Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genre

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2007
Autor(a) principal: Tavares, Marcel Bittencourt
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Programa de Pós-graduação em Letras
letras
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17531
Resumo: The present research aims at investigating both the degree to which blogs are characterized as a socially recognized genre and the reading behaviour of a group of public school EFL learners when faced with those blogs. The corpus consists of twenty selected blogs and data collected from the application of a questionnaire, group interview and think-aloud protocols performed by the target group of learners. In order to verify the genre status of the blogs, this study has drawn on Swales (1990) theory of genre analysis and utilized his criteria for identifying the discourse community involved with the blogs. The analyses carried out in this investigation have confirmed the hypotheses that blogs do represent a webgenre and that these learners reading processes are based on the use of bottom-up reading strategies,. These results revealed the need to reflect upon the way within which blogs may be applied to the EFL reading class, since they constitute a hybrid genre. The work concludes by suggesting further research, including contrastive studies regarding other web-genres and their pedagogical implications, in terms of English language teaching and learning.
id UFF-2_ad41938170a5ed405b5d303a586647b8
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17531
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str
spelling Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genreLíngua inglesaEnsinoLeituraLinguagem e línguaBlogsWeblogAnálise do discurso (Lingüística)AprendizagemGêneroInteraçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe present research aims at investigating both the degree to which blogs are characterized as a socially recognized genre and the reading behaviour of a group of public school EFL learners when faced with those blogs. The corpus consists of twenty selected blogs and data collected from the application of a questionnaire, group interview and think-aloud protocols performed by the target group of learners. In order to verify the genre status of the blogs, this study has drawn on Swales (1990) theory of genre analysis and utilized his criteria for identifying the discourse community involved with the blogs. The analyses carried out in this investigation have confirmed the hypotheses that blogs do represent a webgenre and that these learners reading processes are based on the use of bottom-up reading strategies,. These results revealed the need to reflect upon the way within which blogs may be applied to the EFL reading class, since they constitute a hybrid genre. The work concludes by suggesting further research, including contrastive studies regarding other web-genres and their pedagogical implications, in terms of English language teaching and learning.Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoA presente pesquisa visa investigar tanto a possibilidade de caracterização de blogs como um gênero socialmente reconhecido quanto o comportamento de leitura de um grupo de alunos de inglês do ensino público em relação aos mesmos. O corpus da pesquisa compreende um grupo seleto de blogs e dados coletados a partir da aplicação de um questionário, entrevista em grupo e protocolo verbal junto aos participantes da pesquisa. Com vistas à verificação do status de gênero dos blogs, este estudo busca a teoria de análise de gênero de Swales (1990) e utiliza seus critérios para identificar a comunidade discursiva envolvida com os blogs. Ambas as análises feitas nesta investigação confirmaram as hipóteses de que os blogs representam um gênero textual e que o processo de leitura dos alunos se baseia principalmente no uso de tradução de palavras da língua alvo para a língua materna. Estes resultados revelaram a necessidade de reflexão sobre os modos pelos quais blogs podem ser utilizados nas aulas de inglês na escola pública, visto que constituem um gênero híbrido. O trabalho conclui sugerindo pesquisas contrastivas com outros gêneros na Internet e suas implicações, em termos de ensino e aprendizagem da língua inglesa.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasShepherd, DavidCPF:95635896422http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763107J5Silveira, Maria Elisa KnustCPF:10140987222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2Shepherd, Tania Maria GranjaCPF:08034090222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781446U3Tavares, Marcel Bittencourt2021-03-10T20:41:55Z2007-10-092021-03-10T20:41:55Z2007-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17531porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:41:55Zoai:app.uff.br:1/17531Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:41:55Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genre
title Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genre
spellingShingle Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genre
Tavares, Marcel Bittencourt
Língua inglesa
Ensino
Leitura
Linguagem e língua
Blogs
Weblog
Análise do discurso (Lingüística)
Aprendizagem
Gênero
Interação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genre
title_full Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genre
title_fullStr Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genre
title_full_unstemmed Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genre
title_sort Investigating brazilian public sector EFL reading strategies for the blog genre
author Tavares, Marcel Bittencourt
author_facet Tavares, Marcel Bittencourt
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Shepherd, David
CPF:95635896422
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763107J5
Silveira, Maria Elisa Knust
CPF:10140987222
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2
Shepherd, Tania Maria Granja
CPF:08034090222
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781446U3
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Marcel Bittencourt
dc.subject.por.fl_str_mv Língua inglesa
Ensino
Leitura
Linguagem e língua
Blogs
Weblog
Análise do discurso (Lingüística)
Aprendizagem
Gênero
Interação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Língua inglesa
Ensino
Leitura
Linguagem e língua
Blogs
Weblog
Análise do discurso (Lingüística)
Aprendizagem
Gênero
Interação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description The present research aims at investigating both the degree to which blogs are characterized as a socially recognized genre and the reading behaviour of a group of public school EFL learners when faced with those blogs. The corpus consists of twenty selected blogs and data collected from the application of a questionnaire, group interview and think-aloud protocols performed by the target group of learners. In order to verify the genre status of the blogs, this study has drawn on Swales (1990) theory of genre analysis and utilized his criteria for identifying the discourse community involved with the blogs. The analyses carried out in this investigation have confirmed the hypotheses that blogs do represent a webgenre and that these learners reading processes are based on the use of bottom-up reading strategies,. These results revealed the need to reflect upon the way within which blogs may be applied to the EFL reading class, since they constitute a hybrid genre. The work concludes by suggesting further research, including contrastive studies regarding other web-genres and their pedagogical implications, in terms of English language teaching and learning.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-10-09
2007-02-28
2021-03-10T20:41:55Z
2021-03-10T20:41:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17531
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17531
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1797038131317309440