Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2007
Autor(a) principal: Cezar, Marina Coelho Moreira
Orientador(a): Não Informado pela instituição
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Tese
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Programa de Pós-graduação em Letras
letras
Programa de Pós-Graduação: Não Informado pela instituição
Departamento: Não Informado pela instituição
País: Não Informado pela instituição
Palavras-chave em Português:
Link de acesso: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17555
Resumo: This work aims to propose the reappraisal of the study of the literary language as well as the meaning in the teaching of the mother tongue, by pointing to alternative of ways. In order to do so, aiming to verify the space that the teaching of literary language has been taken in the classrooms, a historical-critical survey of the teaching of Portuguese in Brazil has been conducted from its discovery to the present time. It is discussed the need to revitalize the study of literary texts by valuing the task with: a) the diversity of linguistic uses; b) the distinction among system, norm and use; c) the semantic strata; d) the construction of meaning. As the initial corpus, two sets of textbooks widely used in both public and private schools throughout the country have been analyzed: Português: linguagens by William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães,published by Atual,and Português para todos by Ernani Terra and Floriana Cavallete, published by Scipione. The work has also included a second corpus consisting of two texts by contemporary authors: a short story by Moacyr Scliar, Conspiração, and a poem (with no title) by Manoel de Barros, from which possible ways are presented to teach the literary language and the meaning to foster the development of critical thinking, sensibility and aesthetic fulfillment as well as creating capability. Key words: literary language, construction of meaning, textbooks, teaching.
id UFF-2_ffb23fd81a6a7d455421abbe6e202c3b
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17555
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str
spelling Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhosLíngua portuguesaLiteratura brasileiraLivros didáticosLíngua literáriaConstrução do sentidoLivro didáticoEnsinoBrasilLiterary languageConstruction of meaningTextbooksTeachingBrazilCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis work aims to propose the reappraisal of the study of the literary language as well as the meaning in the teaching of the mother tongue, by pointing to alternative of ways. In order to do so, aiming to verify the space that the teaching of literary language has been taken in the classrooms, a historical-critical survey of the teaching of Portuguese in Brazil has been conducted from its discovery to the present time. It is discussed the need to revitalize the study of literary texts by valuing the task with: a) the diversity of linguistic uses; b) the distinction among system, norm and use; c) the semantic strata; d) the construction of meaning. As the initial corpus, two sets of textbooks widely used in both public and private schools throughout the country have been analyzed: Português: linguagens by William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães,published by Atual,and Português para todos by Ernani Terra and Floriana Cavallete, published by Scipione. The work has also included a second corpus consisting of two texts by contemporary authors: a short story by Moacyr Scliar, Conspiração, and a poem (with no title) by Manoel de Barros, from which possible ways are presented to teach the literary language and the meaning to foster the development of critical thinking, sensibility and aesthetic fulfillment as well as creating capability. Key words: literary language, construction of meaning, textbooks, teaching.Este trabalho tem por objetivo propor o redimensionamento do estudo da língua literária e do sentido no ensino de língua materna, apontando possibilidades de caminhos. Para isso, com a finalidade de se constatar o espaço que o ensino de língua literária vem ocupando nas salas de aula, faz-se um levantamento histórico-crítico do ensino de Português no Brasil, desde o seu descobrimento até o momento atual. Discute-se a necessidade de se revitalizar o estudo dos textos literários valorizando o trabalho com: a) a diversidade dos usos lingüísticos; b) a distinção entre sistema, norma e uso; c) os estratos semânticos; d) a construção do sentido. Analisam-se, como corpus inicial, duas coleções didáticas amplamente adotadas nas escolas públicas e particulares do país: Português: linguagens, de William Roberto Cereja e Thereza Cochar Magalhães, da editora Atual, e Português para todos, de Ernani Terra e Floriana Cavallete, da editora Scipione. O trabalho inclui, ainda, um segundo corpus, constituído de dois textos de autores contemporâneos: um conto de Moacyr Scliar, Conspiração, e uma poesia (sem título) de Manoel de Barros, onde se apontam possíveis caminhos para um ensino da língua literária e do sentido propiciador do desenvolvimento da reflexão crítica, da sensibilidade e fruição estética e da capacidade criadora.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasUchôa, Carlos Eduardo FalcãoCPF:18009887522Pereira, Maria Teresa GonçalvesCPF:18109000322http://lattes.cnpq.br/7923206208515174Henriques, Claudio CezarCPF:10000809622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707598E9Bittencourt, Terezinha Maria da Fonseca PassosCPF:18200800622http://lattes.cnpq.br/3896981631565147Cavaliere, Ricardo StavolaCPF:15789464522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782812J5Michelli, Regina SilvaCPF:15742585722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775880U3Cezar, Marina Coelho Moreira2021-03-10T20:42:00Z2007-10-232021-03-10T20:42:00Z2007-02-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17555porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:00Zoai:app.uff.br:1/17555Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:42Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos
title Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos
spellingShingle Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos
Cezar, Marina Coelho Moreira
Língua portuguesa
Literatura brasileira
Livros didáticos
Língua literária
Construção do sentido
Livro didático
Ensino
Brasil
Literary language
Construction of meaning
Textbooks
Teaching
Brazil
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos
title_full Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos
title_fullStr Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos
title_full_unstemmed Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos
title_sort Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos
author Cezar, Marina Coelho Moreira
author_facet Cezar, Marina Coelho Moreira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Uchôa, Carlos Eduardo Falcão
CPF:18009887522
Pereira, Maria Teresa Gonçalves
CPF:18109000322
http://lattes.cnpq.br/7923206208515174
Henriques, Claudio Cezar
CPF:10000809622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707598E9
Bittencourt, Terezinha Maria da Fonseca Passos
CPF:18200800622
http://lattes.cnpq.br/3896981631565147
Cavaliere, Ricardo Stavola
CPF:15789464522
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782812J5
Michelli, Regina Silva
CPF:15742585722
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775880U3
dc.contributor.author.fl_str_mv Cezar, Marina Coelho Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Língua portuguesa
Literatura brasileira
Livros didáticos
Língua literária
Construção do sentido
Livro didático
Ensino
Brasil
Literary language
Construction of meaning
Textbooks
Teaching
Brazil
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Língua portuguesa
Literatura brasileira
Livros didáticos
Língua literária
Construção do sentido
Livro didático
Ensino
Brasil
Literary language
Construction of meaning
Textbooks
Teaching
Brazil
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This work aims to propose the reappraisal of the study of the literary language as well as the meaning in the teaching of the mother tongue, by pointing to alternative of ways. In order to do so, aiming to verify the space that the teaching of literary language has been taken in the classrooms, a historical-critical survey of the teaching of Portuguese in Brazil has been conducted from its discovery to the present time. It is discussed the need to revitalize the study of literary texts by valuing the task with: a) the diversity of linguistic uses; b) the distinction among system, norm and use; c) the semantic strata; d) the construction of meaning. As the initial corpus, two sets of textbooks widely used in both public and private schools throughout the country have been analyzed: Português: linguagens by William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães,published by Atual,and Português para todos by Ernani Terra and Floriana Cavallete, published by Scipione. The work has also included a second corpus consisting of two texts by contemporary authors: a short story by Moacyr Scliar, Conspiração, and a poem (with no title) by Manoel de Barros, from which possible ways are presented to teach the literary language and the meaning to foster the development of critical thinking, sensibility and aesthetic fulfillment as well as creating capability. Key words: literary language, construction of meaning, textbooks, teaching.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-10-23
2007-02-09
2021-03-10T20:42:00Z
2021-03-10T20:42:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17555
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17555
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1797038110390878208