Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2010
Autor(a) principal: Costa, Ivy Jesus da
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Programa de Pós-graduação em Letras
letras
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17343
Resumo: This study concerns a practice for teaching Brazilian language and culture specifically developed for a group of African students of the Programa Estudante Convênio- Graduação (PEC-G), enrolled in the Course of Portuguese for Foreigners offered by Universidade Federal Fluminense. Considering the importance of Oral Tradition in the cultural background of these students, we assumed that the teaching of PROVERBS could be a potentially interesting genre as a starting point for a teaching experiment of the target language and culture, which would blend nicely with the learners previous knowledge. Textbooks of Portuguese for Foreigners edited in Brazil do not present a satisfying approach of PROVERBS. And whenever they appear it is out of context. Our goal was to develop activities of oral and written comprehension and production based on contextual PROVERBS, so as to support our assumption. These activities, compiled as a didactic unit (presented here as Appendix A), were tested on a class of Congolese students. They have shown to be very useful as didactic material for teaching Brazilian language and culture to groups of PEC-G hosted every year by several Brazilian universities.
id UFF-2_b8278741c7d089cc1be01e7aec50b8af
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17343
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str
spelling Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didáticaEnsino da Língua portuguesaFalante estrangeiroProvérbios Atividades.Teaching of Portuguese languageForeigner speakerProverbsActivitiesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAThis study concerns a practice for teaching Brazilian language and culture specifically developed for a group of African students of the Programa Estudante Convênio- Graduação (PEC-G), enrolled in the Course of Portuguese for Foreigners offered by Universidade Federal Fluminense. Considering the importance of Oral Tradition in the cultural background of these students, we assumed that the teaching of PROVERBS could be a potentially interesting genre as a starting point for a teaching experiment of the target language and culture, which would blend nicely with the learners previous knowledge. Textbooks of Portuguese for Foreigners edited in Brazil do not present a satisfying approach of PROVERBS. And whenever they appear it is out of context. Our goal was to develop activities of oral and written comprehension and production based on contextual PROVERBS, so as to support our assumption. These activities, compiled as a didactic unit (presented here as Appendix A), were tested on a class of Congolese students. They have shown to be very useful as didactic material for teaching Brazilian language and culture to groups of PEC-G hosted every year by several Brazilian universities.Esta dissertação aborda uma prática de ensino da língua e da cultura do Brasil desenvolvida especificamente para um grupo de estudantes africanos do Programa Estudante Convênio-Graduação (PEC-G) inscritos no Curso de Português para Estrangeiros da Universidade Federal Fluminense. Levando-se em conta a importância da tradição oral no universo cultural desses aprendizes, considerou-se que o gênero provérbio poderia ser potencialmente interessante como ponto de partida para uma experiência de ensino da língua e da cultura-alvo articulada ao conhecimento de mundo dos alunos. Como os livros didáticos de Português para Estrangeiros editados no Brasil não fazem uma abordagem satisfatória dos provérbios e, quando os incluem, apresentam-nos descontextualizados, nosso objetivo foi elaborar atividades de compreensão e produção oral e escrita que, focalizando o gênero em questão de forma contextualizada, dessem suporte para nossa experiência. Essas atividades, reunidas em uma unidade didática (ver Apêndice A), foram testadas com uma turma de estudantes congoleses, revelando que podem constituir um material didático de utilidade no ensino da língua e da cultura do Brasil para grupos de estudantes do PEC-G recebidos anualmente por diversas universidades brasilePrograma de Pós-graduação em LetrasletrasJúdice, Norimar Pasini MesquitaCPF:56398695622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0Trouche, Lygia Maria GonçalvesCPF:34598657922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9Rebello, Adriana Leite do PradoCPF:46090872222http://lattes.cnpq.br/6754642460046530Costa, Ivy Jesus da2021-03-10T19:11:08Z2011-01-192021-03-10T19:11:08Z2010-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17343porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:11:08Zoai:app.uff.br:1/17343Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T19:11:08Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática
title Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática
spellingShingle Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática
Costa, Ivy Jesus da
Ensino da Língua portuguesa
Falante estrangeiro
Provérbios Atividades.
Teaching of Portuguese language
Foreigner speaker
Proverbs
Activities
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
title_short Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática
title_full Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática
title_fullStr Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática
title_full_unstemmed Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática
title_sort Provérbios no ensino de PBE: uma proposta de unidade didática
author Costa, Ivy Jesus da
author_facet Costa, Ivy Jesus da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Júdice, Norimar Pasini Mesquita
CPF:56398695622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0
Trouche, Lygia Maria Gonçalves
CPF:34598657922
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9
Rebello, Adriana Leite do Prado
CPF:46090872222
http://lattes.cnpq.br/6754642460046530
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ivy Jesus da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino da Língua portuguesa
Falante estrangeiro
Provérbios Atividades.
Teaching of Portuguese language
Foreigner speaker
Proverbs
Activities
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
topic Ensino da Língua portuguesa
Falante estrangeiro
Provérbios Atividades.
Teaching of Portuguese language
Foreigner speaker
Proverbs
Activities
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
description This study concerns a practice for teaching Brazilian language and culture specifically developed for a group of African students of the Programa Estudante Convênio- Graduação (PEC-G), enrolled in the Course of Portuguese for Foreigners offered by Universidade Federal Fluminense. Considering the importance of Oral Tradition in the cultural background of these students, we assumed that the teaching of PROVERBS could be a potentially interesting genre as a starting point for a teaching experiment of the target language and culture, which would blend nicely with the learners previous knowledge. Textbooks of Portuguese for Foreigners edited in Brazil do not present a satisfying approach of PROVERBS. And whenever they appear it is out of context. Our goal was to develop activities of oral and written comprehension and production based on contextual PROVERBS, so as to support our assumption. These activities, compiled as a didactic unit (presented here as Appendix A), were tested on a class of Congolese students. They have shown to be very useful as didactic material for teaching Brazilian language and culture to groups of PEC-G hosted every year by several Brazilian universities.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-08-30
2011-01-19
2021-03-10T19:11:08Z
2021-03-10T19:11:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17343
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17343
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1797038173550804992