Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação

Detalhes bibliográficos
Ano de defesa: 2007
Autor(a) principal: MARQUES FILHO, Adair lattes
Orientador(a): SILVA FILHO, Raimundo Martins da lattes
Banca de defesa: Não Informado pela instituição
Tipo de documento: Dissertação
Tipo de acesso: Acesso aberto
Idioma: por
Instituição de defesa: Universidade Federal de Goiás
Programa de Pós-Graduação: Mestrado em Cultura Visual
Departamento: Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade
País: BR
Palavras-chave em Português:
Área do conhecimento CNPq:
Link de acesso: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2758
Resumo: Inspired by post-modern uneasiness, contemporary culture opens possibilities for individual and collective manifestations that look for demands restrained by the ideals of modernity. Into this scene I bring authors and ideas as a way to create and occupy spaces in a context of control and repression in relation to queer individuals or, more specifically, queer atitudes. Critical, transgressive positionings formulated and experienced by theoreticians and activists in the areas of sexuality, human rights, arts and social and cultural movements raise questions that are yet, taboos in the contemporary scene and which are intensified in the field of art/education. This investigation privileges aspects of the life history of two artists from Goiânia (Goiás Brazil). These histories are examined from a perspective that move across visual culture, queer theory and art/education, discussing topics such as the appropriation of the masculine body in contemporary art; body as a territory of ideological and political struggles; art/education as a form of transformation and intervention in the ways of seeing, feeling and acting; the process of artistic formation and its importance in cultural and visual experience, and, finally, queer theory, supported by feminist and post-estruturalist thinking, as a way to contravene conventions and norms.
id UFG-2_1d9f3a6e2b186c7839b1b9b62126dea0
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2758
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling SILVA FILHO, Raimundo Martins dahttp://lattes.cnpq.br/1270126774554014http://lattes.cnpq.br/4698522750742520MARQUES FILHO, Adair2014-07-29T16:27:46Z2009-05-212007-04-24MARQUES FILHO, Adair. Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2758Inspired by post-modern uneasiness, contemporary culture opens possibilities for individual and collective manifestations that look for demands restrained by the ideals of modernity. Into this scene I bring authors and ideas as a way to create and occupy spaces in a context of control and repression in relation to queer individuals or, more specifically, queer atitudes. Critical, transgressive positionings formulated and experienced by theoreticians and activists in the areas of sexuality, human rights, arts and social and cultural movements raise questions that are yet, taboos in the contemporary scene and which are intensified in the field of art/education. This investigation privileges aspects of the life history of two artists from Goiânia (Goiás Brazil). These histories are examined from a perspective that move across visual culture, queer theory and art/education, discussing topics such as the appropriation of the masculine body in contemporary art; body as a territory of ideological and political struggles; art/education as a form of transformation and intervention in the ways of seeing, feeling and acting; the process of artistic formation and its importance in cultural and visual experience, and, finally, queer theory, supported by feminist and post-estruturalist thinking, as a way to contravene conventions and norms.Imbuída das inquietações pós-modernas, a cultura contemporânea abre possibilidades para manifestações individuais e coletivas que buscam atender demandas reprimidas pelos ideais da modernidade. Para este cenário, trago autores e idéias como forma de criar e ocupar espaço num contexto de controle e repressão em relação aos indivíduos queer, ou, mais especificamente, as atitudes queer. Posicionamentos críticos, transgressores, advindos de teóricos e ativistas das áreas da sexualidade, dos direitos humanos, das artes e de movimentos sociais e culturais problematizam questões que ainda são tabus na contemporaneidade, mais ainda, na arte/educação. Este trabalho privilegia aspectos de histórias de vida de dois artistas goianos. As historias são examinadas a partir de entrecruzamentos entre cultura visual, teoria queer e arte/educação, discutindo temas como a apropriação do corpo masculino na arte contemporânea; o corpo como território de contestação política e ideológica; a arte/educação como forma de transformação e intervenção nos modos de ver, sentir e agir; a formação artística e sua importância na experiência cultural e visual, e, finalmente, a teoria queer como posicionamento que busca desestruturar convenções e normas apoiada em reflexões das teorias feminista e pósestruturalista.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:27:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Adair Marques Filho.pdf: 1089619 bytes, checksum: 2103380e24adfde9a24ebb206ca93789 (MD5) Previous issue date: 2007-04-24application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5696/Dissertacao%20Adair%20Marques%20Filho.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Cultura VisualUFGBRProcessos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidadeartecotidianoteoria queereducaçãoCNPQ::Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educaçãoArte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Adair Marques Filho.pdfapplication/pdf1089619http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b45f79c2-2d5e-47e7-88b4-14d215371a74/download2103380e24adfde9a24ebb206ca93789MD51THUMBNAILDissertacao Adair Marques Filho.pdf.jpgDissertacao Adair Marques Filho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/00fd9b5a-db6e-4f39-8f3f-67e8591168ed/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/27582014-07-30 03:23:03.422open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2758http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:23:03Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
title Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
spellingShingle Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
MARQUES FILHO, Adair
arte
cotidiano
teoria queer
educação
CNPQ::
title_short Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
title_full Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
title_fullStr Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
title_full_unstemmed Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
title_sort Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
author MARQUES FILHO, Adair
author_facet MARQUES FILHO, Adair
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv SILVA FILHO, Raimundo Martins da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1270126774554014
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4698522750742520
dc.contributor.author.fl_str_mv MARQUES FILHO, Adair
contributor_str_mv SILVA FILHO, Raimundo Martins da
dc.subject.por.fl_str_mv arte
cotidiano
teoria queer
educação
topic arte
cotidiano
teoria queer
educação
CNPQ::
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::
description Inspired by post-modern uneasiness, contemporary culture opens possibilities for individual and collective manifestations that look for demands restrained by the ideals of modernity. Into this scene I bring authors and ideas as a way to create and occupy spaces in a context of control and repression in relation to queer individuals or, more specifically, queer atitudes. Critical, transgressive positionings formulated and experienced by theoreticians and activists in the areas of sexuality, human rights, arts and social and cultural movements raise questions that are yet, taboos in the contemporary scene and which are intensified in the field of art/education. This investigation privileges aspects of the life history of two artists from Goiânia (Goiás Brazil). These histories are examined from a perspective that move across visual culture, queer theory and art/education, discussing topics such as the appropriation of the masculine body in contemporary art; body as a territory of ideological and political struggles; art/education as a form of transformation and intervention in the ways of seeing, feeling and acting; the process of artistic formation and its importance in cultural and visual experience, and, finally, queer theory, supported by feminist and post-estruturalist thinking, as a way to contravene conventions and norms.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-04-24
dc.date.available.fl_str_mv 2009-05-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:27:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MARQUES FILHO, Adair. Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2758
identifier_str_mv MARQUES FILHO, Adair. Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Cultura Visual
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b45f79c2-2d5e-47e7-88b4-14d215371a74/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/00fd9b5a-db6e-4f39-8f3f-67e8591168ed/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 2103380e24adfde9a24ebb206ca93789
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1793965693853499392