Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação
Ano de defesa: | 2007 |
---|---|
Autor(a) principal: | |
Orientador(a): | |
Banca de defesa: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Tipo de acesso: | Acesso aberto |
Idioma: | por |
Instituição de defesa: |
Universidade Federal de Goiás
|
Programa de Pós-Graduação: |
Mestrado em Cultura Visual
|
Departamento: |
Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade
|
País: |
BR
|
Palavras-chave em Português: | |
Área do conhecimento CNPq: | |
Link de acesso: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2758 |
Resumo: | Inspired by post-modern uneasiness, contemporary culture opens possibilities for individual and collective manifestations that look for demands restrained by the ideals of modernity. Into this scene I bring authors and ideas as a way to create and occupy spaces in a context of control and repression in relation to queer individuals or, more specifically, queer atitudes. Critical, transgressive positionings formulated and experienced by theoreticians and activists in the areas of sexuality, human rights, arts and social and cultural movements raise questions that are yet, taboos in the contemporary scene and which are intensified in the field of art/education. This investigation privileges aspects of the life history of two artists from Goiânia (Goiás Brazil). These histories are examined from a perspective that move across visual culture, queer theory and art/education, discussing topics such as the appropriation of the masculine body in contemporary art; body as a territory of ideological and political struggles; art/education as a form of transformation and intervention in the ways of seeing, feeling and acting; the process of artistic formation and its importance in cultural and visual experience, and, finally, queer theory, supported by feminist and post-estruturalist thinking, as a way to contravene conventions and norms. |
id |
UFG-2_1d9f3a6e2b186c7839b1b9b62126dea0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2758 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
SILVA FILHO, Raimundo Martins dahttp://lattes.cnpq.br/1270126774554014http://lattes.cnpq.br/4698522750742520MARQUES FILHO, Adair2014-07-29T16:27:46Z2009-05-212007-04-24MARQUES FILHO, Adair. Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2758Inspired by post-modern uneasiness, contemporary culture opens possibilities for individual and collective manifestations that look for demands restrained by the ideals of modernity. Into this scene I bring authors and ideas as a way to create and occupy spaces in a context of control and repression in relation to queer individuals or, more specifically, queer atitudes. Critical, transgressive positionings formulated and experienced by theoreticians and activists in the areas of sexuality, human rights, arts and social and cultural movements raise questions that are yet, taboos in the contemporary scene and which are intensified in the field of art/education. This investigation privileges aspects of the life history of two artists from Goiânia (Goiás Brazil). These histories are examined from a perspective that move across visual culture, queer theory and art/education, discussing topics such as the appropriation of the masculine body in contemporary art; body as a territory of ideological and political struggles; art/education as a form of transformation and intervention in the ways of seeing, feeling and acting; the process of artistic formation and its importance in cultural and visual experience, and, finally, queer theory, supported by feminist and post-estruturalist thinking, as a way to contravene conventions and norms.Imbuída das inquietações pós-modernas, a cultura contemporânea abre possibilidades para manifestações individuais e coletivas que buscam atender demandas reprimidas pelos ideais da modernidade. Para este cenário, trago autores e idéias como forma de criar e ocupar espaço num contexto de controle e repressão em relação aos indivíduos queer, ou, mais especificamente, as atitudes queer. Posicionamentos críticos, transgressores, advindos de teóricos e ativistas das áreas da sexualidade, dos direitos humanos, das artes e de movimentos sociais e culturais problematizam questões que ainda são tabus na contemporaneidade, mais ainda, na arte/educação. Este trabalho privilegia aspectos de histórias de vida de dois artistas goianos. As historias são examinadas a partir de entrecruzamentos entre cultura visual, teoria queer e arte/educação, discutindo temas como a apropriação do corpo masculino na arte contemporânea; o corpo como território de contestação política e ideológica; a arte/educação como forma de transformação e intervenção nos modos de ver, sentir e agir; a formação artística e sua importância na experiência cultural e visual, e, finalmente, a teoria queer como posicionamento que busca desestruturar convenções e normas apoiada em reflexões das teorias feminista e pósestruturalista.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:27:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Adair Marques Filho.pdf: 1089619 bytes, checksum: 2103380e24adfde9a24ebb206ca93789 (MD5) Previous issue date: 2007-04-24application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5696/Dissertacao%20Adair%20Marques%20Filho.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Cultura VisualUFGBRProcessos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidadeartecotidianoteoria queereducaçãoCNPQ::Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educaçãoArte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Adair Marques Filho.pdfapplication/pdf1089619http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b45f79c2-2d5e-47e7-88b4-14d215371a74/download2103380e24adfde9a24ebb206ca93789MD51THUMBNAILDissertacao Adair Marques Filho.pdf.jpgDissertacao Adair Marques Filho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/00fd9b5a-db6e-4f39-8f3f-67e8591168ed/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/27582014-07-30 03:23:03.422open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2758http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:23:03Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação |
title |
Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação |
spellingShingle |
Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação MARQUES FILHO, Adair arte cotidiano teoria queer educação CNPQ:: |
title_short |
Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação |
title_full |
Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação |
title_fullStr |
Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação |
title_full_unstemmed |
Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação |
title_sort |
Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação |
author |
MARQUES FILHO, Adair |
author_facet |
MARQUES FILHO, Adair |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
SILVA FILHO, Raimundo Martins da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1270126774554014 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4698522750742520 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MARQUES FILHO, Adair |
contributor_str_mv |
SILVA FILHO, Raimundo Martins da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arte cotidiano teoria queer educação |
topic |
arte cotidiano teoria queer educação CNPQ:: |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ:: |
description |
Inspired by post-modern uneasiness, contemporary culture opens possibilities for individual and collective manifestations that look for demands restrained by the ideals of modernity. Into this scene I bring authors and ideas as a way to create and occupy spaces in a context of control and repression in relation to queer individuals or, more specifically, queer atitudes. Critical, transgressive positionings formulated and experienced by theoreticians and activists in the areas of sexuality, human rights, arts and social and cultural movements raise questions that are yet, taboos in the contemporary scene and which are intensified in the field of art/education. This investigation privileges aspects of the life history of two artists from Goiânia (Goiás Brazil). These histories are examined from a perspective that move across visual culture, queer theory and art/education, discussing topics such as the appropriation of the masculine body in contemporary art; body as a territory of ideological and political struggles; art/education as a form of transformation and intervention in the ways of seeing, feeling and acting; the process of artistic formation and its importance in cultural and visual experience, and, finally, queer theory, supported by feminist and post-estruturalist thinking, as a way to contravene conventions and norms. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-04-24 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-05-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:27:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MARQUES FILHO, Adair. Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2758 |
identifier_str_mv |
MARQUES FILHO, Adair. Arte e cotidiano: experiência homossexual, teoria queer e educação. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007. |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2758 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Cultura Visual |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b45f79c2-2d5e-47e7-88b4-14d215371a74/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/00fd9b5a-db6e-4f39-8f3f-67e8591168ed/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2103380e24adfde9a24ebb206ca93789 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1793965693853499392 |