. From the notion that knowledge is woven in networks, it considers the relations between the experiences lived at school around the literary reading and the formation of students as readers. This school s first segment has 21 years of existence. Literature classes are included in its programme from the initial until the fourth grade. These classes existence is the result of a collective process of curriculum elaboration, which began in 1984. In this way, through the memories of teachers and some students who, nowadays, in its majority, course high school, the research penetrates into the scholarly daily life, intending to broaden the comprehension about the collective processes lived and its implication on the students subjectivities networks. Searching, in the interviews, to collect information that indicates if the reading work done at school constituted to these subjects a formation experience, the research presents elements that may help the reflections on the teaching staff practice.Esta pesquisa investiga aspectos do trabalho de formação de leitores desenvolvido no Colégio Pedro II- RJ, Unidade São Cristóvão I. Partindo da noção de que o conhecimento é tecido em rede, considera as relações entre as experiências vividas na escola em torno da leitura literária e a formação dos alunos como leitores. O primeiro segmento desse colégio tem vinte e um anos de existência. Em sua grade, estão previstas aulas de Literatura da Classe Inicial até a quarta série do Ensino Fundamental. A existência dessas aulas é fruto de um processo coletivo de tessitura do currículo, iniciado em 1984. Assim, através das memórias de professores e de alguns alunos que, hoje, em sua maioria, cursam o ensino médio, a pesquisa penetra no cotidiano escolar, buscando ampliar a compreensão dos processos coletivos vividos e de sua implicação nas redes de subjetividades dos alunos. Procurando, nas entrevistas, colher informações que indiciem se o trabalho com leitura feito na escola constituiu para esses sujeitos uma experiência de formação, a pesquisa apresenta elementos que podem auxiliar a reflexão sobre a prática docente.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoZaccur, Edwiges Guiomar dos SantosCPF:64029336787http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4727346J6Goulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Passos, Mailsa Carla PintoCPF:76569370122http://lattes.cnpq.br/9865045321306211Vinco, Sônia Regina2021-03-10T20:42:20Z2008-01-172021-03-10T20:42:20Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17648porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:20Zoai:app.uff.br:1/17648Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:42:20Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças? |
title |
Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças? |
spellingShingle |
Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças? Vinco, Sônia Regina Formação de leitores Leitura literária Redes de conhecimentos Interesse na leitura Leitura Livro Readers formation Literary reading Knowledge networks CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças? |
title_full |
Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças? |
title_fullStr |
Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças? |
title_full_unstemmed |
Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças? |
title_sort |
Formação do leitor : um bicho de quantas cabeças? |
author |
Vinco, Sônia Regina |
author_facet |
Vinco, Sônia Regina |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Zaccur, Edwiges Guiomar dos Santos CPF:64029336787 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4727346J6 Goulart, Cecilia Maria Aldigueri CPF:29862523700 Passos, Mailsa Carla Pinto CPF:76569370122 http://lattes.cnpq.br/9865045321306211 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vinco, Sônia Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de leitores Leitura literária Redes de conhecimentos Interesse na leitura Leitura Livro Readers formation Literary reading Knowledge networks CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Formação de leitores Leitura literária Redes de conhecimentos Interesse na leitura Leitura Livro Readers formation Literary reading Knowledge networks CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research investigates some aspects of the work of readers formation developed at Pedro II-RJ school, São Cristóvão Unit. From the notion that knowledge is woven in networks, it considers the relations between the experiences lived at school around the literary reading and the formation of students as readers. This school s first segment has 21 years of existence. Literature classes are included in its programme from the initial until the fourth grade. These classes existence is the result of a collective process of curriculum elaboration, which began in 1984. In this way, through the memories of teachers and some students who, nowadays, in its majority, course high school, the research penetrates into the scholarly daily life, intending to broaden the comprehension about the collective processes lived and its implication on the students subjectivities networks. Searching, in the interviews, to collect information that indicates if the reading work done at school constituted to these subjects a formation experience, the research presents elements that may help the reflections on the teaching staff practice. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-17 2021-03-10T20:42:20Z 2021-03-10T20:42:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17648 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17648 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1802135746716368896 |