Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática
Ano de defesa: | 2010 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Programa de Pós-graduação em Letras
letras |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17343 |
Resumo: | This study concerns a practice for teaching Brazilian language and culture specifically developed for a group of African students of the Programa Estudante Convênio- Graduação (PEC-G), enrolled in the Course of Portuguese for Foreigners offered by Universidade Federal Fluminense. Considering the importance of Oral Tradition in the cultural background of these students, we assumed that the teaching of PROVERBS could be a potentially interesting genre as a starting point for a teaching experiment of the target language and culture, which would blend nicely with the learners previous knowledge. Textbooks of Portuguese for Foreigners edited in Brazil do not present a satisfying approach of PROVERBS. And whenever they appear it is out of context. Our goal was to develop activities of oral and written comprehension and production based on contextual PROVERBS, so as to support our assumption. These activities, compiled as a didactic unit (presented here as Appendix A), were tested on a class of Congolese students. They have shown to be very useful as didactic material for teaching Brazilian language and culture to groups of PEC-G hosted every year by several Brazilian universities. |
id |
UFF-2_b8278741c7d089cc1be01e7aec50b8af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17343 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
|
spelling |
Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didáticaEnsino da Língua portuguesaFalante estrangeiroProvérbios Atividades.Teaching of Portuguese languageForeigner speakerProverbsActivitiesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAThis study concerns a practice for teaching Brazilian language and culture specifically developed for a group of African students of the Programa Estudante Convênio- Graduação (PEC-G), enrolled in the Course of Portuguese for Foreigners offered by Universidade Federal Fluminense. Considering the importance of Oral Tradition in the cultural background of these students, we assumed that the teaching of PROVERBS could be a potentially interesting genre as a starting point for a teaching experiment of the target language and culture, which would blend nicely with the learners previous knowledge. Textbooks of Portuguese for Foreigners edited in Brazil do not present a satisfying approach of PROVERBS. And whenever they appear it is out of context. Our goal was to develop activities of oral and written comprehension and production based on contextual PROVERBS, so as to support our assumption. These activities, compiled as a didactic unit (presented here as Appendix A), were tested on a class of Congolese students. They have shown to be very useful as didactic material for teaching Brazilian language and culture to groups of PEC-G hosted every year by several Brazilian universities.Esta dissertação aborda uma prática de ensino da língua e da cultura do Brasil desenvolvida especificamente para um grupo de estudantes africanos do Programa Estudante Convênio-Graduação (PEC-G) inscritos no Curso de Português para Estrangeiros da Universidade Federal Fluminense. Levando-se em conta a importância da tradição oral no universo cultural desses aprendizes, considerou-se que o gênero provérbio poderia ser potencialmente interessante como ponto de partida para uma experiência de ensino da língua e da cultura-alvo articulada ao conhecimento de mundo dos alunos. Como os livros didáticos de Português para Estrangeiros editados no Brasil não fazem uma abordagem satisfatória dos provérbios e, quando os incluem, apresentam-nos descontextualizados, nosso objetivo foi elaborar atividades de compreensão e produção oral e escrita que, focalizando o gênero em questão de forma contextualizada, dessem suporte para nossa experiência. Essas atividades, reunidas em uma unidade didática (ver Apêndice A), foram testadas com uma turma de estudantes congoleses, revelando que podem constituir um material didático de utilidade no ensino da língua e da cultura do Brasil para grupos de estudantes do PEC-G recebidos anualmente por diversas universidades brasilePrograma de Pós-graduação em LetrasletrasJúdice, Norimar Pasini MesquitaCPF:56398695622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0Trouche, Lygia Maria GonçalvesCPF:34598657922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9Rebello, Adriana Leite do PradoCPF:46090872222http://lattes.cnpq.br/6754642460046530Costa, Ivy Jesus da2021-03-10T19:11:08Z2011-01-192021-03-10T19:11:08Z2010-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17343porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:11:08Zoai:app.uff.br:1/17343Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T19:11:08Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática |
title |
Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática |
spellingShingle |
Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática Costa, Ivy Jesus da Ensino da Língua portuguesa Falante estrangeiro Provérbios Atividades. Teaching of Portuguese language Foreigner speaker Proverbs Activities CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática |
title_full |
Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática |
title_fullStr |
Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática |
title_full_unstemmed |
Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática |
title_sort |
Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática |
author |
Costa, Ivy Jesus da |
author_facet |
Costa, Ivy Jesus da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Júdice, Norimar Pasini Mesquita CPF:56398695622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0 Trouche, Lygia Maria Gonçalves CPF:34598657922 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9 Rebello, Adriana Leite do Prado CPF:46090872222 http://lattes.cnpq.br/6754642460046530 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Ivy Jesus da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino da Língua portuguesa Falante estrangeiro Provérbios Atividades. Teaching of Portuguese language Foreigner speaker Proverbs Activities CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
topic |
Ensino da Língua portuguesa Falante estrangeiro Provérbios Atividades. Teaching of Portuguese language Foreigner speaker Proverbs Activities CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
This study concerns a practice for teaching Brazilian language and culture specifically developed for a group of African students of the Programa Estudante Convênio- Graduação (PEC-G), enrolled in the Course of Portuguese for Foreigners offered by Universidade Federal Fluminense. Considering the importance of Oral Tradition in the cultural background of these students, we assumed that the teaching of PROVERBS could be a potentially interesting genre as a starting point for a teaching experiment of the target language and culture, which would blend nicely with the learners previous knowledge. Textbooks of Portuguese for Foreigners edited in Brazil do not present a satisfying approach of PROVERBS. And whenever they appear it is out of context. Our goal was to develop activities of oral and written comprehension and production based on contextual PROVERBS, so as to support our assumption. These activities, compiled as a didactic unit (presented here as Appendix A), were tested on a class of Congolese students. They have shown to be very useful as didactic material for teaching Brazilian language and culture to groups of PEC-G hosted every year by several Brazilian universities. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-08-30 2011-01-19 2021-03-10T19:11:08Z 2021-03-10T19:11:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17343 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17343 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1797038173550804992 |