Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ)
Ano de defesa: | 2007 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Programa de Estudos Pós-graduados em Política Social
Serviço Social |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17469 |
Resumo: | This study s goal is to examine the Education conceptions in Health that guide doctors' professional action inserted in the basic teams of the Medical Program of Family of Niterói (PMF). The Education in Health is, traditionally, an activity linked to the field of the Primary Attention call in Health and constitutes one of the angular stones of PMF. However, the Education in different floodgate Health conceptions, built historically along the trajectory of the health policy in Brazil. In this sense, analyze the conceptions that guide professionals' actions becomes a necessary condition to explain the dynamics of operation of the activities developed in the scope of the program of Niterói. The study was accomplished based in a systematic revision of the national literature about Education in Health and relied on interviews semi-structured with a sample of doctors from the program. The collected information was submitted to the Content Analysis, considering the following dimensions: Education conceptions in Health; Education in Health and PMF; Training for education in health; Impacts of the education s actions in health in terms of the population s health. The results pointed that: the idea of education in health in general is very diffuse, the gap in the professionals' medical formation, insufficient training for qualification and secondariness of the Education actions in Health. |
id |
UFF-2_cae1aafd0998885f41fb9070aac9a095 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17469 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ)Política socialSaúde da famíliaEducação em saúdeModelos pedagógicosEducação permanenteSocial politicHealth of the familyEducation in healthPedagogical modelsPermanent educationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALThis study s goal is to examine the Education conceptions in Health that guide doctors' professional action inserted in the basic teams of the Medical Program of Family of Niterói (PMF). The Education in Health is, traditionally, an activity linked to the field of the Primary Attention call in Health and constitutes one of the angular stones of PMF. However, the Education in different floodgate Health conceptions, built historically along the trajectory of the health policy in Brazil. In this sense, analyze the conceptions that guide professionals' actions becomes a necessary condition to explain the dynamics of operation of the activities developed in the scope of the program of Niterói. The study was accomplished based in a systematic revision of the national literature about Education in Health and relied on interviews semi-structured with a sample of doctors from the program. The collected information was submitted to the Content Analysis, considering the following dimensions: Education conceptions in Health; Education in Health and PMF; Training for education in health; Impacts of the education s actions in health in terms of the population s health. The results pointed that: the idea of education in health in general is very diffuse, the gap in the professionals' medical formation, insufficient training for qualification and secondariness of the Education actions in Health.Educação em Saúde comporta diferentes concepções, construídas historicamente ao longo da trajetória da política de saúde no Brasil. Nesse sentido, analisar as concepções que orientam as ações dos profissionais se torna condição necessária para explicar a própria dinâmica de funcionamento das atividades desenvolvidas no âmbito do programa de Niterói. O estudo foi realizado com base em uma revisão sistemática da literatura nacional sobre Educação em Saúde e contou com entrevistas semi-estruturadas com uma amostra dos médicos de família do programa. As informações coletadas foram submetidas à Análise de Conteúdo, considerando as seguintes dimensões: Concepções de Educação em Saúde; Educação em Saúde e o PMF; Capacitação para educação em saúde; Impactos das ações de educação em saúde nas condições de saúde da população. Os resultados apontaram que: conceituação de educação em saúde em geral bastante difusa, lacuna na formação dos profissionais médicos, capacitação insuficiente para qualificação e secundarização das ações de Educação em Saúde.Programa de Estudos Pós-graduados em Política SocialServiço SocialSenna, Mônica de Castro MaiaCPF:88888884422http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782422E5Sá, Selma Petra ChavesCPF:06457843322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701314D8Oliveira, Sonia Acioli deCPF:06545880022http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791447D4Marques, Deise Luci2021-03-10T19:11:56Z2007-03-142021-03-10T19:11:56Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17469porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:11:56Zoai:app.uff.br:1/17469Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T19:11:56Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ) |
title |
Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ) |
spellingShingle |
Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ) Marques, Deise Luci Política social Saúde da família Educação em saúde Modelos pedagógicos Educação permanente Social politic Health of the family Education in health Pedagogical models Permanent education CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
title_short |
Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ) |
title_full |
Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ) |
title_fullStr |
Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ) |
title_full_unstemmed |
Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ) |
title_sort |
Educação em saúde na atenção básica: concepções dos profissionais médicos do Programa Médico de Família de Niterói (RJ) |
author |
Marques, Deise Luci |
author_facet |
Marques, Deise Luci |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Senna, Mônica de Castro Maia CPF:88888884422 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782422E5 Sá, Selma Petra Chaves CPF:06457843322 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701314D8 Oliveira, Sonia Acioli de CPF:06545880022 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791447D4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Deise Luci |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política social Saúde da família Educação em saúde Modelos pedagógicos Educação permanente Social politic Health of the family Education in health Pedagogical models Permanent education CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
topic |
Política social Saúde da família Educação em saúde Modelos pedagógicos Educação permanente Social politic Health of the family Education in health Pedagogical models Permanent education CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
description |
This study s goal is to examine the Education conceptions in Health that guide doctors' professional action inserted in the basic teams of the Medical Program of Family of Niterói (PMF). The Education in Health is, traditionally, an activity linked to the field of the Primary Attention call in Health and constitutes one of the angular stones of PMF. However, the Education in different floodgate Health conceptions, built historically along the trajectory of the health policy in Brazil. In this sense, analyze the conceptions that guide professionals' actions becomes a necessary condition to explain the dynamics of operation of the activities developed in the scope of the program of Niterói. The study was accomplished based in a systematic revision of the national literature about Education in Health and relied on interviews semi-structured with a sample of doctors from the program. The collected information was submitted to the Content Analysis, considering the following dimensions: Education conceptions in Health; Education in Health and PMF; Training for education in health; Impacts of the education s actions in health in terms of the population s health. The results pointed that: the idea of education in health in general is very diffuse, the gap in the professionals' medical formation, insufficient training for qualification and secondariness of the Education actions in Health. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-03-14 2021-03-10T19:11:56Z 2021-03-10T19:11:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17469 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17469 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-graduados em Política Social Serviço Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-graduados em Política Social Serviço Social |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1797038212766498816 |