Orações adjetivas: uma abordagem funcionalista

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2006
Autor(a) principal: Amorim, Monika Benttenmüller
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Programa de Pós-graduação em Letras
letras
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18493
Resumo: A study of the relative clauses of the Portuguese language, having the functional linguistics theory as its basic support. The functional theory is mainly represented in this study by Hopper & Traugott (1993), Votre, Cezario & Martelotta (2004), Furtado da Cunha, Oliveira & Martelotta (2003), Neves (2001) and Taylor (1989). The relative clauses are analyzed with emphasis on their functional aspects, considering the interdependence between semantics and syntax and also from a perspective of studying the language from a continuum point of view. Special attention is given to the iconicity principle, grammaticalization process and linguistic categorization. The analyses are based on data collected in public and private schools in Niterói, in order to observe the pragmatic-semantics aspects involved and to verify how students, in general, interpret and classify the relative clauses when they are presented both in their prototype and non prototype form. A questionnaire was given to the teachers to be filled in and some exercises were applied to students. From the theories presented by the functionalism, the contents presented by the descriptive grammars, the grammar coursebooks analized, joined with the analyses and answers made by the students about the exercises they were submitted to, this study aims to discuss and reflect about the interpretation and categorization of the non prototype relative clauses. At the end, a proposal is presented to discuss a new way of interpreting the non prototype relative clauses.
id UFF-2_d3bc692594d3c59a5e9d953263eb8a24
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18493
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str
spelling Orações adjetivas: uma abordagem funcionalistaFuncionalismoorações adjetivasensinolíngua portuguesagramática.functional linguisticsrelative clausesthe learning process.CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASA study of the relative clauses of the Portuguese language, having the functional linguistics theory as its basic support. The functional theory is mainly represented in this study by Hopper & Traugott (1993), Votre, Cezario & Martelotta (2004), Furtado da Cunha, Oliveira & Martelotta (2003), Neves (2001) and Taylor (1989). The relative clauses are analyzed with emphasis on their functional aspects, considering the interdependence between semantics and syntax and also from a perspective of studying the language from a continuum point of view. Special attention is given to the iconicity principle, grammaticalization process and linguistic categorization. The analyses are based on data collected in public and private schools in Niterói, in order to observe the pragmatic-semantics aspects involved and to verify how students, in general, interpret and classify the relative clauses when they are presented both in their prototype and non prototype form. A questionnaire was given to the teachers to be filled in and some exercises were applied to students. From the theories presented by the functionalism, the contents presented by the descriptive grammars, the grammar coursebooks analized, joined with the analyses and answers made by the students about the exercises they were submitted to, this study aims to discuss and reflect about the interpretation and categorization of the non prototype relative clauses. At the end, a proposal is presented to discuss a new way of interpreting the non prototype relative clauses.Estudo das orações adjetivas do português, tomando-se como base a orientação teórica postulada pela lingüística funcional, representada principalmente pelos estudos de Hopper & Traugott (1993), Votre, Cezario & Martelotta (2004), Furtado da Cunha, Oliveira & Martelotta (2003), Neves (2001) e Taylor (1989). Observa-se as orações adjetivas privilegiando-se o enfoque funcional, a partir da interdependência entre semântica e sintaxe e da perspectiva de se estudar a língua através de um continuum. Dá-se especial atenção ao princípio de iconicidade, ao processo de gramaticalização através de cláusulas e aos processos de classificação. Adota-se o procedimento de se pesquisar as orações adjetivas, através de coleta de dados em instituições de ensino público e privado, a fim de se analisar interpretativamente os aspectos semântico-pragmáticos envolvidos e de se verificar como os alunos, em geral, interpretam e classificam as orações adjetivas em sua forma padrão e em sua forma não prototípica. Adota-se, também, a aplicação de questionário a docentes das instituições pesquisadas e folhas de exercícios aos alunos dessas instituições. Procura-se, a partir dos postulados teóricos do funcionalismo, dos conteúdos apresentados pelas gramáticas normativas, gramáticas escolares, compêndios escolares e análises das classificações feitas pelos alunos aos exercícios propostos, discutir e refletir a respeito da classificação e/ou interpretação das orações adjetivas que não contemplam a forma padrão. Ao final, proposta de interpretação para as adjetivas não prototípicas.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasOliveira, Mariângela Rios deCPF:48632598622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727091Y9Coelho, Victoria Wilson da CostaCPF:16895647822http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763788A1Trouche, Lygia Maria GonçalvesCPF:34598657922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9Monnerat, Rosane Santos MauroCPF:24598679522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700829H0Rodrigues, Violeta VirgíniaCPF:35987623622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721726D4Amorim, Monika Benttenmüller2021-03-10T20:44:44Z2006-07-132021-03-10T20:44:44Z2006-03-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18493porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:44:44Zoai:app.uff.br:1/18493Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:44:44Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Orações adjetivas: uma abordagem funcionalista
title Orações adjetivas: uma abordagem funcionalista
spellingShingle Orações adjetivas: uma abordagem funcionalista
Amorim, Monika Benttenmüller
Funcionalismo
orações adjetivas
ensino
língua portuguesa
gramática.
functional linguistics
relative clauses
the learning process.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Orações adjetivas: uma abordagem funcionalista
title_full Orações adjetivas: uma abordagem funcionalista
title_fullStr Orações adjetivas: uma abordagem funcionalista
title_full_unstemmed Orações adjetivas: uma abordagem funcionalista
title_sort Orações adjetivas: uma abordagem funcionalista
author Amorim, Monika Benttenmüller
author_facet Amorim, Monika Benttenmüller
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Mariângela Rios de
CPF:48632598622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727091Y9
Coelho, Victoria Wilson da Costa
CPF:16895647822
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763788A1
Trouche, Lygia Maria Gonçalves
CPF:34598657922
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4758837P9
Monnerat, Rosane Santos Mauro
CPF:24598679522
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700829H0
Rodrigues, Violeta Virgínia
CPF:35987623622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721726D4
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim, Monika Benttenmüller
dc.subject.por.fl_str_mv Funcionalismo
orações adjetivas
ensino
língua portuguesa
gramática.
functional linguistics
relative clauses
the learning process.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Funcionalismo
orações adjetivas
ensino
língua portuguesa
gramática.
functional linguistics
relative clauses
the learning process.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description A study of the relative clauses of the Portuguese language, having the functional linguistics theory as its basic support. The functional theory is mainly represented in this study by Hopper & Traugott (1993), Votre, Cezario & Martelotta (2004), Furtado da Cunha, Oliveira & Martelotta (2003), Neves (2001) and Taylor (1989). The relative clauses are analyzed with emphasis on their functional aspects, considering the interdependence between semantics and syntax and also from a perspective of studying the language from a continuum point of view. Special attention is given to the iconicity principle, grammaticalization process and linguistic categorization. The analyses are based on data collected in public and private schools in Niterói, in order to observe the pragmatic-semantics aspects involved and to verify how students, in general, interpret and classify the relative clauses when they are presented both in their prototype and non prototype form. A questionnaire was given to the teachers to be filled in and some exercises were applied to students. From the theories presented by the functionalism, the contents presented by the descriptive grammars, the grammar coursebooks analized, joined with the analyses and answers made by the students about the exercises they were submitted to, this study aims to discuss and reflect about the interpretation and categorization of the non prototype relative clauses. At the end, a proposal is presented to discuss a new way of interpreting the non prototype relative clauses.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-07-13
2006-03-21
2021-03-10T20:44:44Z
2021-03-10T20:44:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18493
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18493
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1797038209451950080