Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos
Ano de defesa: | 2007 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Tese |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Programa de Pós-graduação em Letras
letras |
Programa de Pós-Graduação: |
Não Informado pela instituição
|
Departamento: |
Não Informado pela instituição
|
País: |
Não Informado pela instituição
|
Palavras-chave em Português: | |
Link de acesso: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17555 |
Resumo: | This work aims to propose the reappraisal of the study of the literary language as well as the meaning in the teaching of the mother tongue, by pointing to alternative of ways. In order to do so, aiming to verify the space that the teaching of literary language has been taken in the classrooms, a historical-critical survey of the teaching of Portuguese in Brazil has been conducted from its discovery to the present time. It is discussed the need to revitalize the study of literary texts by valuing the task with: a) the diversity of linguistic uses; b) the distinction among system, norm and use; c) the semantic strata; d) the construction of meaning. As the initial corpus, two sets of textbooks widely used in both public and private schools throughout the country have been analyzed: Português: linguagens by William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães,published by Atual,and Português para todos by Ernani Terra and Floriana Cavallete, published by Scipione. The work has also included a second corpus consisting of two texts by contemporary authors: a short story by Moacyr Scliar, Conspiração, and a poem (with no title) by Manoel de Barros, from which possible ways are presented to teach the literary language and the meaning to foster the development of critical thinking, sensibility and aesthetic fulfillment as well as creating capability. Key words: literary language, construction of meaning, textbooks, teaching. |
id |
UFF-2_ffb23fd81a6a7d455421abbe6e202c3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17555 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
|
spelling |
Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhosLíngua portuguesaLiteratura brasileiraLivros didáticosLíngua literáriaConstrução do sentidoLivro didáticoEnsinoBrasilLiterary languageConstruction of meaningTextbooksTeachingBrazilCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis work aims to propose the reappraisal of the study of the literary language as well as the meaning in the teaching of the mother tongue, by pointing to alternative of ways. In order to do so, aiming to verify the space that the teaching of literary language has been taken in the classrooms, a historical-critical survey of the teaching of Portuguese in Brazil has been conducted from its discovery to the present time. It is discussed the need to revitalize the study of literary texts by valuing the task with: a) the diversity of linguistic uses; b) the distinction among system, norm and use; c) the semantic strata; d) the construction of meaning. As the initial corpus, two sets of textbooks widely used in both public and private schools throughout the country have been analyzed: Português: linguagens by William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães,published by Atual,and Português para todos by Ernani Terra and Floriana Cavallete, published by Scipione. The work has also included a second corpus consisting of two texts by contemporary authors: a short story by Moacyr Scliar, Conspiração, and a poem (with no title) by Manoel de Barros, from which possible ways are presented to teach the literary language and the meaning to foster the development of critical thinking, sensibility and aesthetic fulfillment as well as creating capability. Key words: literary language, construction of meaning, textbooks, teaching.Este trabalho tem por objetivo propor o redimensionamento do estudo da língua literária e do sentido no ensino de língua materna, apontando possibilidades de caminhos. Para isso, com a finalidade de se constatar o espaço que o ensino de língua literária vem ocupando nas salas de aula, faz-se um levantamento histórico-crítico do ensino de Português no Brasil, desde o seu descobrimento até o momento atual. Discute-se a necessidade de se revitalizar o estudo dos textos literários valorizando o trabalho com: a) a diversidade dos usos lingüísticos; b) a distinção entre sistema, norma e uso; c) os estratos semânticos; d) a construção do sentido. Analisam-se, como corpus inicial, duas coleções didáticas amplamente adotadas nas escolas públicas e particulares do país: Português: linguagens, de William Roberto Cereja e Thereza Cochar Magalhães, da editora Atual, e Português para todos, de Ernani Terra e Floriana Cavallete, da editora Scipione. O trabalho inclui, ainda, um segundo corpus, constituído de dois textos de autores contemporâneos: um conto de Moacyr Scliar, Conspiração, e uma poesia (sem título) de Manoel de Barros, onde se apontam possíveis caminhos para um ensino da língua literária e do sentido propiciador do desenvolvimento da reflexão crítica, da sensibilidade e fruição estética e da capacidade criadora.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasUchôa, Carlos Eduardo FalcãoCPF:18009887522Pereira, Maria Teresa GonçalvesCPF:18109000322http://lattes.cnpq.br/7923206208515174Henriques, Claudio CezarCPF:10000809622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707598E9Bittencourt, Terezinha Maria da Fonseca PassosCPF:18200800622http://lattes.cnpq.br/3896981631565147Cavaliere, Ricardo StavolaCPF:15789464522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782812J5Michelli, Regina SilvaCPF:15742585722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775880U3Cezar, Marina Coelho Moreira2021-03-10T20:42:00Z2007-10-232021-03-10T20:42:00Z2007-02-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17555porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:00Zoai:app.uff.br:1/17555Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:42Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos |
title |
Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos |
spellingShingle |
Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos Cezar, Marina Coelho Moreira Língua portuguesa Literatura brasileira Livros didáticos Língua literária Construção do sentido Livro didático Ensino Brasil Literary language Construction of meaning Textbooks Teaching Brazil CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos |
title_full |
Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos |
title_fullStr |
Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos |
title_full_unstemmed |
Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos |
title_sort |
Do ensino da língua literária e do sentido : reflexões, buscas, caminhos |
author |
Cezar, Marina Coelho Moreira |
author_facet |
Cezar, Marina Coelho Moreira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Uchôa, Carlos Eduardo Falcão CPF:18009887522 Pereira, Maria Teresa Gonçalves CPF:18109000322 http://lattes.cnpq.br/7923206208515174 Henriques, Claudio Cezar CPF:10000809622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707598E9 Bittencourt, Terezinha Maria da Fonseca Passos CPF:18200800622 http://lattes.cnpq.br/3896981631565147 Cavaliere, Ricardo Stavola CPF:15789464522 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782812J5 Michelli, Regina Silva CPF:15742585722 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775880U3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cezar, Marina Coelho Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua portuguesa Literatura brasileira Livros didáticos Língua literária Construção do sentido Livro didático Ensino Brasil Literary language Construction of meaning Textbooks Teaching Brazil CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Língua portuguesa Literatura brasileira Livros didáticos Língua literária Construção do sentido Livro didático Ensino Brasil Literary language Construction of meaning Textbooks Teaching Brazil CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This work aims to propose the reappraisal of the study of the literary language as well as the meaning in the teaching of the mother tongue, by pointing to alternative of ways. In order to do so, aiming to verify the space that the teaching of literary language has been taken in the classrooms, a historical-critical survey of the teaching of Portuguese in Brazil has been conducted from its discovery to the present time. It is discussed the need to revitalize the study of literary texts by valuing the task with: a) the diversity of linguistic uses; b) the distinction among system, norm and use; c) the semantic strata; d) the construction of meaning. As the initial corpus, two sets of textbooks widely used in both public and private schools throughout the country have been analyzed: Português: linguagens by William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães,published by Atual,and Português para todos by Ernani Terra and Floriana Cavallete, published by Scipione. The work has also included a second corpus consisting of two texts by contemporary authors: a short story by Moacyr Scliar, Conspiração, and a poem (with no title) by Manoel de Barros, from which possible ways are presented to teach the literary language and the meaning to foster the development of critical thinking, sensibility and aesthetic fulfillment as well as creating capability. Key words: literary language, construction of meaning, textbooks, teaching. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-10-23 2007-02-09 2021-03-10T20:42:00Z 2021-03-10T20:42:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17555 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17555 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1797038110390878208 |